Home Innovatie & Strategie Wat maakt het succes van innovatie voorspelbaar?

Wat maakt het succes van innovatie voorspelbaar?

55

Wat alle ondernemers gemeen hebben is dat zij de producten of diensten leveren die hun klanten vandaag nodig hebben voor hun continuïteit. Zodra het aanbod verouderd is, of te futuristisch, is er geen omzet mee te behalen. Toch houden we natuurlijk continu een oog op de toekomst. Wat hebben onze klanten morgen, of zelfs overmorgen, nodig? Dat is een lastige vraag, want de markt is erg veranderlijk. Hadden we maar een kristallen bol, dan was succes verzekerd.

De laatste tijd krijgen wij als ICT-leverancier vaak de vraag of Google Glass binnen afzienbare tijd gemeengoed gaat worden. Voor wie het nog niet wist: Google Glass is soort bril waarin een computer verborgen zit. Het brillenglas is feitelijk een beeldscherm waar allerlei relevante informatie op verschijnt over je omgeving.

Google Glass kan veel zien, maar niet de toekomst. Google denkt in ieder geval dat de massa klaar is voor deze innovatie, maar voor velen blijft het de grote vraag. Google durft sowieso verder te denken dan menigeen. Onder de noemer Google X werkt het bedrijf aan allerlei futuristische projecten, zoals een zelfrijdende auto, contactlenzen die glucose meten in tranen, internetdiensten via luchtballonnen in de stratosfeer en een neuraal, zelflerend computernetwerk.

Projecten zoals een ruimtelift en een zwevend skateboard zijn zelfs volgens Google voorlopig nog niet echt haalbaar. Of de overige projecten wel tot producten leiden die we over enkele jaren als onmisbaar ervaren, weten we eenvoudigweg niet. Maar het kan. Dit gebeurde namelijk wel met een ander, tot voor kort futuristisch, idee: de 3D-printer. Nog slechts een jaar of twee geleden leek ook dit een onhaalbaar project. Een printer die, gewoon thuis of op kantoor, bruikbare producten afdrukt. Het is nu nog kleinschalig en beperkt, maar de ontwikkeling van deze innovatie gaat razendsnel. Ik voorspel dat ook u er binnen vijf jaar een bezit. En dat u niet meer zonder kunt.

De 3D-printer maakt nu nog relatief eenvoudige, vrij nutteloze producten van plastic. Er wordt echter al gewerkt aan gigantische 3d-printers die geen plastic gebruiken, maar beton. Deze drukken in korte tijd een volledig huis af. Praktisch voor het vestigen van een gemeenschap op de maan, vinden de makers. Mensen die op de maan wonen, onmogelijk? Dat zei u waarschijnlijk tot vandaag ook over 3D-printers die hele huizen afdrukken.

De tweede generatie 3D-printers, die niet lang op zich laat wachten, kan ook producten afdrukken van andere materialen, zoals staal. Dat gaat het verschil maken tussen willen hebben en moeten hebben. Want dan is het nog een kwestie van een muisklik op de website van Ikea om het verloren schroefje van een meubelstuk te vervangen. Juist voor het verkrijgen van bijzondere onderdelen of kleine producten in hele kleine oplages is de 3D-printer een uitkomst. Stelt u zich eens voor dat u één punaise of paperclip afdrukt wanneer u zonder zit.

Waarom is de 3D-printer zo snel een succes, terwijl Google Glass nog steeds vraagtekens oproept? Iedere innovatie is net zo succesvol als u en ik zijn als we ermee werken. Nieuwe technologie moet praktische toepassingen hebben zodat de voordelen meteen duidelijk zijn. Bij een 3D-printer is dat het geval, bij Google Glass spreekt de toegevoegde waarde minder voor zichzelf. Nu is het wachten nog op een 3D-printer die kristallen bollen kan afdrukken. Dan hoeven we niet langer te debatteren over of innovatie ook iets beters brengt.

Dik Graaff, algemeen directeur van Buyitdirect.com

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in