
Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat de CIO in een organisatie verantwoordelijk was voor de data- en analytics-activiteiten. Alles vond on-premise plaats en er waren zeer technische mensen nodig om de infrastructuur, databases en rapportagetools te beheren. Dit was nog voordat de rol van de Chief Data Officer ontstond, en voordat er werd nagedacht om data ook voor andere doeleinden te benutten.
Hoe anders is het nu. Want vandaag de dag is elk bedrijf een databedrijf. En elk bedrijf wil ook een datagedreven bedrijf zijn. CIO’s moeten zichzelf daarom opnieuw uitvinden. De carrière van CIO’s die zich primair op infrastructuur richten bevindt zich op doodlopend pad. De infrastructuur is immers naar de cloud verplaatst.
CIO’s die zich opstellen als partner van de business en de cloud zien als innovatieplatform hebben daarentegen nog een glansrijke carrière in het vooruitzicht. Deze carrière is niet langer alleen gericht op technologie. De focus heeft zich verplaatst naar de toepassing van data en naar samenwerking met de CDO, en in het meest ideale geval ook met de CFO.
Toegang tot data democratiseren
Vanuit mijn ervaring met verschillende organisaties, van startups tot grote ondernemingen, heb ik namelijk de meeste vooruitgang gezien als de CIO, CDO en CFO’s peers zijn en het gemeenschappelijke doel hebben om de toegang tot data in hun hele organisatie te democratiseren. Hiermee wordt datagedreven besluitvorming op alle niveaus mogelijk. Belangrijke randvoorwaarden om dit succesvol te kunnen doen is dat er afstemming is voor wat betreft de technologie stack. Ook moet er een goede balans zijn tussen governance en flexibiliteit en – minstens zo belangrijk – moeten er duidelijke rollen en verantwoordelijkheden worden gedefinieerd.
Een duidelijke rolverdeling tussen de CIO en de CDO is een cruciaal aspect. Het gaat fout als de CIO teveel controle wil uitoefenen op de CDO of wanneer de CDO als een bedreiging wordt gezien. De C-suite en de datarol zijn in het laatste decennium geëvolueerd. Men heeft de synergie tussen data en technologie ontdekt. Ook de rol van de CFO is ingrijpend veranderd is. Waar de eerste generatie CFO’s zich nog richtte op regulering en risicobeperking focussen CFO’s zich nu op het genereren van omzet, waarbij ze nauw samenwerken met CRO’s.
Strategische mindset CIO
Eenzelfde verschuiving zie je bij de rol van CDO. Deze gaat van een eerdere focus op het beheren en beschermen van data naar het genereren van omzet door middel van data. Hierbij kun je denken aan het inzetten van data om klanten beter te bedienen, efficiënter te werken of dataproducten te creëren die kunnen worden verkocht. De moderne CIO moet een vergelijkbare strategische mindset hebben. Om alle rollen optimaal tot hun recht te laten komen moet worden gedefinieerd waar de CIO verantwoordelijk voor is en wat onder het aandachtsgebied van de CDO valt. Bestaat hierin overlap en waar kan synergie worden behaald? Door dit duidelijk te hebben kunnen conflicten worden geminimaliseerd en wordt de weg vrijgemaakt voor een optimale samenwerking.
CIO’s werden altijd beoordeeld op het realiseren van minimale kosten voor de diensten die hun afdeling leverde. Nu gaat het er veel meer om het stimuleren van groei en het bereiken van operationele efficiëntie. Met de oude mentaliteit van kostenbeheersing en het vermijden van risico’s, is de meest gemaakte fout van CIO’s dan ook dat ze met een full-stack benadering denken een strategie te hebben voor hun technologie stack.
Full-stack benadering belemmert innovatie
Hoewel een full-stack benadering zorgt voor volumekortingen en één leverancier, belemmert deze aanpak innovatie. De illusie van lagere softwarekosten wordt teniet gedaan door veel hogere personeelskosten, omdat verschillende medewerkers meer tijd kwijt zijn aan het werken met minder moderne tools. De hedendaagse CDO richt zich op best of breed, flexibiliteit en schaalbaarheid. Bij de CIO staan innovatie en zakelijke impact centraal in plaats van kostenbeheersing. Just Eat Takeaway is een mooi voorbeeld van hoe je hiermee succesvol kan zijn. Het bedrijf gebruikt data en analyses om restaurants te helpen beter te presteren, voedselverspilling tegen te gaan en klanttevredenheid te verhogen.
Bij het bouwen van een moderne data stack is toegankelijkheid van data de basis. Daarmee zijn er een aantal belangrijke overwegingen met betrekking tot governance, privacy, veiligheid, wendbaarheid en schaal. Terwijl een CDO nadenkt over governance en ervoor zorgt dat er maatregelen voor dataprivacy worden getroffen, is de CIO meer gefocust op de beveiliging van de gegevens. Vaak leidt dit ertoe dat de CIO een poortwachter is en IT de controle over de data claimt en bepaalt of deze kan worden gebruikt. Dit is een barrière voor innovatie en kan projecten vertragen of de uiteindelijke kosten van de aangeleverde data aanzienlijk verhogen.
Voor toekomstbestendige CIO’s is het zaak een goed beeld te krijgen van wat mogelijk is met data. Er moet een klimaat worden geschept waarin wordt samengewerkt met de CDO en met de bedrijfsonderdelen die over analyse- en domeinexpertise beschikken om data te democratiseren. Alleen zo kan de moderne CIO impactvol zijn en grotere zakelijke impact realiseren.
Cindi Howson, Chief Data Strategy Officer bij ThoughtSpot en host van The Data Chief podcast