Home Innovatie & Strategie Verbeter mensen en marketing met neurofeedback

Verbeter mensen en marketing met neurofeedback

122

Spannend, maar tegelijk ook een beetje eng, is hoe technologie steeds directer in verbinding komt te staan met onze hersens. Er is zelfs al consumentenelectronica te koop waarmee het uitlezen en beïnvloeden van hersengolven wordt gecombineerd met videogames. Maar wist u dat dit soort technologie ook zakelijk wordt toegepast voor zaken als training en marketing?

We horen in de technologiemarkt steeds meer over Quantified Self en het gebruik van allerlei biosensors voor het monitoren van onze gezondheid. Dit is voornamelijk gericht op ons fysieke welzijn, maar er is nu ook technologie om onze geestelijke toestand te meten en te verbeteren. Ik kan het zelf bevestigen: training op basis van neurofeedback is een unieke ervaring waar je zowel persoonlijk als in je werkende leven van kunt profiteren.

Hersenpatronen
Een aantal jaren geleden kwam ik in aanraking met een Nederlands bedrijf dat een uniek trainingsprogramma aanbiedt op basis van neurofeedback. Uit nieuwsgierigheid besloot ik dit eens te proberen en sindsdien heeft het me verbaasd hoeveel positieve effecten dit heeft gehad. Maar wat houdt het precies in? Heel eenvoudig gesteld worden je hersengolven gemonitord terwijl je allerlei beelden te zien krijgt of geluiden hoort. Dit is een interactief proces, waarbij je onbewust wordt geconfronteerd met allerlei vaste patronen in je hersens, die vaak het gevolg zijn van goede of slechte ervaringen uit het verleden. Door ze op deze manier te confronteren, kun je letterlijk je hersens trainen om deze patronen blijvend te veranderen. Uiteindelijk is het iets dat je zelf moet ervaren om echt te kunnen begrijpen, maar voor mij is het een uiterst effectieve manier gebleken om mijn professionele effectiviteit te verbeteren. Ook heb ik hierdoor meer rust en overzicht gekregen in mijn werk en privéleven. Ik denk dat dit soort trainingen voor de toekomst een steeds belangrijker onderdeel zullen worden van het trainingsaanbod van bedrijven. Het is namelijk een uiterst effectief middel om de prestaties van werknemers, maar ook hun onderlinge samenwerking, enorm te verbeteren.

Neuromarketing
Iets dichter bij huis is het vakgebied neuromarketing,  waarbij medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op online marketing. Hierbij wordt uitgegaan van de gedachte dat mensen vandaag de dag steeds zwaarder worden belast met een overvloed aan informatie. Daardoor vallen ze bij het maken van online keuzes terug op slechts enkele primaire stimuli. Marketeers kunnen daar op inspelen met overtuigingstechnieken als schaarsheid of persoonlijke herkenbaarheid om potentiële klanten online te beïnvloeden. Dit is heel anders dan traditionele marketing- en salestrajecten. In plaats van leads te bombarderen met informatie en telefoontjes, wordt er bij neuromarketing heel nauwkeurig gekeken naar hun informatiebehoefte. Welke artikelen lezen ze, zoeken ze persoonlijk advies, vragen ze een offerte aan? Zo worden deze potentiële klanten in overeenstemming met hun gedrag op een gestructureerde en interactieve manier begeleid naar de aankoop van en product of een dienst. In de praktijk blijkt dit erg goed te werken, omdat er veel beter wordt ingespeeld op de behoefte van de klant. Daarnaast zorgt het ook dat sales- en marketingbudgetten effectiever worden ingezet, want honderden leads continu nabellen is meestal vele malen duurder.

Geen science fiction
Het punt dat ik met deze column wil maken is we in het bedrijfsleven meer gebruik zouden moeten maken van de kennis uit de neurowetenschap. Zowel voor persoonlijke training als voor marktingdoeleinden kan het van grote meerwaarde zijn. Neurofeedback en neuromarketing klinken misschien als technieken uit science fiction, maar ze zijn in feite ‘science fact’. Het biedt mooie kansen voor zowel mensen als bedrijven om de volgende stap te maken in hun ontwikkeling.

***
Piet van Vugt, CEO van Pink Elephant

1 REACTIE

  1. Een helder punt waar ik het volledig mee eens ben! Ontwikkelingen zoals neuromarketing kunnen zoveel toegevoegde waarde bieden aan het bedrijfsleven. Waarom dan niet gebruiken? Er wordt al 25 jaar lang onderzoek gedaan naar neurale netwerken, tegenwoordig zijn zelfs computers afgestemd op het menselijk brein, computer vision genaamd. Een leuk voorbeeld hiervan is een recent ontwikkelde technologie die met behulp van beeldherkenning het smartphonegebruik in het verkeer terugdringt. Een camerasysteem signaleert of de bestuurder zijn aandacht gevestigd heeft op het verkeer of op zijn telefoon. Ontwikkelingen als deze dragen ook nog bij aan het maatschappelijk belang! Het zou zonde zijn als deze in vergetelheid raken, want de mogelijkheden hiermee zijn oneindig!

    Yves Rummens, Xerox

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in