De rol van de testmanager ondergaat verandering. Van iemand die op dagelijkse basis een team van testers dicteert, naar een breed georiënteerde kwaliteitsdenker in een faciliterende en adviserende rol. En denk nu niet direct dat dit alleen voor agile-minded organisaties geldt; ‘servant leadership’ lijkt in het algemeen meer iets dat gewoonweg past binnen de tijdgeest.
Behalve een veranderende tijdgeest en organisatorische veranderingen is ook het testvak de laatste jaren flink volwassen geworden en zijn testexperts zélf ook steeds beter in staat het eigen werk of dat van zijn team te managen. De Tester+ heeft ook al lang geen oogkleppen meer op, maar is vakinhoudelijk goed opgeleid, heeft zich verbreed en weet zich ook goed te profileren binnen andere disciplines rond het testvak.
Testmanager en kwaliteitsmanager
In deze tijd van de Tester+ heeft de testmanager, en ik blijf die rolbenaming voor het gemak maar even gebruiken, meer mogelijkheden taken bij het (test)team te beleggen. Misschien ben ik ook hier te gemakzuchtig en is beleggen hier niet het juiste woord: het team zal die taken en verantwoordelijkheden in veel gevallen naar zich toe trekken. De ruimte die de testmanager daarmee krijgt is perfect te gebruiken om de QA-taak binnen een organisatie breder op te pakken. Een versmelting tussen testmanager en kwaliteitsmanager dus: de Testmanager+ is ontstaan. Maar wat doet die Testmanager+ zoal? Een aantal mogelijkheden beschrijf ik hieronder en uiteraard ben ik benieuwd naar wat je zelf nog meer kunt bedenken:
- Adviseer over testaanpak, testsoorten, testdekking en risicodekking. Gewoon, wat je vroeger ook al deed en lekker comfortabel dicht bij huis. En wat mij betreft: werk vooral aan het eenvoudiger maken en vertaal de werkwijze naar de belevingswereld van de organisatie.
- Faciliteer over teams heen en behoudt overzicht. Houd eventueel de planning en backlog bij, stuur op volgordelijkheid, koppel teams en mensen op het juiste moment.
- Adviseer over tooling, toolintegratie en IT-ondersteuning. Faciliteer in het implementeren hiervan, het regelen van de contracten en de support. (Tip: je kan niet alles weten. Blok voor jezelf een uurtje per week om eens op onderzoek uit te gaan. Youtube staat vol met tutorials en voorbeeldfilmpjes).
- Draag bij aan de juiste teamopbouw met de juiste mate van expertise en ervaring. Initieer teamactiviteiten zoals een borrel of een (eventueel werk gerelateerde) uitdaging of wedstrijd. (Ooit een hackathon georganiseerd?).
- Beoordeel medewerkers en stimuleer hun ontwikkeling. Je hoeft zelf niet alwetend te zijn, maar ga samen op zoek naar interessante onderwerpen. Coach je teamleden en denk kritisch mee. Prikkel de capaciteiten, daag de mensen af en toe uit. Met de juiste vragen komen de antwoorden vanzelf en aan vastroesten heeft niemand iets.
- Heb aandacht voor kwaliteit verhogende maatregelen buiten het testproces zoals requirements engineering, quality gates, toetsen, witnessing, kennisdeling en audits. En vooral: leer hiervan! Betrek de teamleden en evalueer de resultaten samen. Een stijf rapportje is dan wellicht niet nodig.
- Faciliteer een root cause analysis (of voer deze zelf uit) en implementeer verbetermaatregelen.
- Test zelf eens mee! Af en toe zelf iets testen vergroot het begrip van wat er gebeurt en zorgt voor onderhoud van de hands-on ervaring. Geen technische ervaring of interesses? Doe dan eens mee in de GAT of met een usability test.
De Testmanager+ heeft de kennis van een testmanager maar ook skills op gebied van HR, algemeen QA, is communicatief vaardig, luistert, stimuleert, geeft feedback en enthousiasmeert. Bovenal is de Testmanager+ creatief, zowel in meedenken als in aanpak. Veel meer dan een leider is het een in brede zin op kwaliteit gerichte coach waarop teamleden, niet alleen testers, terug kunnen vallen.
Stof tot nadenken: zou dit in alle culturen zo zijn?
Thijs-Jan Gerbrands, Quality Consultant en Testmanager bij Salves