Home Algemeen Visualiseer je doelgroepen met persona’s

Visualiseer je doelgroepen met persona’s

300

IT-afdelingen maken een verandering door van een aanbod gestuurde afdeling naar een vraag gestuurde afdeling. Door de snelle ontwikkelingen van ICT in de privé omgeving weet de gebruiker precies wat hij wil hebben op de werkplek. IT-afdelingen spelen hierop in door de gebruiker centraal te stellen en zo hun dienstverlening te verbeteren. Een veel gebruikte methode hierbij is de inzet van persona’s.
Een persona is een verzonnen persoon die stereotype is voor een bepaalde groep gebruikers. Persona’s worden veel ingezet vanuit marketing oogpunt, maar kunnen ook de verschillende gebruikers in je organisatie typeren. Iedere persona heeft tenslotte een specifiek wensenpakket ten aanzien van de ICT.

Wat is het voordeel van persona’s?
Door met persona’s te werken ontstaat meer begrip en empathie voor de gebruikers. Dit leidt tot betere samenwerking tussen het ICT-team en de verschillende andere afdelingen, en zorgt voor een verhoging van de ICT-innovatie binnen een organisatie. En de gebruikers? Die zijn enthousiaster en leveren ook nog eens meer op!

Hoe maak je persona’s ?
      1. Leg relevante doelgroepen vast
Doelgroepen kunnen bepaald worden op basis van bijvoorbeeld functiegroepen of soort gebruikers die binnen de organisatie gehanteerd worden. Denk aan meer                     generieke doelgroepen als flexwerker, heavy user, kantoor medewerker, etc.

  1. Ondervraag de doelgroepen
    In deze fase is het de bedoeling dat je te weten komt wat er leeft bij de verschillende doelgroepen. Dit kan het best door interviews te houden, waarin de vraag ‘waarom?’ het meest moet voorkomen.
  2. Verdiep de kritische elementen binnen gedragspatronen
    Uit fase 2 zal er een diversiteit aan gedragspatronen en attitudes naar boven komen die geclusterd kunnen worden naar relevante eigenschappen. Deze eigenschappen kunnen vervolgens dieper onderzocht worden bij de doelgroepen op ICT gerelateerde onderwerpen, of onderwerpen waarbij ICT een toegevoegde waarde kan zijn.
  3. Creëer een basis
    In fase 3 komen we te weten hoe de verschillende doelgroepen precies in elkaar zitten. Fase 4 is bedoeld om een basis op te zetten van de gevonden profielen, aan de hand van hun gemeenschappelijke kenmerken. Het doel hiervan is de verschillen tussen profielen bloot te leggen en kritisch te kijken naar het belang van de kenmerken. Controleer in deze fase of er voldoende onderscheid is tussen de diverse profielen.
  4. Maak persona’s
    Tot nu toe hebben we alleen nog maar een basis. In fase 5 vertalen we de profielen naar echte mensen. Je persona’s krijgen daarmee letterlijk een gezicht en komen tot leven. Op een verhalende manier voeg je details toe: een fictieve naam, een gezicht, doelen, competenties, taken, verwachtingen, samenwerking met anderen. Hiermee maak je het echt herkenbaar voor de organisatie.
  5. Prioriteer!
    De laatste fase is voor alle betrokken partijen de meest interessante. In deze fase is het namelijk de bedoeling dat er beslist wordt voor welke persona’s welke actie zal worden ondernomen. Actie ondernemen kan ook betekenen dat er voor die persona niets ondernomen wordt. Omdat de organisatie voor die persona al goed bezig is, of omdat er voor die persona geen gewenste opportuniteiten zijn.

Belangrijk is dat je geen groot project gaat opstarten, maar er in een kleine groep mee aan de slag gaat. Alleen op die manier kun je hierin stappen maken. Door constant te toetsen of je profielen kloppen kun je de persona’s steeds verder verfijnen en ontwikkelen. Je zult zien dat de verandering naar een servicegerichte organisatie veel sneller gaat en breder wordt gedragen. Omdat je de wensen en eisen van de gebruikers in kaart hebt gebracht kan ook gemakkelijk een vertaling naar IT beleid worden gemaakt en kunnen projecten worden geprioriteerd.

Veel succes!

Dominique Frison, Account Manager bij Ictivity

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in