Home Innovatie & Strategie The Nexus of Forces en softwarekwaliteit in het bankwezen

The Nexus of Forces en softwarekwaliteit in het bankwezen

190

Softwarefouten in de financiële sector zijn aan de orde van de dag, van banken die er niet in slagen betalingen te verrichten tot pinautomaten die verkeerde bedragen uitgeven. Maar dit soort in het oog springende fouten zijn slechts het topje van de ijsberg.

De uitdaging om de kwaliteit van software en IT in de bankensector te kunnen garanderen is er een van alle tijden. IT voor het bankwezen is uiterst complex. Een typisch IT-landschap voor een bank omvat verschillende systemen van diverse leveranciers, onafhankelijk van elkaar ontwikkeld en geïntegreerd over een periode van pakweg twintig jaar of meer. De business die door de systemen wordt ondersteund, is bovendien zo breed dat geen enkel team de gehele IT kan overzien, laat staan in de vingers heeft.

Wat het allemaal nog complexer maakt, is dat de IT wordt gekenmerkt door het feit dat nieuwe technologieën elkaar in een razend tempo opvolgen. Nieuwe technologieën die al het voorgaande telkens weer in een compleet nieuw daglicht plaatsen. Gartner introduceerde nog niet zo lang geleden Nexus of Forces. Hiermee doelt de research-organisatie op de convergentie en wederzijdse versterking van de ‘krachten’ Social, Mobile, Cloud en Information. De komende jaren zullen deze vier krachten de basis vormen voor technologische groei en het vertrekpunt voor innovatie. Gezamenlijk zullen ze een ware revolutie in het bedrijfsleven, de IT-wereld en de samenleving in het algemeen teweeg brengen.

Nexus of Forces

Alleen versnellen deze ‘krachten’ verandering dusdanig, dat de meeste banken niet in staat zijn het tempo bij te houden. Slecht gedocumenteerde legacy-systemen kunnen niet geïntegreerd worden met dit soort nieuwe technologieën. Deze status quo zorgt ervoor, dat banken niet adequaat op nieuwe kansen en ontwikkelingen kunnen inspelen.

Chaos van krachten
De meeste IT-organisaties binnen de bankensector onderkennen het verband tussen verandering en kwaliteit. Echter, wanneer ze proberen zich aan te passen door nieuwe technologieën binnen de bank te implementeren, neemt de complexiteit zienderogen toe en de impact van de verandering is bovendien lastiger te meten.

Banken, beleggingsondernemingen en verzekeraars bekijken de vier ‘krachten’ over het algemeen niet in samenhang. Wanneer een bank bijvoorbeeld bezig is met het ontwikkelen van een mobiele toepassing, is er niet het besef dat dit ook zijn uitwerking heeft op de sociale en cloud-activiteiten van de bank. In plaats daarvan wordt de ontwikkeling van de mobiele applicatie behandeld als een geïsoleerde activiteit.

Mobile – een kracht om rekening mee te houden
Hoewel cloud computing door Gartner als het cement tussen de verschillende ‘krachten’ wordt bestempeld, lopen financiële instellingen fors achter in vergelijking met andere bedrijven en organisaties, als het gaat om de migratie naar de cloud. Dit heeft alles te maken met zorgen op het gebied van veiligheid, regelgeving en compliance. Binnen de financiële sector staat Mobile momenteel in het hoogste aanzien. De mobiele telefoon wordt gezien als portemonnee van de toekomst die credit cards overbodig maakt en waarmee alle financiële transacties kunnen worden afgehandeld. Het is wel zo dat de VS en Azië vooralsnog een stuk verder zijn op dit gebied dan Europa.

Waar Mobile binnen het bankwezen de komende jaren de dominante factor zal blijven, doen zich nieuwe uitdagingen voor met betrekking tot kwaliteit. De discipline van kwaliteitszorg zal evolueren, opdat mobiele apparaten, software en apps goed kunnen worden getest en uiteindelijk functioneren zoals bedoeld. Daarbij is het zo dat voor het testen van een mobiel platform zoals Android, Apple iOS of BlackBerry een specifieke toolset voor het testen nodig is.

Kwaliteitsstrategie voor de Nexus of Forces

Snelheid, nauwkeurigheid en vertrouwen in het vermogen om veranderingen te implementeren zijn belangrijke succesfactoren als het gaat om kwaliteit. Voor een effectief kwaliteitsprogramma dienen banken een overallstrategie voor de vier krachten te ontwikkelen, in plaats van vier aparte visies te hanteren ten aanzien van mobile, social, cloud en informatie.
Een effectieve kwaliteitsstrategie houdt rekening met onder meer legacy IT, eisen ten aanzien van de back- en frontoffice en de onderlinge afhankelijkheid van de nieuwe krachten. De volgende gebieden dienen minimaal geadresseerd te worden: scope, resources, omgeving, de hoeveelheid data, tijdframes en risico-evaluatie. Het inzicht in een van de vier krachten en zijn afhankelijkheden is een eerste belangrijke stap in kwaliteitszorg die zowel oude als nieuwe technologieën omarmt.

Wanneer banken zich inlaten met de nieuwe krachten, is het cruciaal dat kwaliteitsmanagement uit een geïntegreerde aanpak bestaat. Het gaat bij de nieuwe krachten immers vooral om het oplossen van een integratieprobleem. Als banken testdiensten voor applicaties en applicatieontwikkeling centraliseren, creëren ze Test Centres of Excellence (TCoE). Indien uitbesteed, biedt de CoE een kerncompetentie van het testen in combinatie met onafhankelijkheid, en is het bij uitstek geschikt voor het testen van complexe systemen die voortdurend aan verandering onderhevig zijn.

Het opzetten van een CoE past volledig binnen de holistische kijk die Nexus of Forces voorstaat. Met een TCoE wordt het probleem voorkomen van enkele trouwe testers die verspreid over de organisatie en in afzonderlijke silo’s hun werk doen. Het bij herhaling uitvoeren van dezelfde testactiviteiten wordt op deze manier vermeden. Maar nog belangrijker is dat met het instellen van een TCoE de kans aanzienlijk toeneemt, dat bredere integratie-issues en de bijbehorende risico’s aan het licht komen. Het team dat betrokken is bij de uitvoering van functionele testen, regressietesten, automatische testen en performance testen heeft immers een volledig inzicht in de totale IT-infrastructuur.

Met de nieuwe krachten verandert het werkveld waarin banken opereren. Het moment is nu dan ook daar om te stoppen met het werken in afzonderlijke silo’s en een integrale kwaliteitsstrategie voor de organisatie te hanteren. TCoE’s verschaffen dat coherente inzicht en helpen banken bij het identificeren en prioriteren van de grootste risico’s op het moment dat nieuwe technologieën of krachten in de organisatie worden ingevoerd.

Ron Rouhof, COO van SQS Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in