Home Data & Storage Verkoop uw data!

Verkoop uw data!

58

International Sales Development - Storage bij BullOf zullen we maar meteen met de deur in huis vallen en ons afvragen of de IT-afdeling als een volwassen onderdeel van de organisatie gezien gaat worden? Want wat houdt een volwassen onderdeel van een organisatie nu in? Uiteindelijk komt het toch neer op de centen. En dan heel specifiek: Draagt een afdeling bij in de winst van een organisatie? En om heel eerlijk te zijn is het ons als bedrijfstak nog niet echt gelukt om aan te kunnen tonen dat door middel van het inzetten van IT-middelen, wij een kostenreductie of zelfs een additionele winst voor de organisatie hebben gerealiseerd, terwijl dat toch echt wel het geval is. De komst van laptops en email hebben denk ik wel het tegendeel bewezen, maar het is ons nooit echt gelukt om dat op de juiste manier te etaleren.

De IT wordt gezien als een kostenplaats en van marketing heeft menig IT manager weinig kaas gegeten. Dus laten we eens bij de marketing afdeling aankloppen – misschien kunnen we daar wat van leren. Wij hebben tenslotte iets dat marketing nodig heeft. Ons gouden ei, het hart van uw business, het walhalla voor elke marketing persoon: DATA.

Want weten zij wel waar de data staat en welke data er beschikbaar is? Als men namelijk eenmaal weet wie wat en wanneer gekocht heeft kan men daar marketingacties omheen bouwen. Vooral online retailers maken hiervan gebruik. Denk aan de opties ‘andere klanten kochten ook’ en ‘meest verkocht’. Maar ook traditionele marketing kan de verkoopcijfers gebruiken om te achterhalen wanneer er specifieke marketingacties op producten plaats moeten vinden.

Een mooi voorbeeld hiervan is een nieuw soort frisdrankmachine die recent door een grote frisdrankfabrikant geïntroduceerd is. De machine heeft de mogelijkheid om technische informatie naar een centraal punt door de seinen zodat de technische support hier optimaal op in kan spelen en nieuwe voorraad automatisch besteld kan worden. Eigenlijk een concept dat binnen de IT al een tijdje bekend is.  Hoelang maken wij niet al gebruik van managementsoftware om de leverancier van de server- of storagesystemen te waarschuwen dat bepaalde componenten vervangen of ge-upgrade moeten worden?

Bij deze frisdrankfabrikant kwam marketing er achter dat er ook periodieke consumptiegegevens bijgehouden werden en maken daar dankbaar gebruik van om specifieke producten op bepaalde tijden van de dag te ‘marketen’. Het is allemaal geen ‘rocket science’, maar je moet wel genoeg om je heen blijven kijken om de correlaties te kunnen maken.

En het draait hier allemaal om data dat grotendeels al beschikbaar is maar waar nog veel te weinig mee gedaan wordt.  En nu kom ik weer terug op het begin van mijn verhaal: Zijn wij in staat om een bijdrage aan de winstgevendheid van de organisatie te leveren?  Verkopen dus die data. En wel aan de marketingafdeling. Geef de marketingafdeling toegang tot de data! Ze worden je grootste vriend en helpen je richting C-niveau IT weer als revenue-bijdragende afdeling te zien.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in