Na een jaar vol uitdagingen en onzekerheid is er eindelijk een licht aan het eind van de tunnel. Binnenkort beginnen we hier met vaccineren en gaan we 2021 in met de hoop dat we terugkeren naar een normalere situatie. Maar 2021 zal ook een jaar zijn waarin we de IT-brokstukken oppakken en de nodige aanpassingen moeten doorvoeren. De bedrijfsvoering is flink veranderd en organisaties zullen hun systemen opnieuw in balans moeten brengen en geschikt maken voor een werkomgeving die er volkomen anders uitziet dan een jaar geleden. We zijn dus nog niet helemaal uit het dal. Met dit in het achterhoofd zijn er vijf trends die ik het komend jaar verwacht te zien. Het zijn voorspellingen die IT- en datacenterprofessionals in de gaten houden als ze fitter en sterker dan voorheen uit 2021 willen komen.
2021 – het jaar van keerzijde van de digitale transformatie
Bedrijven die nog niet aan digitale transformatie waren begonnen, werden door de pandemie gedwongen om in hoog tempo hun IT te herzien. Daarbij hebben veel bedrijven te snel technologische keuzes gemaakt, met als gevolg dat ze met een infrastructuur zitten die veel verder gaat dan hun behoeften, gebaseerd op dure oplossingen met enorme overcapaciteit. Op de lange termijn kunnen deze keuzes onhoudbaar zijn. In 2021 zullen deze bedrijven zich heroriënteren op de middellange termijn en het evenwicht herstellen met oplossingen die niet alleen veel beter bij hun behoeften passen, maar tegelijkertijd wendbaar blijven. In 2021 zal een CTO de rol van ‘heronderhandelaar’ spelen om binnen gestroomlijnde budgetten de best passende systemen te vinden.
Flexibele gebruiksmodellen geven organisaties de nodige ademruimte
Met zoveel onzekerheid is het onwaarschijnlijk dat de meeste organisaties binnenkort meer budget te besteden hebben. Volgend jaar zullen bedrijven hun uitgaven beter bewaken en de totale kosten verlagen. Een belangrijke manier om dit te doen is door flexibele gebruiksmodellen te kiezen voor hun IT-infrastructuur. Het vermogen om voor langere tijd de kosten te managen zonder een langetermijncontract, zal essentieel zijn. Als organisaties grote en risicovolle capex investeringen in infrastructuur kunnen vermijden, zal dat helpen om zwarte cijfers te blijven schrijven.
Back ups als laatste verdedigingslinie tegen ransomware-aanvallen
De pandemie heeft in veel gevallen het beste in mensen naar boven gehaald. Maar in sommige gevallen ook het slechtste. Hackers hebben gebruik gemaakt van het thuiswerken om gebruikers te pakken waar ze kwetsbaar zijn. Dit leidde tot een aantal gewetenloze aanvallen. In 2021 zullen we steeds meer verwoestende ransomware-aanvallen zien. Organisaties zullen zich dan ook gaan richten op back-uptechnologieën en -diensten als hun laatste verdedigingslinie. Aangezien langdurige downtime bijna net zo duur is als het betalen van het losgeld, wordt de snelheid waarmee systemen weer up en running zijn steeds belangrijker. Daarom zullen organisaties op zoek gaan naar back-upoplossingen die ervoor zorgen dat systemen binnen enkele minuten of uren weer online zijn in plaats van een aantal dagen of nog langer.
Vergeet containers – 2021 wordt het jaar van de applicatie
Al enkele jaren komen containers in mijn voorspellingen voor. Of het nu ging om het mainstream worden van containers. Of om de opkomst van stateful container workloads. Naarmate dit gebied zich verder ontwikkelt, zien we dat container granularoplossingen belangrijk worden en dat applicatiegerichtheid essentieel wordt. Het draait allemaal om de bedrijfsapplicatie; consistente en betrouwbare dagelijkse werking, het versleutelen van de bijbehorende data, het maken van back-ups, niet alleen van de data maar ook van de hele applicatie – en het vrij kunnen verplaatsen van de applicatie van omgeving naar omgeving, datacenter naar datacenter of cloud naar cloud, al naar gelang de omstandigheden. Of dit nu zelf ontwikkeld wordt of kant-en-klaar aangeschaft, de focus ligt hier op de applicatie.
Tolerantie voor storingen zal nog verder afnemen
Vanaf het moment dat iedereen naar digitale platformen ging om te werken, te leren, contact te leggen en zich te vermaken, kwam de lat voor wat nog aanvaardbare storingen zijn drastisch hoger te liggen. Toen organisaties zich haastten om niet onder die lat te blijven hangen, hebben ze misschien ongewild hun systemen veel complexer gemaakt dan nodig. Zij zullen zich nu gaan realiseren dat dit wel eens kan leiden tot kostbare downtime. Dit, als gevolg van veiligheidslekken. Of omdat de operationele beschikbaarheid te wensen overlaat. Ontoegankelijkheid wordt niet alleen onacceptabel in de ogen van de klant. Het is net zo schadelijk voor de reputatie als voor het bedrijfsresultaat.
Marco Bal, Principal Systems Engineer, Pure Storage