Tussen HIMSS in Las Vegas en Zorg & ICT in Utrecht zit ongeveer 8.500 kilometer afstand en een maand tijdverschil. De thema’s en onderwerpen op beide evenementen zijn vergelijkbaar. Wereldwijd zijn de verschillen in keuzes, oplossingen en in beschikbare technologieën niet al te groot. Wat mij betreft zit er wel een flink verschil in het tempo en het gevoel van urgentie. Op HIMSS 2016 zie je wat er vandaag en morgen in de zorg in de VS al gebeurt met IoT, machine learning, cloudtoepassingen, zorg op afstand en zelfservice. Op Zorg & ICT 2016 zien we vooral wat er in de Nederlandse zorg effectiever, sneller en slimmer zou kunnen, als we niet allemaal zo druk zouden zijn met de dagelijkse beslommeringen.
HIMSS is het belangrijkste internationale evenement voor iedereen die actief is in zorg-ICT, of dat nou van de zorgkant of de IT-kant is. HIMSS heeft als ondertitel: transforming health through IT. Dat is geen grootspraak. Wat daar getoond of aangekondigd wordt, heeft grote impact op hoe zorginstellingen zich ontwikkelen. Er zijn honderden interessante zaken te noemen, maar ik beperk me hier even tot de drie opvallendste.
Online communicatie is serious business
Ten eerste alles wat met datacollectie te maken heeft. Het benutten van data uit het brede zorgproces, inclusief zelftests, wearables en IoT-apparaten, biedt enorme kansen in voorspelbaarheid, preventie en targetting van zorg, en daarmee in verlagen van kosten, verbeteren van resultaten en verhogen van patiëntwelzijn. Op HIMSS 2016 was te zien hoe die voordelen nu al voor het oprapen liggen en hoe ook – voorzichtig nog wel – de voorspellende kanten van data-analyse ingezet worden. Ten tweede viel me op dat de zorg over zijn ergste huiver voor de cloud heen lijkt. Twijfels over gegevensveiligheid was lang de drempel voor een volledige overstap, maar er zijn nu voldoende betrouwbare oplossingen van gerenommeerde partijen beschikbaar waardoor veel zorginstellingen hun vrees overwinnen. Ten derde – en dat hangt nauw samen met de eerste twee – zie je dat online communicatie met patiënten en cliënten serious business is. Fysieke consults worden vervangen door Skype- of chatsessies. Steeds vaker leveren patiënten continu of periodiek data aan over gezondheid, behandeling of gedrag. En andersom: patiënten hebben inzicht in hun eigen dossier en kunnen min of meer de regie over hun behandeling nemen.
Zeer interessante ontwikkelingen op de HIMSS 2016, al met al. Maar, daar heeft u gelijk in, ook weer geen wereldschokkende inzichten. Het zijn voornamelijk ideeën en technologieën waar we al langer mee bezig zijn. Cloud, big data, IoT, connected health: we praten er al jaren over. En op Zorg & ICT 2016 praten we er weer over. Dat doe ik graag, want er is veel te winnen in de zorg als het gaat om inzet van ICT. En ook dat is geen prijswinnend inzicht, want iedereen weet dat we vooruit kunnen.
Een ietsje meer lef en tempo misschien?
Het verschil tussen daar en hier is wel het tempo waarin we vooruit gaan. Op de conferentie in de VS zie ik organisaties de uitdagingen oppakken en aan de slag gaan. Hier praten we er over. Doorpakken verzandt hier nog wel eens, omdat we te druk zijn met de dagelijkse bezigheden of omdat we blijven focussen op de bezwaren. De belangrijkste les die we van de HIMSS kunnen leren, is dat de uitdagingen groot zijn, de ontwikkelingen in zorg en ICT hard gaan en dat we hier wel een tandje bij mogen schakelen. Iets meer lef en tempo. Op Zorg & ICT, van 5 tot en met 7 april in de Jaarbeurs in Utrecht, gaan wij in ieder geval de uitdaging aan op het gebied van IoT. We laten graag zien hoe IoT-toepassingen voor zorginstellingen met ambitie en een beetje durf echt van toegevoegde waarde kunnen zijn. Niet in de verre toekomst, maar vandaag en morgen. Een mooie gelegenheid om de kloof tussen Las Vegas en Utrecht te overbruggen.
Marcel Lucker, Winvision