Home Innovatie & Strategie Het toppunt van eigenbelang: duurzaam investeren

Het toppunt van eigenbelang: duurzaam investeren

16
duurzaam

Organisaties hebben niet alleen de maatschappelijke verantwoordelijkheid om duurzaam te ondernemen. Het is doorgaans ook de verstandigste operationele beslissing op de lange termijn.

Het is eenvoudig om te zeggen dat je begaan bent met de planeet en de ambitie hebt om duurzame projecten uit de grond te stampen. Heel wat consumenten doen het, en bijna 80 procent van de bedrijven geeft (volgens eigen onderzoek*) aan dat ze dringend hun verantwoordelijk willen nemen. Net als bij de consumenten is er spijtig genoeg een grote discrepantie tussen zij die iets willen doen, en zij die hun ambities effectief omzetten in daden.

In buurlanden zoals het Verenigd Koninkrijk legt slechts 19 procent van de organisaties zichzelf bindende richtlijnen op voor een duurzame aankoopprocedure. Dat is een kleine minderheid, die gelukkig al iets minder klein is dan enkele jaren geleden. Al te vaak zie ik dat investeringen in duurzame hardware uitblijven omwille van een vaak hogere initiële kost en de moeilijkheid om zicht te krijgen op het totale kostenplaatje op de lange termijn.

Ecologisch is economisch

Ironisch genoeg is dat onterecht. Organisaties die hun steentje willen bijdragen, hoeven dit niet te doen ten koste van hun winstmarge. Sterker nog: goede ecologische beslissingen zijn in de regel ook verstandige financiële beslissingen op de lange termijn. Die financiële meerwaarde zien we trouwens ook in de wereld van de duurzame beleggingen.

Vaak staat een duurzame investering gelijk aan een daling in het gebruik van de één of andere grondstof, zoals bijvoorbeeld elektriciteit. Het spreekt voor zich dat een organisatie die investeert in een lager energieverbruik, snel beloond wordt met een lagere energiefactuur.

Er zijn veel manieren om je ecologische voetafdruk op een concrete manier te verlagen. Denk maar aan een zuiniger wagenpark, of slimme (led)-verlichting. Vanuit mijn achtergrond zie ik vooral veel mogelijkheden op het vlak van printers. Die illustreren meteen mooi het punt. Iedere organisatie heeft wel enkele exemplaren staan, en doorgaans kan een slimme printerkeuze snel een heel tastbare impact hebben.

Printers als voorbeeld

Zo werpt een overstap van lasertoestellen naar inkjetprinters al heel snel zijn vruchten af. Laserprinters zijn best complexe toestellen die als een oven moeten opwarmen voor ze een pagina kunnen bedrukken. Ze zijn ontworpen om grote printopdrachten aan te kunnen. Maar aangezien de meeste printopdrachten uit maximaal enkele pagina’s bestaan, moet de oven telkens opnieuw op temperatuur komen. Dat betekent dat de toestellen tot 96 procent meer energie verbruiken dan hun inkjet-neefjes.

Dat ze voor afwisselende printopdrachten bovendien sneller zijn, is mooi meegenomen, net als het minder complexe ontwerp dat voor minder defecten en dus minder interventies zorgt. Dat scheelt in onderhoudskosten. Bovendien brengt inkt minder afval met zich mee over de gehele levensduur van het toestel, in contrast met laser en toebehoren waaronder toner, fuser en drum… Zoals vaak is de milieuvriendelijkere keuze op lange termijn gewoon de beste optie.

Ook binnen inkjet is er trouwens nog marge voor een milieuvriendelijkere aanpak. Wie voldoende pagina’s per dag print, kan bijvoorbeeld kiezen voor modellen met inktflesjes of zakken in de plaats van cartridges. Opnieuw hoef je dat dan niet uit de goedheid van je hart te doen. De lagere kostprijs en het beperktere onderhoud zijn op zich al reden genoeg.

Talent aantrekken

Wat geldt voor printers, geldt voor heel wat toestellen en technologieën. De Verenigde Naties probeert bedrijven met zijn Global Compact aan te moedigen om het milieu op de eerste plaats te zetten. De VN schetst een aantal voordelen die niets met het milieu te maken hebben om organisaties te overtuigen. Zo werpen investeringen in nieuwe groene technologie hun vruchten af omdat ze bedrijven op langere termijn meer concurrentieel maken, en ze toegang krijgen tot premies en andere voordelen die de overheid ter ondersteuning voorziet.

Ook in de strijd om talent is een duurzaam beleid een mooie troef. Organisaties die kunnen aantonen dat ze met concrete maatregelen proberen hun duit in het zakje te doen, zijn een stuk aantrekkelijker voor jonge werknemers die de keuze hebben uit verschillende jobs.

Kijk naar de hele levenscyclus van een investering. En vink kostprijs, onderhoud, verbruik, afval en perceptie naar de buitenwereld toe als prioriteit aan. Dan je komt eigenlijk automatisch uit op ecologische oplossingen. Kies dus gerust voor wat best is voor je bedrijf. De planeet zal je dankbaar zijn.

Inge Bruffaerts, Channel Marketing Manager, Epson Benelux.

* https://www.epson.co.uk/insights/article/building-a-culture-of-sustainability1

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here