Home Innovatie & Strategie TED: Technology, Entertainment & Design

TED: Technology, Entertainment & Design

113

Kent u TED en TED.com? Neen, dan is dat een niet geringe omissie in uw denkframe  😕 Maar inmiddels weet ik zeker dat velen geregeld naar de site TED.com kijken en de app standaard op hun smartphone hebben staan.

Het begon allemaal in Californië. Sedert 1984 vindt daar een jaarlijks bijzonder evenement plaats. Een plek waar bijzondere ideeën centraal staan: ideas worth spreading. Grote ideeën zoals wetenschappelijke doorbraken worden afgewisseld met persoonlijke, vaak emotionele verhalen en verrassende culturele bijdragen uit verschillende delen van de wereld. Alle presentaties worden vervolgens online geplaatst op de site. Dagelijks wordt www.ted.com door meer dan één miljoen mensen bezocht voor inspiratie.

Sedert 2009, zet Jim Stolze zich in om TED ook in Nederland bij het grote publiek bekend te maken. Dat gebeurt door lokale events onder de titel TEDx. Dat doet hij natuurlijk niet alleen, een team van 100 vrijwilligers heeft al 3 keer TEDxAmsterdam georganiseerd met sprekers als Robbert Dijkgraaf, Rutger Hauer, Generaal Van Uhm en Eric Vloeimans; ook ondergetekende was er in 2009 met een verhaal over holarchiën. De populariteit van deze conferenties is enorm. Zo was er voor TEDxAmsterdam in 2011 een wachtlijst van ruim 7000 enthousiastelingen.

Helaas gaan er maar 500 daarvan in de stadschouwburg van Amsterdam, maar de rest werd niet teleurgesteld. Op zo’n 50 locaties organiseerden zij met ondersteuning van de centrale organisatie hun eigen feestje en werden life de beelden daar naar toe gestreamed. In 2011 zien we in Amsterdam ook een accentverschuiving optreden van het concept Ideas worth spreading naar Ideas worth doing. En het gaat verder, ook in Delft, Dordrecht, Groningen, Maastricht en Rotterdam zijn inmiddels prachtige conferenties georganiseerd, zijn er TEDx events voor de jeugd en vrouwen georganiseerd. Vorig jaar was op 4 april TEDxMaastricht met het thema The Future of Health een enorm succes en dat wordt juist vandaag 2 april 2012 zeker herhaald. Nederland en TEDx lijken een gouden combinatie.

Dat is precies de reden waarom samen met TED-fans op het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie het initiatief is genomen om een TEDx over Nederlandse innovaties op te zetten. Onder de titel TEDx Binnenhof Catwalk for Innovation zullen 10 sprekers “the talk of their lives” geven in de Ridderzaal op 25 juni. Elke spreker zal een topsector vertegenwoordigen en een idee of doorbraak presenteren die bij kan dragen aan het oplossen van economische, sociale of ecologische vraagstukken. We zullen zien dat I(C)T hier steeds een rode draad door de verhalen heen vormt.

TEDxNederland komt zo in een derde fase: het wordt een sociaal en technisch platform voor vernieuwingen die er echt toe doen en dat serieus wordt genomen door het bedrijfsleven, de wetenschappelijke en bestuurlijke wereld. Dat laatste blijkt bijvoorbeeld uit de hoofdsponsorrol die KPN op zich neemt voor 2012-13 voor TEDxAmsterdam, de TUD voor TEDxDelft in 2011-12 en nu EL&I voor TEDxBinnenhof. Zo kunnen majeure transities in gang worden gezet in de sectoren zorg, energie, onderwijs, bouw en water, in en over alle topsectoren. Transities die in de huidige meervoudige crisis meer dan ooit noodzakelijk zijn.

Zie immers mijn vorige blog voor de transitie in de zorg waar de patiënt niet alleen centraal komt te staan, maar zelfs lid wordt van zijn behandelteam en één van zijn belangrijkste waardes, zijn gezondheid, weer terug “insourcet”, i.e daar zelf weer verantwoordelijkheid neemt. Isomorfe, i.e. gelijksoortige, paradigmatische veranderingen zullen we in en over alle sectoren zien opkomen, maar het gaat niet van zelf. Ook wij in onze privé en professionele rol dienen daar de verantwoordelijkheid voor op te pakken.

Prof. dr. ir. Nico H.G. Baken

1 REACTIE

  1. Mooi net voor het zomerreces de ogen openen van de politiek.
    Maar dan wel met de stolp eraf!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in