Home Ondernemen & Business UberPOP : businessmodel of broodroof

UberPOP : businessmodel of broodroof

125

In Nederland heeft Uber een nederlaag geleden, uberPOP is niet meer: “Today we informed uberPOP partners that we are discontinuing uberPOP in The Netherlands on Friday, November 20th at 12:00 hours CET.” De vraag of Uber zich nu wel of niet aan de regels gehouden heeft vind ik niet echt interessant. Daarvoor hebben we in Nederland toezichthouders en de gerechtelijke macht.
Wat interessant is om de bijdrage van informatietechnologie aan het business model beter te begrijpen.  Alleen in Nederland hadden al 300.000 mensen de app geïnstalleerd. Op 6 November jl. was Uber executive Max Lines mijn gastspreker bij de leergang “disruptive  technologies” die ik verzorg aan de Manchester Business School. Studenten waren vooraf uitgedaagd om kritische vragen te stellen over het ondernemersrisico voor Uber en de compensatie-afspraken met de chauffeurs. Ook vragen over het verloop onder de chauffeurs en de veiligheid van de reizigers stonden op de vragenlijstje.

De ex-Bain consultant vertelde dat de taxiservice ook in de UK sterk groeide. Max deelde statistieken over deze groei, de klanttevredenheid en de chauffeurstevredenheid. Interessant was ook dat hij vertelde over nieuwe business concepten waarbij reizigers, indien zij hiermee instemden, in ruil voor een lagere ritprijs met meerdere passagiers gelijktijdig in een taxi vervoerd konden worden. Uber experimenteert met de maximale extra tijd die voor reizigers acceptabel is om een andere passagiers op te halen en af te zetten. Het belangrijkste doel van Uber was niet om nog goedkoper diensten te kunnen aanbieden, maar om te zorgen dat de verdiensten van hun chauffeurs zo hoog mogelijk worden door een vermindering van het aantal kilometers zonder betalende reiziger. Ook denkt Uber na over combinaties van het vervoer van reizigers en goederen. Ook de fietskoeriers moeten zich dus nu zorgen gaan maken.

Het is evident dat de benodigde software om deze combinaties te maken en de ontsluiting van deze informatie via een app naar de reizigers en chauffeurs niet eenvoudig is. Het is ook voorstelbaar dat dit is wat het aantrekkelijk maakt voor chauffeurs om zich aan te sluiten bij Uber. De traditionele taxi-wereld komt niet verder dan een telefooncentrale met in de meeste gevallen niet erg servicegerichte medewerkers. Er zijn wel elke uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld de RCT App voor de gemeente Rotterdam of My Taxi Centrale Amsterdam. Dit is echter geen vergelijk met de functionaliteit van de Uber app. De taxiwereld heeft zitten slapen en dreigde nu te worden ingehaald door de innovaties van Uber!

Hoewel het ondernemersrisico voor Uber gering is, de uberPOP chauffeur gebruikt immers zijn eigen auto, is uberPOP potentieel een aantrekkelijk alternatief voor taxi chauffeurs. Al worden de toetredingsbarrières van de taximarkt er door Uber niet lager op. Laten we afwachten hoe wetwijzigingen in de toekomst wellicht uberPOP in Nederland nog een tweede kans geven. Uber bewijst in ieder geval dat het loont om te investeren in IT innovaties. Ook heeft Uber al lang en breed aangetoond dat hun business model sustainable is. Al zal Uber wel moeten blijven door moeten gaan met het investeren in de verdere ontwikkeling van het business model. We spreken elkaar in 2020, dan zien we wel hoe de Uber vlag erbij hangt.

Erik Beulen, KPMG EquaTerra, geassocieerd met de Universiteit van Tilburg en verbonden aan Manchester Business School en Tias Business School.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in