Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Vrouwen in ICT, of: de kracht van het rolmodel

Vrouwen in ICT, of: de kracht van het rolmodel

156

Er zijn te weinig vrouwen in de ICT-sector, dat stel je iedere keer opnieuw vast wanneer er een conferentie is, een award-ceremonie of een netwerkenborrel. En er zijn zeker te weinig vrouwen die management posities uitoefenen in de ICT-sector. Ik geloof heel sterk in rolmodellen, en in België hebben we zeker een aantal sterke topvrouwen die jonge vrouwen een steuntje in de rug kunnen geven in hun carrière. Dit jaar ga ik daar meer dan ooit mijn missie van maken.

Soms wordt me de vraag gesteld of het wel zo erg is dat er weinig vrouwen in de ICT zitten. Wel, ja, dat is erg. Ik ben er van overtuigd dat vrouwen een duidelijke meerwaarde hebben in eender welke sector van de economie, maar zeker in de ICT-sector. Vrouwen beschikken nu eenmaal over een aantal talenten die van pas kunnen komen in het bedrijfsleven. Vrouwen zijn doorgaans meer empathisch, en meer bereid om te luisteren naar de verzuchtingen van medewerkers en collega’s. Dat zorgt er ook voor dat vrouwen makkelijker beslissingen nemen die breed gedragen worden door het hele bedrijf. Dat scheelt een pak tijd en energie om alle neuzen in de juiste richting te krijgen. Specifiek voor de ICT maakt dat vrouwen bijzonder geschikt als projectleider bijvoorbeeld, als probleemoplosser en ontmijner van probleemsituaties. Ook de vrouwelijke creativiteit kan bijdragen tot het vinden van oplossingen. De promotie van vrouwen is ook een belangrijk thema binnen Dell, waar we een ‘Women in Search of Excellence’-programma hebben om onze vrouwelijke werknemers meer van elkaar te laten leren en hun competenties uit te bouwen.

Begin dit jaar lanceerde ik het programma Speed IT, dat een dubbel doel heeft. Enerzijds wil ik aan jonge vrouwen die buiten de ICT werken aantonen dat onze technologische sector ook hen kansen kan bieden. Hen wil ik onder meer vertellen wat de rol van technologie kan zijn bij het creëren van een betere wereld, hoe technologie er voor kan zorgen dat er sneller nieuwe behandelingen gevonden worden voor levensbedreigende ziekten, dat technologie de hulpverlening bij rampen kan versnellen, dat technologie een positieve impact op het milieu kan hebben. Dat is een thema waar we ook bij Dell heel veel werk van maken, met name rond ons ‘Legacy of Good’ programma, waarop ik in latere blogs nog ga terugkomen.

Anderzijds wil ik jonge vrouwen in de ICT-sector coachen zodat zij sneller kunnen doorstoten. Zodat ze de valkuilen waar wij in liepen, kunnen ontwijken. De coaching sessies die ik al een tijd geef, helpen jonge vrouwen echt, zo merk ik. De komende maanden intensiveer ik mijn mentoring sessies, en alle kandidates mogen me hierover via LinkedIn contacteren. Naast de coaching die ik nu al geef, zetten we één keer per kwartaal een grotere mentoring sessie op waarop we jonge vrouwen die bij klanten, prospecten of partners werken, uitnodigen om hun ervaringen te delen met hun collega’s. En tegelijk hoop ik hen een stukje van mijn ervaring te kunnen overdragen. Tegelijk laten deze sessies hen toe om hun netwerk uit te breiden, iets wat zeker ook helpt om succesvol te zijn en vooruit te komen in het bedrijfsleven.  Wie wil deelnemen aan onze eerste sessie op 2 juli, kan me via LinkedIn contacteren.

Pascale Van Damme Pascale Van Damme (@pascalevandamme) is Managing Director van Dell Belux en werd begin dit jaar door Data News verkozen tot ICT Woman of the Year. Ze is al bijna 20 jaar in de ICT actief. Ze is heel sterk begaan met de rol van vrouwen in het bedrijfsleven, en treedt vaak op als spreker over het maatschappelijk belang van de ICT.

2 REACTIES

  1. Hoi Pascale,

    Ruim dertig jaar geleden ging ik informatica studeren in Delft. Er moest geloot worden voor de 1.400 plaatsen. Wat ik snel doorhad was dat er 1.397 jongens waren en 3 meisjes. Tegenvaller. Eén van de meisjes viel binnen een aantal weken weg.

    Ik heb uitstekende ervaringen met vrouwen in de IT. Absoluut niks mis mee. Wat mij betreft is 50-50 ok.

    Jij hebt er vast over nagedacht: hoe krijgen we dat dan voor elkaar? Is het alleen coachen en helpen van degenen die de keuze voor dit vak al gemaakt hebben of kunnen we ook nog iets aan actieve werving doen? Hoe maken we het vak aantrekkelijk?

    Groetjes,

    Hans

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in