Home Ondernemen & Business Over het door TUI uitkramen van onzin “vanwege de privacy”

Over het door TUI uitkramen van onzin “vanwege de privacy”

806

Het zal je maar gebeuren. Je dochter Anouk vermist, ver weg in Cuba. Dan ben je als ouders natuurlijk radeloos. Je wilt informatie over je dochter. Onder andere van de reisorganisatie van je dochter. TUI in dit geval. Maar wat zegt TUI: we kunnen niks meedelen vanwege de privacy.

Ik werd er via Twitter op geattendeerd omdat een mede-jurist de oproep van de vader van Anouk op Facebook op Twitter had geplaatst. Zij vroeg zich af of hier de grondslag ‘vitaal belang’ niet soelaas bood voor TUI en de vader van Anouk. En toen brak mijn klomp. Dit meen je toch niet?

Schrijnend

Ik vond een item bij de NOS over een kerk waar een dominee in zijn gebed niet meer de namen van zieken durfde te noemen, al schrijnend. Maar de opstelling van TUI in deze kwestie is wat mij betreft tot nu toe met stip het meest wrange voorbeeld van het totale doorslaan qua privacy.

Dus klom ik ook in een tweet, geef daarin aan dat TUI volgens mij een beetje doorslaat en vraag TUI vooral op welke privacy-grond zij menen de vader van Anouk niet te kunnen helpen.

En vooruit: ik cc het twitter account van de Autoriteit Persoonsgegevens. Niet zozeer vanuit een ‘hashtag fail’ gedachte (ik ben daar niet zo van eerlijk gezegd), maar juist vanuit de gedachte om deze privacy misstanden zo snel mogelijk uit de wereld te helpen.

Gerechtelijk bevel

Het moet gezegd worden, TUI zat er bovenop. Ze reageerden al binnen enkele minuten. Maar weer met een dooddoener: ‘we delen geen gegevens van reizigers, alleen op verzoek van de politie; ook niet als men zegt een familielid te zijn’. Die laatste toevoeging [namelijk: “ook niet als men zegt (…)”] moet de vader van Anouk pijn hebben gedaan trouwens (als-ie ‘t onder ogen heeft gekregen). Maar dat terzijde. Deze reactie van TUI deed me meteen denken aan ISPs die evident onrechtmatige content alleen maar weghalen als je met een gerechtelijk bevel komt. (Ook zo’n onzin.)

Mijn antwoord aan TUI: “sorry hoor, maar dit is echt onzin”. Met de toevoeging dat ik de vader van Anouk op dit punt graag gratis bijsta. Het antwoord van TUI: “wij concentreren ons op het bijstaan van de ouders”. Wat ik toen dacht, houd ik maar even voor me.

Wie advisert TUI?

Het siert TUI m.i. bepaald niet om de inhoud te omzeilen en te blijven hangen in algemeenheden. Temeer als het gewoon niet klopt. En ik begrijp TUI ook niet. Wat ik me dan afvraag: wie binnen TUI bedenkt dit, of adviseert dit aan TUI? Nogmaals, niet om TUI af te plassen, maar in de hoop dat die persoon hiervan leert. (Immers, een fout is pas een fout als je er niet van leert.)

Het twitter-account van de Autoriteit Persoonsgegevens is de laatste tijds proactief bezig om op actualiteiten en misstanden in te gaan. Ik spreek nogmaals de hoop en verwachting uit dat de toezichthouder dit hier ook alsnog doet.

En het goede nieuws is natuurlijk dat Anouk inmiddels weer met haar ouders is herenigd.

Menno Weij is partner bij SOLV advocaten, gespecialiseerd in Technologie, Media en Communicatie

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in