
Als een auto met pech op de vluchtstrook staat, verschijnt boven de meest rechter rijstrook vaak een rood kruis. Ook laten de matrixborden lagere snelheden zien, om ongelukken te voorkomen. Het is soms van levensbelang dat bestuurders de juiste signalen op de juiste borden zien. Daarom wordt de software van de installaties uitgebreid getest.
Je moet natuurlijk tijdens het rijden op de weg letten. Toch zullen veel bestuurders wel eens een grote kast naast een portaal met matrixborden gezien hebben. We noemen dit een wegkantstation. Vanuit die kast worden de signaalgevers, dat zijn de matrixborden, aangestuurd.
Software testen
Rijkswaterstaat ontwikkelt op dit moment een nieuw model wegkantstation. Dit systeem beschikt over meer intelligentie dan de huidige installaties. In die kast zit onder meer een noodstroomvoorziening, een detectorkaart en een pc. Op de pc draait de software die nu wordt getest.
Voor deze werkzaamheden hoef je niet dagelijks in de berm te werken. Ik werk vaak in een testcentrum. Daar beschik ik zowel over de signaalgevers als over een wegkantstation. Ook heb ik een verkeerscentralesysteem om alles te testen zoals het in werkelijkheid functioneert. Zo kan ik situaties simuleren en controleren of de juiste instructies op de borden komen.
Geen spookrijders
We zijn niet alleen vaak in het testcentrum te vinden, maar ook bij een van de vijf verkeerscentrales in Nederland. Op het moment dat Rijkswaterstaat oude kasten vervangt voor het intelligente model, kijken we met de wegverkeersleider mee of alles goed gaat. Daarbij gaat het soms om details die grote gevolgen kunnen hebben. Als de detectielussen in het asfalt verkeerd worden aangesloten, dan herkent de installatie in elke auto een spookrijder.
Karan Kapildewsing is Test Engineer bij Salves