Home Innovatie & Strategie Vervangt Apple Pay de creditcard?

Vervangt Apple Pay de creditcard?

44
Amazon

Apple is als geen ander bedrijf ter wereld in staat om markten te ontwrichten. Met de iPhone werd de mobiele telefoonmarkt op zijn kop gezet en door de iPad werd de desktop-pc ineens een stuk minder relevant. Het recent aangekondigde mobiele betaalsysteem Apple Pay zou de betaalmarkt wel eens grondig kunnen veranderen. Is dit wellicht het einde van de creditcard?

In de technologiemarkt zijn er steeds meer bedrijven die alternatieve betaalsystemen ontwikkelen en aanbieden. Soms zijn dat grote multinationals als Google, Amazon en Apple, maar ook zijn er veel kleinere bedrijven die diensten ontwikkelen voor selecte doelgroepen. Een voorbeeld van Nederlandse bodem is bijvoorbeeld Simpled Cards, een bedrijf dat een prepaid creditcard en betaalpas heeft ontwikkeld voor bedrijven. Simpled biedt in feite een alternatieve betaaldienst aan op basis van de financiële infrastructuur van creditcardmaatschappijen. Apple lijkt dezelfde strategie te kiezen met Apple Pay, ook al is het bedrijf in principe groot genoeg om de creditcardmaatschappijen volledig buitenspel te zetten.

Creditcard-monopolie
De grote drie in de betaalmarkt zijn Mastercard, Visa en American Express. In de startup-wereld wordt veel gesproken over het omver werpen van de hegemonie van deze financiële instellingen. Daar is echter meer voor nodig dan een beginnend IT-bedrijfje met een slimme app. Ik denk dat zelfs Apple niet zal overwegen om de strijd aan te gaan met deze grootmachten. Dat is simpelweg zonde van de inspanning. Apple zal eerder de samenwerking met deze partijen zoeken en zelf een transactiebedrag innen voor het faciliteren van betalingen. En hetzelfde geldt voor alle andere partijen die een eigen betaaldienst aanbieden. Die moeten zich vooral richten op de meerwaarde die ze toevoegen voor de gebruiker, maar zeker niet de pretentie hebben om de financiële macht en infrastructuur van de grote banken te vervangen.

Mobiele betaalmarkt
Volgens onderzoek van Forrester Research zal de mobiele betaalmarkt in 2017 zo’n 90 miljard dollar waard zijn. Het is niet zo vreemd dat Apple nu de strijd opent om zich een deel van deze markt toe te eigenen. Het bedrijf verkeert in een uiterst sterke positie om hierin te slagen door de enorme gebruikersaantallen van Apple-producten. Maar waarom zou Apple er niet voor kiezen net als Paypal een koppeling te maken met normale betaalrekeningen? Dat zou namelijk wel een aanslag zijn op de creditcardmarkt. Mijn inschatting is dat het alles te maken heeft met de adoptiesnelheid van mobiele betaaldiensten door het grote publiek. Dat gaat niet zo snel. Apple zal daarom in dit vroege stadium de voorkeur geven aan samenwerking in plaats van een zware concurrentiestrijd aangaan met creditcardmaatschappijen. Focus op de core-business, namelijk het leveren van gebruiksvriendelijke consumentenelektronica. Tot de grote doorbraak is er nog voldoende tijd voor zowel startups als de Apple’s en Google’s van deze wereld om de gunst van het grote publiek te winnen. De enige manier om dat te doen is door er zo onderscheidend en gebruiksvriendelijk mogelijke betaalsystemen voor te ontwikkelen.

Erik Seveke is medeoprichter van GlobalOrange

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here