Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Verdienen ‘oudere’ Nederlandse IT-ers echt teveel?

Verdienen ‘oudere’ Nederlandse IT-ers echt teveel?

76

Het thema beheerst al een aantal maanden de Nederlandse media. Vooral de (grote) IT-dienstverleners in Nederland halen hiermee het nieuws. Naarmate – Nederlandse – IT-ers meer kennis en ervaring opbouwen, groeit hun salaris en hiermee wordt ook het tarief hoger dat de klant moet betalen voor deze ‘oudere’ IT-ers. Klanten zijn echter niet meer bereid om deze tarieven te betalen. Sterker nog, de klant dwingt zelfs lagere tarieven af voor deze ‘oudere’ Nederlandse IT-ers, zodat hun salaris structureel hoger wordt dan het klanttarief. Dit zet de (individuele) winstmarge van deze ‘oudere’ IT-ers onder druk.

Het probleem wordt vooral goed zichtbaar bij IT-consultancy/detacheringswerk dat wordt uitgevoerd op basis van uurtje-faktuurtje. Hier is namelijk een één-op-één-verband te leggen tussen salaris + opslag voor overheadkosten en het verkooptarief. ‘Probleemgevallen’ zijn dus tamelijk gemakkelijk te identificeren.

Toch pakken (grote) IT-dienstverleners het probleem verschillend aan. De ene IT-dienstverlener probeert een maatschappelijke discussie te voeren via de media over het te hoge salaris van ‘oudere’ werknemers, terwijl de ander probeert kennis van Nederlandse medewerkers lager in te schalen. Andere IT-dienstverleners kiezen voor de benadering van individueel ontslag om het probleem te beteugelen.

Dat klanten minder voor deze ‘oudere’ Nederlandse IT-ers willen betalen heeft volgens mij maar deels te maken met de crisis. ZZP-ers, arbeidsmigratie – Indiase collega’s die bereid zijn om voor een langere periode in Nederland te komen werken – en het offshoren van werk naar lage-lonen-landen lijken belangrijkere oorzaken voor de ontstane salarisdruk. Het gaat dan om expertise op het gebied van bijvoorbeeld functioneel en technisch beheer van SAP en internetomgevingen en operationele en tactische IT-beheertaken.

Het gaat natuurlijk niet om het salaris sec van deze ‘oudere’ Nederlandse IT-ers. Ook de relatief hoge overheadkosten spelen de grote IT-dienstverleners parten. CEO, (hoger) management en beleidsfunctionarissen op het hoofdkantoor in Nederland willen immers ook een goed belegde boterham. ZZP-ers hebben deze hoge overheadkosten niet. Een ander punt dat nog parten speelt zijn de hoogtijdagen van de jaren 90 in de vorige eeuw en begin van deze eeuw die de IT-sector toen geen windeieren hebben gelegd. Schaarste van IT-experts door ontwikkelingen zoals internet, het millenniumprobleem en het invoeren van de Euro hebben tot bovenmatige salarisgroei en tariefstelling geleid. Correcties kunnen dan niet uitblijven.

Verdienen ‘oudere’ Nederlandse IT-ers nu echt teveel?

Als het om expertise gaat die ruim aanwezig is (wereldwijd) en tegen lage(re) tarieven beschikbaar is voor de Nederlandse markt, dan lijkt het antwoord anno 2013 simpel: Ja dus!

Echter, deze vraag is niet los te zien van de overheadkosten die vooral grote IT-bedrijven parten lijken te spelen. Deze overheadkosten bepalen immers mede het verkooptarief. Het lijkt erop dat dit probleem dan ook meer speelt bij de grote(re) IT-bedrijven in Nederland dan bij de kleinere bedrijven en ZZP-ers. Het antwoord ligt dus veel genuanceerder…

Leon Dohmen, leon.dohmen@cgi.com

2 REACTIES

  1. Beste Leon,

    Het zit net iets anders in elkaar. Ook heel veel ZZP’ers hebben hun tarieven de afgelopen jaren sterk moeten verlagen en hebben moeite om billable te blijven. Dat geldt niet voor de (ongeveer) 20% van echte specialisten, net zoals detacheerders ook op specialistische profielen moeite hebben om in de vraag van de markt te voldoen.

    Kleinere bedrijven zijn om een andere reden vaak wel succesvol: of ze richten zich op het MKB, waar de druk op tarieven en volume veel kleiner is dan in het grootbedrijf en bij de overheid; of ze varen wel dankzij een heldere specialisatie (bijv. specifieke technologie, proces, sector).

    Nu bedrijven minder in kunnen en willen huren, hebben ze geen ruimte meer voor middenmoters,laat staan voor zwakke broeders. Terwijl het volume in de markt dus krimpt, neemt de vraag naar echt talent alleen maar toe. Voor detacheerders is dit vaak een behoorlijk lastige worsteling.

    Hoewel ik het met je eens ben dat de overhead “lean” moet zijn, zit daar dus niet de essentie van het probleem. Daarmee valt de nuance eigenlijk uit je betoog. Veel generalisten leveren, hoe je het wendt of keert, niet meer voldoende op om hun salaris te rechtvaardigen. Dan kan je dus wat aan hun vaardigheden doen (en dat is trouwens soms knap lastig), mogelijk aan hun rol in de dienstverlening door het ontwikkelen van oplossingen met een hogere toegevoegde waarde (nog lastiger, maar wel belangrijk!), aan hun salaris (lastig en erg onprettig), of aan het dienstverband (niet per se lastig, maar wel heel erg onprettig).

    Groet,
    Peter Vermeulen

  2. Die ‘overhead’ is wat de grote IT-bedrijven vaak nodig hebben om verantwoordelijkheid te kunnen nemen voor grote projecten, complexe outsourcing, etc. Ik denk niet dat individuele ZZP’ers dat doen. Vergelijk je dus niet in zekere zin appels met peren?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in