De IT-industrie praat al jaren over de voordelen van Unified Communications (UC). Het gebruik van UC-technologie om de samenwerking en communicatie tussen teams op verschillende locaties te verbeteren, kan duidelijke voordelen opleveren voor bedrijven, zeiden we.
Andere kijk op werkplekken
Het is jammer dat er een wereldwijde pandemie voor nodig was om deze boodschap over te brengen. Maar COVID-19 heeft de manier waarop bedrijfsleiders naar de werkplek keken radicaal veranderd. Geconfronteerd met de keuze om kantoormedewerkers thuis te laten werken of hen helemaal niet te laten werken, haastten de meeste bedrijven zich om de IT-infrastructuur uit te breiden naar de woonkamers, slaapkamers en keukens van de werknemers. UC was van cruciaal belang in dat proces.
In de afgelopen 18 maanden heeft 61% van de Benelux-bedrijven hun uitgaven voor Unified Communications verhoogd tot boven het oorspronkelijk geplande niveau, zo blijkt uit een onderzoek van Nuvias UC onder meer dan 1500 Europese IT-besluitvormers in oktober 2021. Deze extra investeringen waren te verwachten in het heetst van de pandemie. Maar de grote vraag voor IT-leiders was: wat gebeurt er als alles weer normaal wordt?
Meer flexibiliteit
Zelfs tijdens de noodsituatie van COVID-19 waren er tekenen dat de trend naar meer thuiswerken misschien geen tijdelijke zaak was. Uit een opiniepeiling van Gartner in december 2020 bleek dat veel aspecten van flexibel werken, die waren ingevoerd vanwege de lockdowns door het coronavirus, in de toekomst waarschijnlijk permanente zouden worden. Zo zei 90% van de respondenten dat ze van plan waren om werknemers vanaf dat moment ten minste een deel van de tijd op afstand te laten werken. Ondertussen was 65% vastbesloten om flexibiliteit te bieden rond de tijdstippen waarop mensen moesten werken.
Deze veranderende houding ten opzichte van de locatie van medewerkers houdt waarschijnlijk verband met onderzoek waaruit blijkt dat mensen die thuis werken over het algemeen productiever zijn dan hun collega’s op kantoor. Uit een onderzoek van Gartner uit 2020 bleek bijvoorbeeld dat op het gebied van zelfstandig acteren en bijdragen aan het bedrijfsresultaat werknemers die volledig op afstand werken hoger scoren dan hun collega’s die niet op afstand werken.
Toename UC-investeringen
Vóór 2020 waren veel bedrijfsleiders misschien terughoudend om dergelijke bevindingen in hun eigen organisatie op de proef te stellen. Maar de lockdowns dwongen de meesten om de sprong te wagen. En volgens een groot aantal bedrijven en werknemers is het onvoorziene experiment met massaal thuiswerken grotendeels geslaagd. Zoals digitale werkplekexpert Hans Koekkoek zegt: “Hybride werk is ook na corona een blijvertje.”
Dit betekent dat de tijd van UC nog lang niet voorbij is, een feit dat wordt bevestigd door het onderzoek van Nuvias UC. De uitgaven aan technologie gaan door, waarbij 44% van de respondenten in de Benelux zegt dat de voorspelde UC-investeringen in de komende 12 maanden op een hoger niveau zullen blijven dan gepland.
Inhaalslag
Voor een deel is de toename van de uitgaven te wijten aan het feit dat bedrijven bezig zijn met een inhaalslag. Een vijfde van de Benelux IT-leiders gaf toe dat ze het meest spijt hebben van hun gebrek aan investeringen in digitalisering tijdens de pandemie.
Desondanks gaf 96% van de Benelux-respondenten aan dat ze vertrouwen hadden in het ondersteunen van een hybride werkomgeving, wat verder bewijst dat thuiswerken – en de noodzaak voor UC om dit te ondersteunen – blijvend is.
Kloof tussen kantoor- en thuiswerkers
In het onderzoek gaf 83% van de IT-besluitvormers toe dat samenwerkingstools hadden geholpen bij de overgang van hun bedrijf naar werken op afstand. UC wordt nu gebruikt voor alles van dagelijkse communicatie tot onboarding van nieuwe medewerkers op afstand. Er zijn echter nog voldoende uitdagingen.
Driekwart van de leiders maakt zich zorgen dat er een culturele kloof kan ontstaan tussen kantoor- en thuiswerkers, wat betekent dat UC hard nodig is om beide groepen bij elkaar te brengen.
Kansen voor IT-resellers en -consultants
Daarnaast is er een tekort aan technische expertise bij de bedrijven. Meer dan de helft (57%) van de Benelux-respondenten zei dat ze zich mogelijk tot consultants moeten wenden voor advies over UC.
Daar liggen dus kansen voor bijvoorbeeld IT-resellers en -consultants om hun dienstverlening hierop af te stemmen. Denk daarbij aan:
- Advies op het gebied van personeelszaken, gericht op het aanpakken van een gebrek aan fysieke ontmoetingen bij bijvoorbeeld de koffiemachine en andere teambuildingmogelijkheden.
- Connectiviteitsservices, die werknemers voldoende bandbreedte bieden om effectief vanuit huis op UC te werken.
- Beveiligingsadvies om ervoor te zorgen dat hackers geen vrijbrief krijgen als het bedrijfsnetwerk zich uitbreidt naar de woningen van de werknemers.
- Productiviteitstraining, waardoor medewerkers het maximale uit UC-technologie kunnen halen.
- Integratiewerkzaamheden, zodat verschillende UC-systemen met elkaar kunnen communiceren waar nodig.
- UC-gereedheidsstudies, inclusief beoordelingen van de huidige kantoren en apparatuur.
Dankzij nieuwe mogelijkheden als deze, is het nu een goede tijd voor IT-resellers en -consultants. Helemaal als zij gespecialiseerd zijn in UC.
Julien Collangettes, Sales Director, Europe bij Nuvias UC