Home Data & Storage Traditionele back-up-oplossingen veroorzaken ‘availability gap’

Traditionele back-up-oplossingen veroorzaken ‘availability gap’

28
downtime

Het merendeel van de traditionele back-up-oplossingen slaagt er niet in om bedrijven de databescherming te bieden die ze nodig hebben. Hierdoor ontstaat een kloof tussen wat de business vraagt als het gaat om de beschikbaarheid van applicaties en wat IT op dat gebied kan bieden.

Tegenwoordig verlangen klanten en medewerkers dat de producten en diensten van een bedrijf 24/7 beschikbaar zijn. Consumenten willen ook om 2.00 uur ’s nachts online shoppen of hun verzekeringsgegevens kunnen wijzigen. En medewerkers willen te allen tijde hun werk kunnen doen, ook als zij zich aan de andere kant van de wereld bevinden. Deze zogenaamde ‘Always-on-Business’ vraagt om een constante en betrouwbare beschikbaarheid van data.

Traditionele back-up-methodes kunnen niet aan deze vraag voldoen, omdat zij niet met hun tijd zijn meegegaan. Het voordeel van deze oplossingen is nog steeds dat ze betaalbaar zijn, maar ze bieden in veel gevallen hersteltijden van uren of zelfs dagen. Daar redden bedrijven het tegenwoordig niet meer mee. Recovery Time & Point Objectives (RTPO’s) van slechts enkele minuten is wat zij eisen. Maar om deze RTPO’s te halen, moeten bedrijven flink investeren in oplossingen die de bedrijfscontinuïteit garanderen. Vanwege de hoge kosten die hiermee gepaard gaan, worden dergelijke oplossingen vaak alleen voor de meest bedrijfskritische applicaties en toepassingen ingezet. Ook wanneer bedrijven in korte tijd te maken krijgen met sterk groeiende hoeveelheden data schieten de traditionele back-up-oplossingen tekort.

Twee dagen voor back-up
Er zijn nog steeds IT-managers die aangeven dat het binnen hun organisatie gebruikelijk is dat het twee dagen duurt om een volledige back-up te maken. Ook zijn er nog steeds genoeg die zich zorgen maken of een geslaagde back-up achteraf wel hersteld kan worden. Back-ups moeten natuurlijk regelmatig getest worden, maar dat kan niet als het uren of zelfs dagen duurt om ze te maken. En wanneer we hogere eisen stellen aan back-ups die ondanks een beperkt beschikbare bandbreedte offsite worden geplaatst, lopen veel IT-managers het risico dat zij hun SLA-doelstellingen niet halen.

Virtualisatie maakt echter een compleet nieuwe benadering van databescherming mogelijk. Een volledige server kan dankzij deze technologie behandeld worden als ieder ander bestand dat gekopieerd, gecomprimeerd, versleuteld en via een netwerk verstuurd kan worden. Wat veel bedrijven niet weten, is dat de oplossing voor het oprapen ligt. Veel organisaties werken namelijk al met gevirtualiseerde datacenters, wat betekent dat er legio mogelijkheden zijn om de ontstane ‘availability gap’ te dichten.

Back-up-oplossingen die speciaal ontwikkeld zijn voor virtualisatie stellen bedrijven in staat om te profiteren van de nieuwe snelheid en flexibiliteit die virtualisatie biedt. En dat voor een prijs die ook voor kleine en middelgrote ondernemingen betaalbaar is. Deze nieuwe generatie oplossingen biedt snel herstel, beschermt tegen dataverlies en houdt in de gaten of de databescherming goed functioneert. De back-ups kunnen nu worden gekopieerd en gebruikt als productie-identieke testomgevingen. Hierdoor kunnen ontwikkelteams verschillende implementatieproblemen oplossen.

De belangrijkste vragen die een IT-manager zichzelf dus zou moeten stellen zijn: hoe lang het duurt om een ​​back-up te maken? Hoe lang duurt het om deze te herstellen? En wordt het herstel iedere keer succesvol afgerond? Uiteindelijk staat een back-up niet op zichzelf. Het belangrijkste is dat je vanaf de back-up kunt herstellen en de snelheid waarmee dat kan. Elk antwoord anders dan ‘elke keer en binnen enkele minuten’ betekent dat je de verkeerde oplossing in huis hebt gehaald.

Ronald Ooms, Regional Director Benelux, Veeam Software

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here