Home Ondernemen & Business Wat gaat Amazon WorkSpaces doen met de Nederlandse markt?

Wat gaat Amazon WorkSpaces doen met de Nederlandse markt?

101

Amazon Web Services (AWS) biedt sinds begin mei nu ook in de EU “Amazon WorkSpaces” aan. Veel leveranciers bekijken het nieuwe aanbod met argusogen. Veel afnemers daarentegen zullen toch even de tijd nemen om uit te zoeken wat de cloudgigant te bieden heeft. Gaat Amazon de Nederlandse markt op zijn kop zetten, of schiet men nog geen deuk in een pakje Nederlandse boter?

Met WorkSpaces krijg je als klant beschikking over een virtuele Windows 7 desktop. Er zijn twee hoofdvarianten: een PC met een enkele processor (Standard) of een PC met een dubbele processor (Performance). De werkplek wordt standaard aangeboden met onder meer Adobe Reader, Adobe Flash, Firefox, Internet Explorer 9, 7-Zip, en Java Runtime Environment (JRE).
Van beide werkplekken zijn “Plus”-varianten beschikbaar, die ook Microsoft Office Professional en Trend Micro Worry-Free Business Security Services bevatten. Bovendien kunnen de bundels worden aangepast en op maat worden gemaakt voor de eigenwijze gebruiker. De kosten variëren van $37 (EUR 27) per gebruiker per maand voor een Standard werkplek tot $79 (EUR 57) voor een Performance Plus werkplek.

Met dit nieuwe aanbod biedt AWS vooral een concurrent voor (gehoste) VDI-oplossingen en in mindere mate voor SaaS-werkplekoplossingen op basis van Office 365 en Google Docs. Daarmee wordt dus niet de aanval ingezet op de opkomende, maar nog altijd vrij kleine markt voor SaaS-werkplekken, maar juist op de grote markt van werkplekbeheer.
In die markt is VDI behoorlijk wat tractie gaan krijgen in de afgelopen jaren als middel om de kosten verder terug te dringen, sneller nieuwe of tijdelijke werkplekken uit te rollen en meer mobiliteit aan medewerkers te bieden.

AWS zal het in Nederland vooral van de zakelijke markt moeten hebben, want er zullen op dit moment maar weinig organisaties in de publieke sector te porren voor een dienst die door een Amerikaans bedrijf vanuit Dublin wordt geleverd, hoe goed de beveiliging dankzij het gebruik van PCoIP-technologie ook mag zijn.

Hebben we in een land waar de afgelopen drie jaar bijna wekelijks één of meerdere nieuwe cloud werkplekoplossingen werd gelanceerd nog plaats voor Amazon? Ik denk het wel. Laat ik vooropstellen, dat het huidige aanbod van cloud werkplekoplossingen in geen verhouding staat tot de daadwerkelijke vraag uit de Nederlandse markt. De interesse is groot, maar rechtvaardigt niet het enorme aantal aanbieders van een oplossing die in essentie voornamelijk een commodity met een vernislaagje erover heen zou moeten zijn. In de praktijk geldt nu al voor veel aanbieders dat ze een white label dienst als basis gebruiken. Maar ze zullen wel moeten gaan uitleggen waar het prijsverschil met AWS WorkSpaces vandaan komt. En dat kan nog wel eens knap lastig worden.

Hetzelfde geldt voor bedrijven als Atos en KPN die nog altijd dominant zijn in de Nederlandse grootzakelijke markt voor werkplekdiensten. Ook voor hen geldt dat ze allereerst een nog verder toenemende druk op hun tarieven zullen gaan voelen die ze aan hun outsourcingklanten in rekening brengen. Maar ze zullen ook steeds vaker Amazon tegenkomen als directe concurrent, of wellicht met hen samen moeten werken om hun marktpositie te verdedigen. Voor de grote werkplekdienstverleners is de wereld weer net iets minder leuk geworden.

Amazon zal de Nederlandse werkplekmarkt niet stormende wijs gaan veroveren. Daarvoor is het aanbod (nog) te smal en mist het een lokale organisatie op de grond. Maar Amazon gaat wel voor prijserosie zorgen, gaat de komende jaren steeds vaker opduiken in het Enterprise-landschap en geeft een duidelijk signaal af aan al die kleine online werkplekbieders dat de tijd van consolidatie gaat aanbreken. Voor de afnemer heeft dit veel voordelen: de markt wordt overzichtelijker, de prijzen gaan omlaag en de afnemer zal er steeds meer – bijvoorbeeld opslag – voor terugkrijgen. Hoe je het ook wendt of keert, Amazon zet hier een benchmark neer. Hou ze in de gaten!

Peter Vermeulen is Directeur bij Pb7 Research

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in