Home ongecategoriseerd Verbeter de wereld, begin bij de jeugd

Verbeter de wereld, begin bij de jeugd

59
jeugd

Waarom bedrijven en opleidingsinstituten meer moeten samenwerken

Bijna 43% van de wereldwijde beroepsbevolking is tussen de 15 en 24 jaar oud. Volgens gegevens van de Verenigde Naties loopt juist deze groep drie keer meer risico om werkloos te raken dan hun oudere collega’s. Bovendien merkt de VN op dat jongere generaties vaker ‘slechtere’ banen hebben, meer last hebben van onzekerheden op de arbeidsmarkt en steeds lastiger een baan kunnen vinden wanneer ze hun opleiding hebben afgerond.

Gat opleidingen met banenmarkt

Voor deze cijfers zijn natuurlijk tal van verklaringen. Maar één van de verklaringen die we bij Qlik zien, is het gat tussen opleiding en banenmarkt. Want sluit het opleidingsaanbod (of de opleidingskeuze van studenten) wel aan op de behoeften van het bedrijfsleven? Neem bijvoorbeeld datavaardigheden. Uit ons recente onderzoek naar ‘data literacy’, bleek dat deze leeftijdsgroep vaak niet over de juiste datavaardigheden beschikt. Dat beïnvloedt hun kansen op de arbeidsmarkt, terwijl er juist op het datavlak mogelijkheden liggen, zo blijkt uit een artikel van Morning Future van begin dit jaar:

‘Uit voorspellingen van het World Economic Forum blijkt dat data-analisten in 2020 zeer in trek zijn bij bedrijven wereldwijd. Het LinkedIn Workforce Report stelt dat de vraag naar deze specialisten in de Verenigde Staten in de afgelopen 5 jaar maar liefst verzesvoudigd is. Bovendien blijven data-analisten de komende vijf jaar één van de meest gezochte profielen. Dit wordt ook bevestigd door IBM, dat beweert dat de jaarlijkse vraag naar datawetenschappers, dataontwikkelaars en dataengineers tegen 2020 oploopt tot 700,000 nieuwe aanstellingen.

Speel in op vraag

Datavaardigheden zijn dus razend populair. Daarom is het belangrijk dat ook opleidingsinstituten hun opleidingsaanbod aanpassen op deze groeiende vraag. Een mooi voorbeeld hiervan is de Hogeschool van Amsterdam. De HvA biedt een minor Business Intelligence aan, waarbij studenten een praktijkopdracht uitvoeren met behulp van moderne data analyse oplossingen, om ze klaar te stomen voor de banen van morgen. Dat kunnen studenten uit alle richtingen (en zelfs van andere opleidingen) zijn. Hierdoor kunnen studenten de kant op die ze uit willen, maar tegelijkertijd ook cruciale kennis van andere vakgebieden opdoen.

Ook op andere onderwijsinstellingen zie ik steeds meer het bewustzijn dat data de jeugd verder helpt in hun loopbaan. Zo werkte ik aan de Universiteit Tilburg mee aan lessen over data, data-analyse en BI voor accountancy. Terwijl je van accountants misschien niet direct zou verwachten dat ze daar voordeel mee kunnen behalen, blijken veel voordelen onbenut te blijven, bijvoorbeeld bij het uitvoeren van een audit.

Kloof dichten

Vanuit Qlik hebben we een Academic Program. Dit voorziet studenten en docenten van gratis software, trainingen, opdrachten en andere leermiddelen van Qlik. Deze middelen zijn gericht op het trainen van een nieuwe generatie BI-experts. Met dit soort programma’s wordt de kloof tussen opleiding en bedrijfsleven gedicht. Dat heeft niet alleen voordelen voor de bedrijven zelf. Er komen immers meer goedgetrainde experts de arbeidsmarkt op. Maar ook zeker voor de opleidingsinstituten, die zich van andere opleidingen kunnen onderscheiden en studenten zo een stapje voor geven. Datavaardigheden zijn onmisbaar, ook voor studenten. En de jeugd heeft de toekomst! Wanneer het bedrijfsleven en opleidingsinstituten de krachten bundelen, weet ik zeker dat we de slechte vooruitzichten die de VN voor jongeren schetst, samen aan kunnen pakken.

Sandor Nieuwenhuijs, presales director Benelux, Emerging Markets & Russia bij Qlik

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here