Home Cloud Waarom overkomt het toch altijd de CIO?

Waarom overkomt het toch altijd de CIO?

70

Een paar weken geleden had ik het voorrecht een verkooptraining bij te wonen bij een klant van me. De accountmanagers werden er getraind om ‘big data’ te verkopen. De belangrijkste tip die ze meekregen: negeer de CIO, richt je op de business managers. Het zette me aan het denken: hoe vaak heeft dit scenario zich nu al voorgedaan? En wat zegt dat over de positie van de CIO?

Volgens de Amerikaan die de workshop leidde, ligt de CIO alleen maar dwars. Terwijl de business leaders (sales manager, marketing manager, chief operations officer) nieuwe ideeën verwelkomen en zo snel mogelijk in de praktijk proberen om te zetten, doet de chief information officer al het mogelijke om de status quo in stand te houden. Nieuwe ideeën die aan de CIO voorgelegd worden, verwijst hij voor onderzoek door naar één of andere werkgroep, die zo lang draalt dat de momentum verspeeld wordt. Het IT-departement is niet meer dan een ‘deployment-prevention committee’, las ik laatst ook op een Canadese blog.

Hoe vaak kan je als CIO de boot missen, vraag ik me af. In de jaren’90 al waren er CIO’s die het internet niet zagen zitten. Die nieuwe hype zou wel overwaaien. Niet dus. Een paar jaar geleden weer van hetzelfde toen Cloud Computing opkwam. Aardig wat CIO’s halen nog steeds de neus op voor de cloud. Ze staan er op om zelf toepassingen te ontwikkelen die ze net zo goed uit de cloud zouden kunnen betrekken, terwijl de meest vooruitziende CIO’s tegenwoordig een ‘cloud, tenzij’-politiek hanteren: alleen als iets niet in de cloud bestaat, bouwen ze het zelf.

Het gevolg van deze ontkenning: de gebruikers kopen hun toepassingen gewoon via het net, betalen met hun credit card en negeren de IT-afdeling. En zo ontstaat een schaduw IT-organisatie.

Met big data voltrekt zich dus ten derde male hetzelfde scenario: een nieuwe technologie duikt op, de CIO wil er niet van weten, dus kopen de business users hun projecten maar rechtstreeks in. Pas wanneer de aanschaf in kannen en kruiken is na een geslaagde ‘proof of concept’ kan de IT-afdeling opdraven om de infrastructurele kant te regelen. Ooit was hij een god, de CIO. Nu is hij een loodgieter.

De laatste week pijnig ik me de hersenen om in de geschiedenis een andere functie te vinden die op dezelfde manier uitgehold werd. Zijn er nog dergelijke ambachten die eerst goddelijke status hadden, maar die gaandeweg al die macht verloren? En wat is er uiteindelijk met dat beroep gebeurd? Zijn die mensen verdronken in de organisatie? Of hebben ze zichzelf heruitgevonden? Indien er geen dergelijke voorbeelden zijn, waarom overkomt het dan nu de CIO?

José Delameilleure, directeur van het IT Marketing & Communications departement van Across Technology

2 REACTIES

  1. In het algemeen geldt het geschetste voor alle staffuncties: inkopers, HR, facility managers, controllers zijn gericht op behoud van het bestaande, lijden aan het not-invented-by-me syndroom en willen vooral hun functie bewijzen door een hierarchische, machtsgeorienteerde benadering. Bij De CIO (of IT manager) is dit het meest zichtbaar,omdat IT vernieuwingen aan de orde van de dag zijn, maar de arme man (of-zelden-vrouw) betaald wordt om de boel draaiende te houden. Daarnaast vallen de iT kosten in het IT domein, maar de revenuen niet. Dus als ik wel de lasten heb, en niet de lusten van deze ontwikkeling, waarom zou ik het dan doen?
    Tot slot: ik geloof dat t Nicholas Carr was die zei dat een CIO een overbodige functie was, omdat we toch ook niet voor onze watervoorziening of gas en electra een directeur benoemen?

  2. Hoi Jose,

    Mooi verhaal, hoewel ik me niet echt kan herinneren dat de CIO (buiten de IT wereld) ooit een goddelijke status had. De uitdaging is nu wel groter dan ooit. Enerzijds is de rol van loodgieter steeds complexer en belangrijker geworden. Deze complexiteit neemt nog verder toe als business managers applicaties gaan aanschaffen (en gebruikers zelf apparatuur mogen meenemen). Het is niet meer dan logisch dat business managers beslissen over het aanschaffen van functionaliteit die zij moeten gaan gebruiken. Het is zaak van de CIO dat hij aan tafel zit om ervoor te zorgen dat dit op een zorgvuldige manier gebeurt (veilig, beheersbaar, integreerbaar, etc.) en dat hij een flexibel platform biedt (daar hebben we de loodgieter) dat veranderingen mogelijk maakt.

    Nu is het natuurlijk ook zo dat voor verschillende organisaties verschillende typen CIOs wenselijk zijn. Steeds meer organisaties opereren in markten waar disruptie op de loer ligt. Disruptie die wordt veroorzaakt door slim gebruik van nieuwe technologische mogelijkheden als cloud, social media, mobiele platforms en big data (dat rijtje kennen we nu wel). Hoewel het – uitzonderingen daargelaten – niet aan de CIO is om disruptie te leiden, kan hij wel stimuleren en samen met de business te onderzoeken hoe technologische mogelijkheden kunnen bijdragen aan een betere concurrentiepositie. Gelukkig zijn er meer van dergelijke CIOs dan je misschien zou denken!

    Groet,
    Peter

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in