Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Technologie maakt het verschil in het (internationale) onderwijs

Technologie maakt het verschil in het (internationale) onderwijs

127

Wereldwijd zijn de inschrijvingen voor het hoger onderwijs tussen 2000 en 2010 bijna verdubbeld. Zogenaamde ontwikkelingslanden zagen een aanzienlijke groei over dezelfde periode – China kende een stijging van maar liefst 322%! Aan deze wereldwijde trend voor tertiair onderwijs lijkt voorlopig geen einde te komen. Een schatting gaat uit van een stijging van 178 miljoen in 2010 naar 262 miljoen in 2025. De wereldwijd toegenomen vraag is een aanzienlijke kans voor alle onderwijsinstellingen. De vraag is echter: hoe speelt de markt daarop in – in termen van het aantrekken en behouden van de juiste soort studenten?

Sommige instellingen richten zich op het aantrekken van internationale studenten voor bestaande binnenlandse faculteiten terwijl andere instellingen internationale campussen openen. Internationale partnerschappen aangaan met lokale aanbieders in het buitenland is een andere strategie.

Om succesvol te zijn, moeten instellingen voldoen aan de hoge verwachtingen van studenten. Dat is waar technologie het verschil kan maken. Een centrale bedrijfsoplossing voor alle internationale campussen is misschien wel het grootste voordeel dat een instelling kan behalen ten opzichte van haar ‘concurrenten’.

Appels met appels vergelijken
Met een enkelvoudig systeem kunnen rectors, CEO’s en andere leidinggevenden gegevens verzamelen en op eerlijke wijze appels met appels vergelijken. Wat zijn trends in studentenwerving, wat zijn de regionale operationele kosten, wat beïnvloedt de tevredenheid van studenten, hoe kunnen we ons verbeteren?

Dan dringende kwestie nummer twee: verandering. De grootste hindernis voor een wereldwijde organisatie is de uitvoering van haar eigen interne strategie op soms ver uit elkaar liggende geografische locaties.

Merkbeleving
Technologie minimaliseert de dreiging van het uit het oog verliezen van de strategie door middel van vertalingen. Een Britse universiteit sprak recentelijk de wens uit dat haar studenten in Maleisië dezelfde studie-ervaring hebben als haar studenten in het Verenigd Koninkrijk. Technologie is het fundament  om deze wens te verwezenlijken: ongeacht de locatie moet technologie studenten voorzien van hetzelfde niveau van onderwijskwaliteit en dezelfde ‘merkbeleving’.

Globalisering is voor alle organisaties een uitdaging die een toenemende en steeds veranderende complexiteit met zich meebrengt. Dit geldt met name voor hoger-onderwijsinstellingen – of je het nou leuk vindt of niet. Wat je strategie ook mag zijn, als je instelling wil profiteren van de toenemende vraag naar hoger onderwijs is bewustzijn van hoe technologie kan helpen bij het vereenvoudigen van de complexiteit van een wereldwijde markt en de veranderingen die er onlosmakelijk aan zijn verbonden essentieel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in