Home data & storage Tweede Kamer moet vaart maken met stimuleren digitale mainport

Tweede Kamer moet vaart maken met stimuleren digitale mainport

41
onbekend

Het wordt hoog tijd dat de Tweede Kamer en de regering werk gaan maken van de kansen die de hoogwaardige Nederlandse digitale mainport, de Digital Gateway to Europe, onze economie en samenleving biedt. Hoewel de Tweede Kamer vorig jaar unaniem instemde met de motie Verhoeven, waarmee de digitale mainport tot derde mainport van Nederland bestempeld werd, is er tot op heden nog bar weinig gebeurd op het gebied van beleid of stimulering.
Ik sta niet alleen met deze opvatting. Tijdens een vraaggesprek dat ik recent had met D66-Kamerlid Kees Verhoeven tijdens de door de Vereniging van Registrars georganiseerde Dag van de Domeinnaam, bleek dat ook hij vindt dat het tijd wordt om door te pakken. Landen om ons heen timmeren hard aan de weg, inclusief vijfjaren plannen en geoormerkte, omvangrijke budgetten. Daar kunnen we in Nederland een hoop van leren.

Topsectoren zijn niet genoeg
Dat begint al bij het feit dat het Nederlandse topsectorenbeleid niet volstaat voor de digitale mainport en zelfs niet voor de gehele digitale infrastructuur. Afgezien van het feit dat deze infrastructuur op dit moment geen topsector is, is een verticale benadering van de sector vruchteloos. Vrijwel iedere sector maakt gebruik van de digitale infrastructuur, of het nou om webshops, financiële instellingen of een agrarisch bedrijf gaat. De steeds grotere mogelijkheden die IT biedt, worden enthousiast benut door ondernemers en ondernemingen omdat zij inzien dat zij daarmee een streepje voor hebben op hun branchegenoten.
Kees Verhoeven wees er tijdens het vraaggesprek op dat het eigenlijk vreemd is dat de Digital Gateway to Europe niet op meer belangstelling mag rekenen vanuit de Tweede Kamer. De Tweede Kamer voert geen structurele dialoog over de digitale infrastructuur maar is vooral gericht op issues die kortstondig de aandacht opeisen. Een voorbeeld daarvan is de inmiddels beruchte Wet op de Computercriminaliteit III, ook wel terughackwet genoemd, waarmee politie en justitie de mogelijkheid zouden krijgen om ongemerkt apparaten zoals laptops en smartphones te hacken.

Het paard achter de wagen
Het is zelfs zo dat de Tweede Kamer zich in de afgelopen en komende periode wat dit betreft vooral bezig gehouden heeft en zal bezighouden met wetsvoorstellen die de positie van de Nederlandse Digital Gateway kunnen schaden.
Naast de terughackwet gaat het onder andere om de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten en de Wet Kansspelen op Afstand. In al deze wetsvoorstellen zijn, of waren, artikelen opgenomen waardoor overheidsinstanties bijvoorbeeld de mogelijkheid krijgen om ongericht internetverkeer af te tappen of websites uit de lucht te halen. Er is dus wel aandacht voor (elementen) van het digitale in de Tweede Kamer, maar dit soort aandacht moet meer in balans zijn met de economische belangen die we met onze mainport hebben en ook moet meer worden gekeken hoe concurrerende landen dit aanpakken.
Met de verkiezingen van 2017 in aantocht wordt het hoog tijd dat meer partijen zich bewust worden van het belang van een afgewogen beleid rond de digitale mainport en van datacenters. De ontwikkelingen gaan momenteel zo snel dat Nederland snel kan gaan achter lopen. Het zal wellicht geen hot topic worden tijdens de verkiezingen, maar dat betekent niet dat het niet belangrijk is. In tegendeel: de economische toekomst van Nederland zal er in steeds grotere mate vanaf hangen, juist nu ook met de Brexit!

Stijn Grove, Directeur Dutch Datacenter Association

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here