Home Ondernemen & Business Twee passies met veel overeenkomsten; koken en Sales!

Twee passies met veel overeenkomsten; koken en Sales!

124

Al 10 jaar lang komen wij met een groep van 12 mannen bij elkaar , een groep mannen met een gezamenlijke passie: koken. Wij koken zes keer per jaar samen, niet in de feest- en vakantiemaanden. We koken onder leiding van twee man, zij leiden de avond, bepalen het menu, verzorgen de inkoop en treffen voorbereidingen.
Nadat we de eerste jaren zeer divers hebben gekookt, vele keukens hebben ontdekt is de laatste jaren het niveau flink opgeschroefd, de Italiaanse en Franse keuken staan centraal, goede wijn ontbreekt nooit.
Iedere avond start enigszins chaotisch, we zijn uitgelaten, het is leuk om elkaar weer te zien. Er worden grappen gemaakt, we zeiken elkaar wat af, de avond moet nog beginnen.
Dan nemen de twee man de leiding en is iedereen in een keer scherp. Het menu wordt toegelicht, iedereen krijgt een taak, iedereen hoort wat van hem wordt verwacht, wat hij wanneer moet doen en klaar moet hebben. Een mooi  vijf-gangenmenu is na drie uur focus het resultaat.

Wat is de parallel met een sales-cycle? Met die vraag in mijn achterhoofd heb ik dinsdagavond goed opgelet. Ook nu was iedereen in het begin onrustig, wat gaan we doen, wat wordt er van me verwacht, met wie moet ik samenwerken, wat is de timing en wat is het doel.

Nu de sales-cycle. Tijdens een sales-cycle is het niet anders. De sales-managers, de sales-directors hebben doelen die moeten worden gerealiseerd door het salesteam en daar ben jij als individu onderdeel van. Aan het begin van een salesjaar – soms zelfs een kwartaal – begint het met het duidelijk formuleren en toelichten van jouw doelen, jouw targets. Er wordt duidelijk gemaakt wat er van je wordt verwacht. Er worden ingrediënten aangereikt: marketing acties, mailings, lead generation, etcetera. Maar jij bent de kok, jij moet het waar gaan maken.

Als je je doelstelling kent dan maak jij een plan. Hoe ga je het doel bereiken, heb je de juiste tools, heb je het juiste team maar vooral, geloof je dat jij het kunt halen. Ook in dit proces is het zaak dat je vooraf bekijkt waar je gaat beginnen, met wie kun je het beste gaan samenwerken. Jij zet de tijdslijnen vooraf voor jezelf uiteen, 12 maanden, vier kwartalen en drie maanden per kwartaal. Welke activiteiten ga je wanneer starten zodat je iedere drie maanden een gang af hebt, een tussentijds doel bereikt.
Aan het eind van een kwartaal  en aan het einde van een boekjaar is iedereen 100% gefocust; het moet op tijd af, je moet 100% of beter scoren. Wij hebben bij de kookclub de afgelopen 3 jaar elke kookavond onze targets gehaald. Maar nog belangrijker, we hebben topgerechten gemaakt en hier veel plezier aan beleefd.

Veel succes met het realiseren van jouw doelen, denk terug aan deze blog en zie het halen van targets als het maken van een mooi menu. Succes en eet smakelijk.

Gert Groenewoud, Director/Headhunter/Executive Search Consultant bij InSearch

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in