Home Innovatie & Strategie Technologie slim en creatief inzetten

Technologie slim en creatief inzetten

68

Tal van softwarebedrijven richten zich op het ontwikkelen van innovatieve technologie. Maar hoe geavanceerd de technologie ook is, het gaat om de toepassing hiervan. Welke mogelijkheden biedt de software? En meer nog, wat levert dat aan toegevoegde waarde voor de gebruiker?

Naast het vertrouwd zijn met de technologie, moeten toeleveranciers de business van hun eigen klanten tot in detail kennen. Dat stelt hen in staat technologie te vertalen naar praktische oplossingen. Of beter nog: in business-mogelijkheden. Daarbij gaat het in tegenstelling tot wat veel mensen denken vaak om bedrijven uit het MKB. Het midden en kleinbedrijf staat immers open voor innovatieve toepassingen die de bedrijfsvoering optimaliseren.

Gepersonaliseerde app
Onlangs sprak ik Tamas Szirtes, partner bij Intenzz. Zij richten zich onder meer op het bedenken van nieuwe ideeën met behulp van bestaande technologie. Hij vertelde over een retailklant, die nu zijn klanten gepersonaliseerd benadert. De essentie van de toepassing is dat de retailer klanten via een smartphone-app verregaand op maat bedient. Ze kunnen consumenten aanbiedingen sturen van producten die horen bij bepaalde recepten. Hierbij houdt de app rekening met de persoonlijke voorkeuren van de klant. Denk hierbij ook aan de dieetwensen, allergieën, de gezinssamenstelling of bijzondere gebeurtenissen zoals een verjaardag. De crux van deze toepassing, is dat op basis van technisch buitengewoon complexe technologie een toepassing is gebouwd die voor een afnemer makkelijk in gebruik is. En die omzet genereert. Zo ziet in dit geval de retailer kans klanten aan zich te binden door ze een voorkeurspositie te geven.

Machine-to-machine
Mobiele technologie maakt het voor een exploitant van snoep- en drankautomaten mogelijk dat automaten zowel onderling kunnen communiceren als met klanten ‘in gesprek gaan’. Dat betekent dat een klant die bij een automaat een blikje frisdrank koopt, een aanbod kan krijgen uit de automaat die ernaast staat. Zo kan de klant tegen gereduceerd tarief een chocoladereep kopen. Ook hier gaat het om complexe technologie. De automaten moeten via ‘machine-to-machine’ onderling communiceren. Daarnaast geven de automaten ook hun ‘eigen’ voorraad door aan een centraal punt. De vaste bevoorradingsronde langs alle automaten heeft daardoor plaats gemaakt voor aanvullen op maat, wat inmiddels tot aantoonbare besparingen leidt.

Slimmer werken
Het bijzondere van deze toepassingen is dat het niet om de complexe technologie onder de motorkap draait. Een app ontwikkelen is niet heel moeilijk. En het ecosysteem van apps en mobile devices is voor veel partijen al gemeengoed. Waar het om gaat, is dat met bestaande technieken nieuwe toepassingen zijn ontwikkeld. Dat is de kern van innovatie: de dingen die je al doet, doe je nu slimmer. En de kennis die je al hebt, gebruik je nu beter. Daar zitten niet alleen enterprises op te wachten, ook het MKB staat hierom te springen. Daarvoor biedt de huidige beschikbare technologie praktische en betaalbare mogelijkheden voor.

Marcel Groenenboom, Director General Business & Channels bij SAP Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in