Home Internet Van babyboomers tot Gen Z en hoe zij kijken naar online veiligheid

Van babyboomers tot Gen Z en hoe zij kijken naar online veiligheid

163

Technologie blijft een enorme impact hebben op ons gedrag en onze verwachtingen. Toch heeft technologie met het oog op veiligheid nog niet geleid tot een eenduidige manier op ons online gedrag. Consumenten en bedrijven zijn het erover eens dat er verschillende oplossingen nodig zijn om fraude en beveiligingsproblemen te bestrijden. Maar aan welke tools en oplossingen gebruikers de voorkeur geven, verschilt per doelgroep.

Bedrijven moeten zich afvragen in hoeverre hun klanten zich op hun gemak voelen bij de vele oplossingen. Om vertrouwen en loyaliteit te creëren, moet er bij online processen rekening worden gehouden met de verschillende verwachtingen per generatie.

Naarmate het aantal digitale transacties toeneemt, groeit ook de bezorgdheid over online beveiliging. Gelukkig hebben bedrijven het regelmatig over fraudepreventie, zo blijkt uit de resultaten van het Experian Global Insights and Fraud Report. Technologie kan een oplossing zijn voor de uitdagingen waarmee we allemaal worden geconfronteerd, maar er bestaat geen eenduidige oplossing waarmee je als bedrijf fraude kunt voorkomen en aan alle verwachtingen van de klant kunt voldoen.

Bereidheid om persoonlijke data te delen

Steeds meer mensen beseffen hoe het verstrekken van data bescherming kan bieden tegen cyberaanvallen, waardoor de groep mensen die voordelen ziet in het delen van data geleidelijk toeneemt. Nu fraude alsmaar vaker voorkomt en consumenten verwachten dat bedrijven hen online beschermen, is het geen verrassing dat klanten veel waarde hechten aan online beveiliging.

Naarmate mensen zich meer op hun gemak voelen bij het delen van persoonlijke data, raken ze gewend aan het gebruik van nieuwe technologie om dat te doen. Maar aan welke tools ze de voorkeur geven, is afhankelijk van bepaalde factoren. Dit betekent dat bedrijven over verschillende oplossingen moeten beschikken en ervoor moeten zorgen dat deze effectief worden geïmplementeerd en aan hun klantenbestand worden uitgelegd.

Generatieverschillen

Over het algemeen hechten consumenten het meeste belang aan veiligheid en privacy, maar er zijn nuances per leeftijdsgroep. Voor 95% van de babyboomers is dit het belangrijkste aspect van hun online ervaring, tegenover 85% onder Gen Z. En verschillende beveiligings- en fraudekwesties hebben voorrang voor verschillende generaties. Zo neemt de bezorgdheid over identiteitsdiefstal toe met de leeftijd – 80% van de babyboomers, tegenover 70% van Gen X, 66% van de millennials en 58% van Gen Z.

De tools die zij willen gebruiken om deze problemen aan te pakken, verschillen ook. Terwijl babyboomers, generatie X en generatie Z de voorkeur geven aan fysieke biometrische gegevens (bijvoorbeeld vingerafdruk- en gezichtsherkenning), vertrouwen millennials meer op gedragsbiometrische gegevens zoals wachtwoordpatronen en de manier waarop je met je telefoon omgaat.

Overigens wordt de houding ten opzichte van online beveiliging en privacy niet alleen bepaald door leeftijd. Consumenten met een hoger inkomen geven bijvoorbeeld meer de voorkeur aan beveiligingsvragen als middel om online criminaliteit te voorkomen dan consumenten met een lager inkomen. En uit onderzoek van Experian blijkt dat mensen van alle generaties voor complexere veiligheidsproblemen mensgerichte diensten op prijs stellen, zelfs als zij niet van plan zijn deze te gebruiken.

Tools en voorlichting

Het is belangrijk om de juiste oplossing in te zetten die aansluit bij de behoeften van een doelgroep. Zo creëer je een gepersonaliseerde en aangename customer journey die ervoor zorgt dat mensen zich beschermd voelen.

Dit betekent dat je onderzoek moet doen naar je klantenbestand om te begrijpen wat hen motiveert, aan welke oplossingen je prioriteit moet geven, hoe je nieuwe en bestaande tools het beste kunt communiceren en waarom bepaalde oplossingen meer investeringen vereisen. Als een bepaalde groep zich ongemakkelijk voelt bij bepaalde tools, kan dit een kans zijn om gerichte marketing- en communicatieboodschappen voor hen te creëren. Dit stukje educatie kan helpen vertrouwen in je bedrijf op te bouwen door te laten zien welke stappen je neemt om fraude en online veiligheid aan te pakken.

Omdat klanten zich meer bewust zijn van de uitdagingen die gepaard gaan met de aanpak van online fraude, zijn zij eerder bereid mee te werken aan de bestrijding van dit probleem. Deze collectieve aanpak om het individu en het bedrijf te beschermen zal beter werken wanneer bedrijven rekening houden met generatie- en contextuele verschillen en behoeften.

Naarmate AI, mobile en cloud computing steeds gangbaarder worden, moeten bedrijven het initiatief nemen en oplossingen introduceren voor klanten van alle leeftijden. Inzicht in de verwachtingen van alle online klanten is essentieel bij het creëren van de optimale identiteits- en fraudestrategie die een vertrouwde, veilige en positieve customer journey oplevert.

Veronica Flyckt, directeur Experian Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in