
Elke organisatie wil het liefst een eigen bedrijfsapp hebben. Bijvoorbeeld voor hun klanten, de interne organisatie of voor beide. Maar apps ontwikkelen is niet goedkoop, er zijn meerdere dominante mobiele platformen en de updatecyclus van apps wordt bovendien steeds sneller. Ik stel daarom dat traditionele mobiele apps voor het bedrijfsleven passé zijn. Ga voor HTML5!
Er valt veel te zeggen voor zogeheten native mobiele apps, ofwel apps die specifiek voor bijvoorbeeld iOS of Android zijn ontwikkeld. Dergelijke applicaties bieden in theorie de beste gebruikerservaring, maar het probleem is dat je voor nieuwe features of bugfixes steeds weer een nieuwe applicatie moet uitrollen, en vaak voor meerdere platformen. Dat is misschien geen probleem voor multinationals, maar voor kleinere ondernemingen is het onbetaalbaar. Je kunt dan veel beter investeren in de ontwikkeling van een modern webplatform op basis van HTML5 met ondersteuning voor mobiele devices. Dit is volgens mij de meest efficiënte manier om bedrijfsprocessen via mobiele devices te ontsluiten.
Minder complexiteit
CIO’s die worstelen met BYOD (Bring Your Own Device) begrijpen dat mobiele apparaten voordelen bieden voor de productiviteit, maar tegelijk zijn ze bang voor de beveiligingsrisico’s. Kies je vervolgens voor een Mobile Device Management-oplossing of ga je wellicht zelf een mobiele bedrijfsapp ontwikkelen om dit beveiligingsgat te dichten? In beide gevallen is het slechts een tijdelijke oplossing. Er zijn immers teveel verschillende mobiele devices, besturingssystemen en bovendien: onvoorzichtige gebruikers. Veel van deze risico’s kun je voorkomen door nog maar voor één platform te ontwikkelen: het web. Steeds meer bedrijven zien het licht en besluiten aan de slag te gaan met flexibele applicatieplatformen om nieuwe webgebaseerde bedrijfsapplicaties te ontwikkelen. Met dergelijke platformen kun je snel en op een uiterst flexibele manier allerlei bedrijfsinformatie vanuit allerlei verschillende bronnen bij elkaar te brengen. Zo ontwikkel je webportals waarmee je bedrijfsprocessen kunt integreren en je gebruikers mobieler maakt.
HTML5 is de toekomst
Ik ben zeker geen tegenstander van apps. Wat ik duidelijk wil maken, is dat het voor organisaties geen optimaal model is om mobiele applicaties te ontwikkelen. Het is te duur, niet flexibel genoeg en bovendien ben je afhankelijk van een externe app-store. HTML5 biedt een veel efficiënter alternatief, doordat je er dynamische webportals mee kunt ontwikkelen die geschikt zijn voor allerlei schermgroottes. Ik zie het steeds meer gebeuren dat dit soort webportals zowel binnen als buiten organisaties een centrale rol krijgen bij het afhandelen van bedrijfsprocessen. Portals voor specifieke marktsegmenten, zoals bijvoorbeeld de logistiek, zijn ideaal om klanten, business-partners en werknemers te voorzien van een webgebaseerde omgeving waarin zij alle informatie die voor hen van belang is kunnen zien. Een platform dat zij overal via internet kunnen benaderen om gegevens te raadplegen en toe te voegen. En dat alles zonder ook maar één app te hoeven installeren. Dat is toch de toekomst!
Ik ben van mening dat we in de toekomst meer (exotische)mobile besturingssystemen krijgen dan wat we nu al kennen (iOS, Android, Windows, BB) In een artikel (op een andere site) heb ik aangegeven dat het ontwikkelen en onderhouden van apps voor verschillende besturingssystemen een grote uitdaging gaat worden. In dit kader denk ik dat er een “framework” gemaakt wordt waarin een app onafhankelijk van het onderliggende besturingssysteem gaat werken. Ik heb verder HTML5 als een andere mogelijkheid benoemd. Citrix had al eerder in haar product WebInterface deze mogelijk gemaakt. Ik vind het merkwaardig dat Citrix deze oplossing niet verder doorontwikkeld heeft.
Ik had verder ingezet op InstallFree! Een innovatief (HTML5)product dat helaas een tijd geleden overgenomen is.
Ik denk dat het ontwikkelen van HTML5 als mobile oplossing een goede keuze is. Maar ik verwacht ook dat dit het niet gaat worden want de grote spelers zoals Google, Apple en Microsoft verliezen hun vendor lock-in! Het aantal en soort van apps in je app-store is op dit moment een van middelen waarmee deze merken hun mobile producten van andere onderscheiden.