Home Ondernemen & Business Vier trends in transport en logistiek in 2024

Vier trends in transport en logistiek in 2024

Descartes Systems Group -
192

Na de pandemie zat de transport- en logistieke sector in 2023 in een overgangsjaar. Voor sommige bedrijven was de stap terug naar het logistieke niveau van 2019 een welkome opluchting. Andere bedrijven zagen de krimp als een uitdaging voor de omzet en winstmarges. Ook in 2024 mogen we een trage economische groei en hogere kosten verwachten. Combineer dit met het feit dat klanten het steeds meer voor het zeggen krijgen, en dan weet je dat de druk op de sector hoog blijft. Het is dus zaak om productiever aan de slag te gaan en de manier van werken opnieuw uit te vinden. Wil je ook in 2024 succes behalen? Houd dan rekening met deze 4 trends.

1. Blijvend tekort aan arbeidskrachten

Ook in 2024 blijft het een uitdaging om goede arbeidskrachten te vinden. Er heerst een algemeen tekort aan beschikbare mensen in alle sectoren. Bovendien wisselen werknemers van de ene sector naar de andere, op zoek naar het hoogste loon of de beste arbeidsvoorwaarden. Een inadequaat immigratiebeleid weerhoudt bedrijven ervan om bestaande tekorten aan arbeidskrachten op te vullen of zelfs te groeien. Logistieke- en transportbedrijven zullen zich moeten richten op strategieën om werknemers te behouden en automatisering om de mensen die ze hebben, te behouden en hun productiviteit te verbeteren.

2. Alles wordt duurder

De prijs van arbeid, brandstof en kapitaal blijft stijgen. En dus houdt de sector de focus op het verlagen van die kosten. Bedrijven die geen zicht hebben op onmiddellijke inkomstengroei voelen de druk om op grote schaal te besparen. Traditionele bedrijfsmodellen en beleidslijnen die de logistieke- en transportkosten beïnvloeden, worden op de proef gesteld terwijl de C-suite vecht om de winstmarges te behouden. De oplossing? Creatief gebruikmaken van strategische modelleringstools om zo veranderingen in het supply chain-netwerk, inkoopstrategieën, gebruikte transportmogelijkheden en servicebeleid te ontdekken die de grootste kostenbesparing opleveren.

3. De verschuiving van customer service naar customer experience

De definitie van klantsucces is verschoven van klantenservice naar klantervaring. Logistieke- en transportafdelingen krijgen niet langer erkenning voor het leveren binnen een breed tijdvak zonder zicht op de levertijd. In 2024 verwachten klanten meer precisie en betrouwbaarheid van de levering, net als realtime toegang tot de status van de levering om hun eigen productiviteit te verbeteren of afwijkingen te beheren. Wat begon als een trend in B2C is nu een prestatieverwachting in B2B en het heeft invloed op de klantervaring, van het boeken van leveringsafspraken tot processen voor klantbetrokkenheid na de levering. Leiders op het gebied van transport en logistiek moeten ervoor zorgen dat hun leveringsprocessen en -systemen nauwkeurig en kosteneffectief strakkere tijdvakken kunnen boeken, dat chauffeurs op schema blijven om hun leveringsbeloften na te komen en dat ze de klant elektronisch kunnen betrekken bij de hele levenscyclus van de levering. Wie gebruikmaakt van derde partijen moet proberen om boekings- en traceergegevens te integreren met interne klantgerichte systemen.

4. Nieuwe bedrijfsmodellen

Om de kosten te verlagen en aan de hogere verwachtingen van de klant te voldoen, ontstaat er een focus op het exploiteren van nieuwe op logistiek gebaseerde bedrijfsmodellen en elektronische klantbetrokkenheid. Sectoren zoals de distributie stappen over van vaste leveringscycli voor de B- en C-klanten naar hybride routes die vaste leveringen voor hun A-klanten combineren met dynamische leveringen voor de B- en C-klanten. Het resultaat is een veel kostenefficiëntere levering en een flexibelere en responsievere service voor klanten.

Verder zullen milieuvriendelijke leveringsopties een impact hebben op activiteiten van de logistieke- en transportsector. Nieuwe leveringsmodellen zullen de klanten de ecologische leveringsopties geven die ze in 2024 steeds meer zullen willen en ze zullen de leveringskosten verlagen. Denk maar aan het groeperen van bestellingen voor één enkele wekelijkse levering of het gebruik van technologie om de meest duurzame leveringsopties in het aankoopproces te identificeren. Leveringsstrategieën gaan snel vooruit en leiders in logistiek en transport moeten verder kijken dan hun eigen sector. Net zo belangrijk is het thought leadership dat logistieke- en transportleiders bieden aan de C-suite en aan klanteigenaren om hun steun te krijgen voor deze nieuwe bedrijfsmodellen.

Logistieke- en transportleiders moeten de belangrijkste trends van 2024 zien als een kans om hun activiteiten te transformeren en als bedrijf als geheel strategischer te worden. Naarmate de druk toeneemt om betere financiële prestaties te leveren en een superieure klantervaring te bieden, worden logistieke- en transportactiviteiten belangrijker. Het vermogen van leiders om nieuwe strategieën, denkwijzen en bedrijfsmodellen in te voeren, zal het verschil maken tussen een uitdagend en een zeer succesvol 2024.

Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy EMEA bij Descartes Systems Group

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in