Het is mooi om te zien dat steeds meer organisatie beseffen dat slim omgaan met informatie hun prestaties op alle fronten verbetert. Ik heb die overtuiging al jaren en kan dat inmiddels onderbouwen met honderden praktijkvoorbeelden. In vele presentaties over de hele wereld leg ik bedrijven en instellingen uit hoe belangrijk het is om uit de aanwezige informatie te halen wat erin zit. Dan doel ik zeker niet alleen op Analytics. Door middel van langlopende onderzoeken hebben we ontdekt dat er vier sleutelfactoren zijn die het succes van goede Business Intelligence bepalen: All-round Vison, Agility, Alignment en – inderdaad – Analytics. In de juiste balans gebracht en goed ingebed in de structuur en cultuur, bepalen die vier elementen of een organisatie intelligent is – of niet. Dat gaat niet alleen op voor multinationals, maak ook voor het MKB, voor gemeentehuizen en zorginstellingen. Er valt nog een hoop te winnen, als het om echte slimheid gaat.
Om heel Nederland bewust te maken van het feit dat ook hún organisatie een intelligente organisatie kan worden, heeft Passionned in 2004 de Dutch Business Intelligence Award ingesteld. Dit is een onafhankelijke erkenning voor de slimste organisatie van Nederland, de organisatie die informatie heeft gesmeed tot strategisch wapen. Sindsdien is de award zeven keer uitgereikt; na een spannende eindpitch werd internetretailer Coolblue door de vakjury in 2012 uitgeroepen tot ‘Slimste Organisatie van Nederland’. Zij kaapte de Award 2012 weg voor de neus van thuiszorgorganisatie Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop, die respectievelijk de tweede en derde prijs wonnen. In eerdere edities ging de award onder meer naar Groothandel Walraven, Het Diaconessenhuis Utrecht, Ahold, UWV, KPN Mobiel en Sociale Zaken. Stuk voor stuk organisaties die op een slimme, intelligente manier gebruikmaken van informatie.
Op 1 oktober 2013 vindt in het filmmuseum EYE in Amsterdam de uitreiking plaats van de Dutch Business Intelligence Award 2013. Inmiddels hebben zich al 16 interessante kandidaten aangemeld uit zowel de profit als de non-profit sector. Maar er kan natuurlijk altijd meer bij. Maakt uw organisatie slim gebruik van technologie? Maakt uw onderneming slim gebruik van informatie over uw klanten of processen? Is uw organisatie heel innovatief? Is er een zeer uitgekiende strategie die werkt? Loopt uw bedrijf voorop in uw branche? Dan is dit het moment om uw organisatie op te geven. Aanmelden kan via het formulier op de website of door aldaar de ‘IQ test voor organisaties’ uit te voeren. De aanmeldtermijn sluit op 30 juni 2013!
Kijk voor meer informatie op de site.
Daan van Beek, Managing Partner Passionned