Home Innovatie & Strategie Vanaf vandaag doen we het helemaal anders!

Vanaf vandaag doen we het helemaal anders!

386

Maandagmorgen tijdens het maandelijks MT-overleg komt de CEO samen met een gastspreker binnengelopen. “Dit is Henk. Henk gaat komt ons uitleggen dat we vanaf vandaag alles anders gaan doen.”
“We gaan werken zoals een SIT-team dat in het ziekenhuis doet”, meldt Henk. “Dit betekent dat jullie allemaal 24/7 on-call zijn. Wanneer er zich een situation voordoet, verwacht ik dat jullie allemaal binnen 15 minuten ter plaatse zijn.

Regel even dat er een replacement is voor je, zodat er altijd minimaal vijf experts oproepbaar zijn op ieder moment van de dag. We werken op basis van een signaleringssysteem voor de vitale systemen van onze klant. Als deze onder de threshold komen dan grijpen we direct in. De processen worden veranderd, hier is een flyer waarin e.e.a. uitgelegd staat. Ik neem aan dat alles hiermee duidelijk is?” Na deze inspirerende speech verlaten Henk en de CEO samen het pand, onderweg naar een volgende afspraak. Ze laten de rest in verwarring achter.

Digitale vaardigheden

Bovenstaande lijkt banaal. Maar het is helaas herkenbaar voor veel bedrijven. Zo bevestigt ook “Digital Transformation PACT report” van Fujitsu, van november 2017. Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat 70 procent van de ondervraagden een groot gebrek aan digitale vaardigheden binnen de eigen organisatie ervaart.

Daarnaast stelt Fujitsu-Topman Duncan Tait, dat bedrijven uiteindelijk de in zijn ogen essentiële onderdelen – mensen, acties, samenwerking en technologie – beter met elkaar in evenwicht moeten brengen. Dit, om innovatieprojecten tot een succes te maken. Helaas gaan veel collega system-integrators voorbij aan het feit dat digitaliseren om mensen draait. En dat gebruikmaken van afkortingen, Engelse terminologie en in IT vanzelfsprekende projectmanagementtechnieken voor onze klanten helemaal niet zo vanzelfsprekend is als voor henzelf.

Chinees

System-integrators krijgen de opdracht om een nieuw systeem neer te zetten voor een klant. Ze maken hierbij gebruik van processen zoals Scrum en Agile die voor hen gesneden koek zijn. Voor medewerkers buiten de IT echter, zouden ze net zo goed Chinees kunnen zijn.

Zonder zich te verdiepen in de klant wordt een compleet nieuwe werkwijze voorgesteld. En gebruik gemaakt van afkortingen die onbekend zijn. Dit vindt bij voorkeur plaats met zo veel mogelijk Engelse termen, om vervolgens de organisatie aan haar lot over te laten. Geen wonder dat dit in theorie heel erg leuk lijkt, maar in de praktijk niet werkt.

Impact

Laten we in het vervolg eens stil staan bij de impact van een Digitale Transformatie op de organisatie. Laten we ons realiseren dat we van medewerkers vragen deel te nemen aan een projectteam, op een wijze die hun vreemd is. We moeten ons als IT-ers realiseren wat het voor ons zou betekenen als wij ineens op een compleet nieuwe manier zouden moeten werken. Dan is het ook een stuk gemakkelijker om een organisatie tijdens een Digitale Transformatie aan de hand te nemen. En écht te ondersteunen hierbij.

Ivonne Pensa is lead business analyst bij SQS Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in