Home Telecom Wat telecom resellers leren van de Mitsubishi Outlander

Wat telecom resellers leren van de Mitsubishi Outlander

89

In de NRC van vorige week zaterdag werd het treffend omschreven: zonder de 0% bijtellingsvariant was de nieuwe Mitsubishi Outlander de muurbloem gebleven die hij altijd al was. De feiten: Mitsubishi Nederland krijgt zo’n 6000 Outlanders dit jaar en deze voorraad is over 2,5 week(!) op. En dat in een automarkt die in januari 30% instortte! Telecom wordt nog weleens gezien als de muurbloem van ICT-land. Maar zodra er één telecom partij komt met een serieuze gratis dienst, kan dat impact hebben op de brede ICT markt.

Vol ongeloof lees ik dan ook over de verrichtingen van KPN. Hoe kansrijk wil je zijn? Het beste netwerk van Nederland, een telecom brand waar je overal deuren mee opent, en toch klap na klap te verduren krijgen. Voordat Skype kwam was het bellen over internet al lang mogelijk. Had KPN destijds de gok gewaagd, dan hadden zij een Nederlandse Skype geïntroduceerd en, ik schat het conservatief in, twee keer zoveel klanten gehad. Ook gok ik dat zo’n telecom dienst, als ze er met intelligente marketing en een stevig serviceapparaat bovenop waren gaan zitten, binnen een jaar winst op had geleverd door respectvolle cross- en upselling. KPN had andere spelers weggeblazen. Ik had er wel een Outlander om willen verwedden…

Zoiets kan op de zakelijke markt anno 2013 overigens nog steeds. En nog slimmer ook. Een beetje basis cloudtelefonie-dienst kost de telecom aanbieder zo’n twee euro per gebruiker per maand. Dus bij een klant, stel een zorginstelling met vijftig werkplekken, zou de propositie ‘gratis’ je zo’n honderd euro per maand kosten. (Ter vergelijking, een beetje new business lead kost je al driehonderd euro!) Je gaat na drie maanden terug bij deze zorginstelling voor bijvoorbeeld koppeling met alarmering, persoonsbeveiliging of privateGSM, wat prima integreert met bepaalde merken cloudtelefonie. Door goed accountmanagement en een goede dialoog kun je nog veel vaker terug naar deze relatie voor aanvullende dienstverlening, maar dan bijvoorbeeld voor meer IT gerelateerde diensten (e-mail, apps, storage) of voor mijn part camerabewaking.

Voelt u ‘m? (Veel) meer klanten (veel) breder bedienen. U zet alleen het acquisitieproces, net als Mitsubishi door de factor gratis, op z’n kop. Maar, gezien het muurbloemgehalte in onze markt verwacht ik dat velen van u blijven zitten waar ze zitten. En niet investeren in betrouwbare en functierijke cloudtelefonie en nadenken over een ‘Outlander’-manier om deze in de markt te zetten. Dan mis je een magnifieke kans. Want de Outlander op de telecom markt komt er echt een keer. En dan heeft u, net als op dit moment gerenommeerde namen als Audi, Volkswagen en Toyota, pijnlijk het nakijken.

Bas Baars, Marketing Manager Europe bij Mitel

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in