Home Ondernemen & Business Wanneer staat de nieuwe Gates, Jobs of Zuckerberg op?

Wanneer staat de nieuwe Gates, Jobs of Zuckerberg op?

173

Waar zit de nieuwe generatie softwaremiljonairs? Toch wel een interessante vraag in een interessante wereld. Een wereld vol met mogelijkheden en onmogelijkheden.

Maar als onmogelijkheden mogelijkheden worden, wat dan? Dat triggert mensen inventief te worden, toepassingen te bedenken en markten te creëeren. Markten die ons een stapje verder brengen, dichterbij brengen… dichterbij – waar dichterbij eigenlijk? Dat is voer voor filosofen (maar wel een interessante vraag). Maar ik bedoel hier letterlijk dichterbij. Hoe en wat?
Denk eens aan de UAV’s, Unmanned Air Vehicle’s.

UAV’s brengen de wereld dichterbij
Er is een gigantische groeimarkt, een groeimarkt die nog niet tot wasdom is gekomen, maar waar we veel van mogen verwachten. De UAV’s, beter bekend onder naam drones, gaan een grote toekomst tegemoet. Amerikaans onderzoeken (ABI-researchproject) wijzen uit dat de commerciële dronemarkt met zo’n 20% per jaar zal groeien tot meer dan 8 miljard dollar per jaar. En dat is nog buiten de groei voor militaire toepassingen. Momenteel is er wereldwijd een omzet van drie miljard dollar per jaar met toepassingen verdeeld over landbouw 25%, film en media 20%, infrastructuur 15% en de rest gaat naar schade-expertises, beveiliging, olie en gaswinning en overige industrieën.
De militaire markt groeit al geruime tijd met 5% per jaar en wordt gedomineerd door de Verenigde Staten. Dat gaat anders worden voor commerciële markt, verwacht men. Het zullen Europa en China zijn die een dominante rol gaan spelen op commerciële dronemarkt.

De commerciële dronemarkt laat een driedeling zien: het gebruik door de consument, door de professionele hobbyist en door het bedrijfsleven. De prijzen van een drone variëren van € 500,– tot € 30.000. Terwijl de duurste drone, de Global Hawk van het Amerikaanse leger, 95 miljoen dollar heeft gekost, maar die heeft dan ook een endurance van 28 uur, kan op 60.000 feet hoogte vliegen en weegt 15.000 kg. De instapmodellen kunnen ongeveer een half uur in de lucht blijven en wegen minder dan 20 kg.

Drones in vogelvlucht
Grofweg zijn er 3 typen niet-militaire-drones:

  1. Drones die vergelijkbaar zijn met een helikopter, de zogenaamde quadcopter, en die in staat is tot een verticale take-off en landing.
  2. Drones die gelanceerd moeten worden en dus een runway nodig hebben voor take-off en landing.
  3. De hybride drone, met een multi-rotor voor verticale take-off en landing en die, door de stand van de rotors te veranderen, kan vliegen als een vliegtuig.

Allemaal toestellen die veel mogelijkheden bieden – maar er vallen nog wel wat hobbels te nemen voordat ze breed inzetbaar zijn.

Er zijn veel technische problemen. De grootste doen zich voor op het gebied van de energievoorziening, het kunnen anticiperen op veranderende weersomstandigheden en de reikwijdte van een drone.
Naast de technische problemen zijn er de maatschappelijke vraagstukken. Vraagstukken inzake veiligheid en privacy die eerst opgelost moeten worden. Een drone kan niet zomaar het luchtruim in. Er gelden strikte regels voor alles wat zich in het luchtruim beweegt en elk luchtvaartuig en elke piloot, ook de dronepiloot, moet aan een aantal voorwaarden voldoen voordat hij of zij gebruik mag maken van het luchtruim. De FAA, die verantwoordelijk is voor de veiligheid in het luchtruim, heeft aan Skypan International, een drone-exploitant uit Amerika, al een boete opgelegd van $ 1.9 miljoen vanwege het ongeautoriseerd binnenvliegen van de door de luchtvaart zeer intensief gebruikte controlzônes van Chicago en New York.

Het wordt anders
De overtuiging heerst alom dat bovengenoemde problemen binnen nu en vijf jaar opgelost gaan worden en de commerciële dronemarkt een volwassen markt zal zijn. Een gigamarkt. Denk eens aan de vele toepassingsmogelijkheden. Die zijn ongekend, temeer omdat drones ook met elkaar gaan communiceren – men noemt dat het Internet of Flying Things. Ze zullen gebruik kunnen maken van alle informatie die op het internet te vinden is en bovendien zelf een bulk aan informatie gaan verzamelen.
Het is leuk dat elk stukje van de aarde, elk stukje van de oceaan, elk stukje van de noord en zuidpool toegankelijk wordt van uit je luie stoel. Wil je even over de watervallen van Iguazu vliegen of met je eigen helikopter de Grand Canyon doorkruisen? Geen probleem, je huurt een, op afstand bedienbare, lokale drone en gaat lekker vliegen.
Interessanter is de vraag hoe de dronemarkt zich gaat ontwikkelen. Gek genoeg verwacht men dat de focus zal verschuiven van de hardware naar de software. De hardware komt wel, maar het analyseren van alle verzamelde gegevens, het bedenken van toepassingen, het maken van APP’s, zal een enorme impact hebben op de IT-branche, op de werkgelegenheid en op de economische groei van bedrijven die zich op deze markt gaan begeven.

Het wordt een uitdaging, en er zal zeker een nieuw talent opstaan, die met een briljante softwaretoepassing een vermogen zal gaan vergaren. En dan maar hopen dat hij of zij het voorbeeld van Gates en Zuckerberg volgt en de verdiende miljarden belangeloos investeert in mens, maatschappij en milieu. Dat brengt ons dan toch iets dichterbij… dichterbij, wat? Ja, dichter bij een betere wereld misschien?

Er liggen kansen voor het oprapen… ik weet het, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar graag wil ik iedereen enthousiasmeren en afsluiten met de groet die piloten onderling veel gebruiken:

Many happy landings!

Wessel van Alphen, Corporate Ambassador en oprichter van De Staffing Groep, toonaangevende staffingorganisatie voor interim professionals van Nederland.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in