For I now know that the hardest part of most adventures is summoning the nerve to begin, to just make it happen. The rest usually takes care of itself. (Alastair Humphreys, adventurer, author & motivational speaker)
Dit hoorde ik afgelopen week tijdens een keynote bij de Red Hat Partner Conference in Frankfurt. Daar vertelde Alastair Humphreys, over the doorstep mile, de eerste, de lastigste stap die gemaakt moet worden om elk avontuur te beginnen. Daar zaten we, in een zaal met honderden Red Hat Partners te luisteren naar een motivation talk van een doodnormale man die in vier jaar tijd op de fiets rond de wereld is gegaan, geroeid heeft op de Atlantische Oceaan en menig weersinvloeden heeft getrotseerd. En voor degene die geen 4 jaar hebben voor een avontuur introduceerde hij ook nog het micro-avontuur, omdat je niet gelijk groot hoeft te beginnen. Een micro-avontuur is een avontuur dat kort, eenvoudig, lokaal en goedkoop is, maar nog steeds erg leuk, spannend en uitdagend.
Verwardheid
Ontzettend leuk verhaal dus en een hele leuke afsluiting van de tweede partner conferentie dag. Maar toch bespeurde mij het gevoel van verwardheid, want wat was het doel nou van deze keynote. Je herkent het vast wel dat je bij dit soort conferentie dagen constant bezig bent met wat is het doel van dit verhaal, hoe kan ik deze informatie gebruiken voor mijn dagelijkse business. Was het nu de bedoeling dat we na de Partner Conference collectief op zoek naar het avontuur wat ons te wachten stond. Op zoeken gingen naar micro-avonturen. Maar what about the business?!?
Uiteraard zou Red Hat, Red Hat niet zijn wanneer de puzzelstukjes gedurende de rest van de partner conference niet allemaal in elkaar zouden vallen. Die eerste stap, die stap voorbij de voordeur, the doorstep mile, dat was de key. Als je er meer over na gaat denken zetten we die stap dagelijks in elke organisatie. Bij elk nieuw project, elke nieuwe partnership of andere strategische keuzes die we maken om onze business doelstellingen te behalen. Al deze avonturen beginnen met een eerste stap. Een telefoontje naar een prospect, een telefoontje naar een toekomstige partner waar je dat innovatieve idee, wat al jaren in de koelkast staat, samen mee op wil pakken, dat voorstel dat je eindelijk hebt doorgemaild naar jouw leidinggevende omdat je ervan overtuigt bent dat deze verandering, waar je al zo lang mee rond loopt in je hoofd, een nieuwe boost kan geven aan de business. Als die eerste stappen waar je meestal tegenaan hikt, omdat die het spannends zijn en omdat het vanaf dat punt weleens in een stoomversnelling zou kunnen gaan lopen.
Waar te beginnen?
Vooral binnen de wereld van IT, waarin de ontwikkelingen in een enorm tempo elkaar opvolgen en waarin het zo belangrijk is om up to date te blijven, loop je vaak tegen de vraag op waar moet ik beginnen en welk pad zet ik uit? Ga je gelijk voor de nieuwe Uber of Netflix, of begin je klein met een micro- avontuur? De IT-organisatie zet je natuurlijk niet van de ene op de andere dag op z’n kop. Maar wat is dan wel die eerste stap die zet, die eerste micro-avontuur die je aangaat? Optimaliseer je wat je hebt en integreer je stap voor stap met nieuwe technologie door de telefoon te pakken en die IT-partner te bellen die met u mee kan denken en je daarmee verder kan helpen? En als je dit gedaan hebt neemt dit die dagelijkse tijdsbesteding uit handen waardoor je ook nog tijd over houdt om te innoveren. Je weet het pas wanneer je die stap hebt gezet.
Dochtermaatschappij
Rhodix heeft enige tijd geleden ook de stap gezet en is het nieuwe avontuur begonnen met het starten van Agello. Dit is een container platform gebaseerd op Docker containers en Red Hat OpenShift. Een dochtermaatschappij van Rhodix met een eigen identiteit. Een project vol met kleine eerste stapjes. Het zijn allemaal micro-avonturen. Een nieuwe naam die blijft hangen bij de mensen. En die we allen kunnen uitspreken met een glimlach. Een nieuw logo dat staat als een huis en die grafisch weergeeft waar Agello voor staat. Een nieuwe website, roadmap, het plannen van de innovation labs en Meet-up sessies, het vormen van een missie en een visie… Agello werd stapje voor stapje geboren. Bij het starten van een avontuur begin je met het uitzetten van je route, de weg die je af gaat leggen. Je probeert hierin alle stappen te vangen die je moet maken, alle rustmomenten in te plannen, alle tegenslagen die je tegen kunt komen te benoemen. Maar zoals bij elk avontuur of elk project verandert dit gedurende de reis en moeten we hier flexibel mee omgaan en verder gaan om dat einddoel te behalen. Het is een intensief proces en niet altijd even eenvoudig. Maar ook hier was die eerste doorstep mile, die lastigste eerste stap, de keuze of dat we deze weg in zouden gaan, de stap die alles in gang heeft gezet. De vervolgstappen volgden (bijna :-)) vanzelf.
Wat voor business avonturen staan u binnenkort te wachten en wat is hierin uw doorstep mile?
Maite Sarmento, Red Hat Marketeer bij Rhodix