Home Data & Storage Vierde industriële revolutie: goed nieuws voor bedrijven én medewerkers

Vierde industriële revolutie: goed nieuws voor bedrijven én medewerkers

205

We staan aan de vooravond van de vierde industriële revolutie, waarin data en nieuwe technologie ieder onderdeel van ons leven beïnvloeden. Maar wat zegt dit over onze toekomst? De impact van de vierde industriële revolutie wordt veelvuldig besproken. In kranten, tussen academici en onderwijsprofessionals. Maar ook onder bezorgde ouders en bij overheidsorganisaties. Toch gaat het onderwerp nergens vaker over de tong dan achter de deuren van bedrijven wereldwijd.

Hoe kunnen bestuursleden zich voorbereiden op een toekomst waarin machines en intelligente technologie ons helpen bij onze dagelijkse werkzaamheden. Dit, zonder dat ze een goed beeld hebben van hoe deze toekomst eruit ziet? Hoe kunnen bedrijven een HR- en recruitmentstrategie vormgeven als ze niet weten welke impact automatisering, AI en andere technologieën gaan hebben?

Onderzoek van Qlik laat zien dat we uit al deze chaos en hysterie een antwoord kunnen filteren en dat antwoord zit hem in data. Data hebben de potentie om besluitvorming te verbeteren en bedrijfsprestaties te verhogen. Wereldwijd geeft 98% van de managers aan dat data een belangrijke rol spelen in het huidige besluitvormingsproces van hun bedrijf. Maar bedrijven kunnen nog veel meer doen om aan de vaardigheden te werken die nodig zijn voor deze vierde industriële revolutie.

Data literacy

De belangrijkste vaardigheid van allemaal, data literacy, is op dit moment voorbehouden aan een beperkte groep. Datawetenschappers, big data experts en technische medewerkers hebben datavaardigheden waar de meerderheid van de medewerkers zich niet mee kan meten. Toch hoeven we niet allemaal datawetenschappers te zijn: het is vooral van belang dat data literacy zich over elke laag van de organisatie verspreidt, waarbij werkgevers actief bijdragen aan het verbeteren ervan.

Bedrijven zetten training en opleiding vaak in om hun toewijding aan medewerkers te tonen. Of om zichzelf als ‘beste werkgever’ te positioneren en om de juiste talenten aan te trekken en te behouden. Op het gebied van data literacy schieten veel bedrijven daarin echter nog te kort: slechts 34% van de bedrijven voorziet zijn medewerkers op dit moment van training voor datavaardigheden. Daar komt nog bij dat slechts 17% van de leidinggevenden aangeeft werknemers actief te stimuleren om hun datavaardigheden te verbeteren.

Revolutie

Het goede nieuws is dat twee derde (63%) van de managers wereldwijd al aangeeft te willen werken aan de hoeveelheid data literate medewerkers binnen het bedrijf. Je kunt aan de zijlijn gaan staan om toe te kijken hoe de volgende revolutie vorm krijgt. En welke vaardigheden nodig zijn om relevant, succesvol en aantrekkelijk te blijven in de toekomst. Maar je kunt ook nu al actie ondernemen. Bijvoorbeeld door je huidige medewerkers klaar te stomen voor de toekomst en te kijken naar de vaardigheden die toekomstige medewerkers zouden moeten hebben. De juiste datavaardigheden zijn voor 91% van de managers een reden om iemand aan te nemen. Dat betekent dus dat je moet investeren in training!

Investeren in data literacy betekent natuurlijk niet dat je alleen een grote zak geld nodig hebt om je klaar te maken voor de vierde industriële revolutie. Bedrijven en organisaties moeten nadenken over een raamwerk, waarin zowel een visie op data literacy als een strategisch plan zijn opgenomen om het data literacy-nirvana te bereiken.

Initiatieven

Er zijn initiatieven nodig om deze zaken op te pakken. Horizontale initiatieven, waarbij bedrijven kennis van technologie onder medewerkers verhogen en tegelijkertijd inzien dat dit geen langetermijnoplossing is om het tekort aan datavaardigheden op te lossen. Maar ook verticale initiatieven door de hele organisatie heen, waar direct actie ondernomen kan worden om data literacy in het hele bedrijf aanhangig te maken.

In de kop zei ik dat de vierde industriële revolutie goed nieuws is voor zowel medewerkers als bedrijven. Maar waarom dan? Als medewerkers deze revolutie kunnen gebruiken om hun eigen vaardigheden – met name datavaardigheden – uit te bouwen en bedrijven zien in welke bedrijfskansen deze revolutie hen biedt als ze investeren in data literacy en training voor medewerkers, heb je een win-win situatie. En deze win-win zorgt ervoor dat jouw bedrijf relevant blijft, nu en in de toekomst.

Sandor Nieuwenhuijs, presales director Benelux, Emerging Markets & Russia bij Qlik

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in