Home Innovatie & Strategie Vloeken op de nieuwe ICT-knopjes

Vloeken op de nieuwe ICT-knopjes

150
zorg

‘Zo handig die ICT-bouwers, die zitten altijd ver weg.’ In de Volkskrant schetste columnist en huisarts Joost Zaat twee weken geleden een vrij vernietigend beeld van de zorg-ICT zoals hij die ervaart: ‘Onzinnige ict-knopjes teisteren de zorg’. De strekking van de column is vrij helder: zorg-ICT is vooral bezig met het ontwikkelen van schitterende hoogtechnologische systemen en verzint allerlei slimme nieuwe dingen waar de werkvloer – in dit geval de zorgverlener – helemaal niet op zit te wachten. Sterker nog: al die nieuwe toepassingen en knopjes hinderen de arts, verpleger en specialist alleen maar in het werk.

Vernieuwing is noodzakelijk en zeker in de zorg is er met digitale technologie veel winst te boeken. Het kan allemaal zoveel slimmer, efficiënter en sneller. Dit, zonder dat dat ten koste gaat van de persoonlijke zorg voor patiënten en cliënten en zonder dat zorgverleners halve techneuten moeten worden. Pak je de digitale transformatie goed aan, dan kun je iedereen blij maken: patiënt, zorgverlener, zorgorganisatie, verzekeraars en overheid. Doe je het fout, dan krijg je iedereen tegen. Behalve misschien de eigen ICT-beroepsgroep en de beleidsmakers op het ministerie van VWS die ook gek zijn op vergezichten en versnellingsprogramma’s.

Verlies gebruikers niet uit het oog

Visie is mooi, maar als je zover vooruit kijkt dat je de gebruikers uit het oog verliest, gaat het verkeerd. Zaat laat in zijn column zien hoe ICT’ers vanuit de verte bezig zijn om systemen met elkaar te laten communiceren en platforms te stroomlijnen. De huisarts zit intussen met nieuwe knopjes en andere schermen, waardoor de werkwijze kennelijk verandert en patiënten langer in de wachtkamer blijven zitten. “‘s Middags had ik al uitvoerig gescholden op het elektronisch dossier in mijn eigen praktijk. Ook daar zijn de afgelopen tijd verbeteringen doorgevoerd.”

Les 1 op de ICT-praktijkschool

Er is niks tegen verandering. Les 1 op de ICT-praktijkschool zou echter moeten zijn: neem de gebruikers mee! Het succes van innovatieve technologie wordt zelden bepaald door alleen de technologie. Veel bepalender is of het nieuwe platform en de nieuwe knopjes door de gebruikers gesnapt, omarmd en benut worden. En dat gaat niet vanzelf. Wij zijn al jaren samen met klanten actief met niet alleen technologische implementatie. Maar ook beleidsmatige en organisatorische adoptie. Als je wilt dat gebruikers de nieuwe oplossing omarmen en je de bedoelde effecten in efficiëntie ook echt kunt oogsten, moet je als ICT’er de gebruiker meenemen. Snap het werkveld! Snap de dagelijkse praktijk en ga samen op weg om de technologie in de vingers te krijgen. En te ontdekken wat de voordelen van de nieuwe werkprocessen zijn.

Zorg dat de werkscenario’s technologisch, organisatorisch en wat betreft kennis, vaardigheden en gedrag van medewerkers realistisch zijn. Denk niet voor de gebruiker, maar praat mét de gebruiker. De modder waar die dagelijks met de voeten in staat, is bij het ontwikkelen van nieuwe ICT-knopjes relevant. Meer dan de visionaire vergezichten en de outcome-doelen van de beleidsmakers.

Marcel LuckerWinvision

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here