Home Ondernemen & Business Vier acties voor 30% minder werkplekkosten

Vier acties voor 30% minder werkplekkosten

43

De percentages lopen natuurlijk uiteen. Maar een IT-afdeling besteedt naar schatting al gauw een kwart van haar totale IT-budget aan werkplekbeheer. Het goed inrichten en onderhouden van werkplekken is heel zichtbaar voor de profilering van de IT-afdeling. Of anders gezegd, cruciaal voor het verbeteren en onderhouden van werknemerstevredenheid. Dat is best een uitdaging in een tijdperk, waarin medewerkers meer dan ooit zelf de weg weten te vinden in het IT-landschap met hun eigen keuzes voor apparatuur of software uit de cloud. Hoe kun je er dan voor zorgen dat kosten beheersbaar blijven? Of sterker nog, er zijn zelfs nog mogelijkheden om werkplekkosten te verlagen zonder dat dit afbreuk doet aan de wensen en ervaringen van veeleisende gebruikers. Ik zet vier concrete besparingsacties op een rij:

1.Maak de gebruikerservaring leidend, niet het apparaat
Het kan geen kwaad om een gedegen inventarisatie te maken wie welk type apparaat voor welke doeleinden gebruikt. Veel medewerkers doen een beroep op de meest compleet uitgeruste luxe pc’s, terwijl nog geen 30% optimaal gebruikmaakt van de geboden functionaliteit. Aan de hand van de uitkomsten van de inventarisatie wordt dan bepaald welke medewerkers uit te rusten met een pc en welke collega’s ook prima af zijn met een thin client. Uiteraard met als voorwaarde dat exact dezelfde gebruikerservaring gerealiseerd kan worden.

Dat houdt in dat gebruikers zich bewust moeten worden van het feit dat het merendeel van de functionaliteit niet afhankelijk is van de apparatuur die wordt gebruikt. Betrek medewerkers bij dat proces zodat ze zelf ervaren dat niet het apparaat leidend is, maar dat wat je er wel en niet mee kan. Zowel een pc, laptop of thin client kunnen allemaal dezelfde gebruikerservaring bieden.

2.Voorkom dubbele softwarelicenties
Veel organisaties overwegen de transitie naar de cloud. Minder hardware op locatie en meer betalen voor daadwerkelijk gebruik van de apparatuur. Een logische stap. Toch wordt in zo’n traject nog altijd veel te vanzelfsprekend gestandaardiseerd naar een Microsoft-omgeving. Iedereen wordt uitgerust met een Windows-apparaat. Daar wordt een dure softwarelicentie voor betaald waarmee de verbinding met de cloud wordt gemaakt en vaak naar weer een Windows-omgeving. Dat betekent onnodig dubbele softwarelicenties. En is het nodig om een luxe pc te kopen om daar vervolgens mee naar de cloud te gaan?

3. Apparatuur kan langer mee
Volgens marktanalisten zoals IDC wordt de pc steeds langer inzetbaar. Naar verwachting gaat de pc door steeds betere technologie de komende jaren gemiddeld tot zes jaar mee. Tot voor kort was de pc gemiddeld drie jaar in gebruik. De hardware is inmiddels robuust genoeg. En dankzij het Windows 10 besturingssysteem kan de apparatuur ook een aantal jaren langer omgaan met gedateerde functie-eisen. De keerzijde is het beheer van deze apparaten waarop veel software en gegevens opgeslagen zijn. Bij uitval van een harde schijf, kan de operatie zo maar een dag stil komen te liggen. Dat wil je absoluut voorkomen. Dus wees ook in dat kader kritisch welke apparatuur ingezet wordt voor welk doel.

4. Beheeromgeving centraliseren
In een heterogene werkomgeving is het zaak te kiezen voor een gecentraliseerde beheeromgeving. Veel organisaties hebben nog altijd meerdere beheertools in omloop, ontstaan door de inzet van apparatuur van verschillende pluimage en kom-af. Zo draaien zowel Windows als Linux platformen onder een dak. De technologie is in staat een keur aan verschillende pc’s, thin clients en laptops van een uiteenlopend aantal leveranciers op afstand te beheren met een Universal Management Suite. Het is natuurlijk ideaal om te kunnen zeggen dat je de gehele omgeving kan beheren met een enkele oplossing. Hiermee kom je meer in lijn met het concept ”workspace management”. Het device wordt binnen beheeroplossingen steeds minder belangrijk.

Het maakt niet meer uit of het om bijvoorbeeld een Linux thin client, Windows thin client, laptop of workstation gaat. Deze devices kunnen geconverteerd worden, of enkel van een stukje software worden voorzien, waardoor letterlijk ieder end point beheerd kan worden door één enkele beheertool.
Met deze vier maatregelen is inmiddels bewezen dat organisaties tot 30% kunnen besparen op werkplekkosten. Op een manier dat geen enkele medewerker daar slechter van wordt. Sterker nog, vrijgekomen kosten (en dus budget) geven zo mogelijk weer kansen om medewerkers-tevredenheid op andere manieren te verbeteren!

Martijn van Tricht, Systems Engineer van IGEL in de Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here