Home Ondernemen & Business Wat u NIET moet doen bij de overstap naar thin clients

Wat u NIET moet doen bij de overstap naar thin clients

98

Ruim anderhalf jaar na dato is het stof rondom de falende ICT-projecten bij de overheid nog steeds niet gaan liggen. Onlangs verscheen in de media nog een bericht over het stopzetten van een groot ICT-project bij het ministerie van Defensie: veelbelovende plannen met nul resultaat. Kan het eigenlijk foutgaan bij een overstap naar thin clients? Vijf dingen die je dan vooral NIET moet doen.

  1. Bereid de overstap niet voor

Thin clients zijn simpele apparaten, zonder ingewikkelde hard- en software. Dus wat kan er nu verkeerd gaan bij een implementatie, zou je zeggen. Nonsens uiteraard, de overgang naar thin clients houdt een grote verandering in van je IT-infrastructuur en die vergt de nodige voorbereiding.
De eerste stap is een inventarisatie van je huidige IT-omgeving. Welke systemen, software en randapparatuur zijn er in gebruik? Waarvoor? En wie werken ermee? Als je dit weet, kun je de impact van de overstap naar thin clients bepalen. Misschien zijn er applicaties die zich niet laten virtualiseren of op een andere manier voor problemen zorgen. De servercapaciteit en de bandbreedte van je netwerk moeten voldoende zijn. En je hebt drivers nodig voor belangrijke randapparatuur. Natuurlijk mag je ook niet vergeten om genoeg mensen beschikbaar te maken voor het project.

  1. Negeer gebruikerswensen

Gebruikers zijn lastig: ze willen van alles en zijn nooit tevreden. Wat moet je ermee als IT-afdeling? Even alle gekheid op een stokje. De dingen die foutlopen bij ICT-projecten hebben meestal te maken met mensen en niet met technologie. Daar weten ze bij de overheid alles van: de top drie redenen voor het falen van implementaties hebben te maken met menselijke factoren.
Breng dus in kaart wat gebruikers nodig hebben en speel daar in je plannen op in. De behoeften van de ene gebruiker kunnen ook sterk verschillen van de andere: een desktopgebruiker kan bijvoorbeeld heel andere noten op zijn zang hebben dan een mobiele gebruiker. Vergeet ook de communicatie niet: geef informatie over wat er gebeurt en houd demonstraties om dit te laten zien. Houd daarbij voor ogen dat de mate waarin je gebruikers de overstap naar thin clients accepteren, bepalend is voor het slagen van je project.

  1. Haal géén kennis in huis

Een externe partij bij je project betrekken kost geld. Waarom zou je dat doen als je zelf een volwaardige ICT-afdeling met goede mensen hebt? En hoe ingewikkeld kan het zijn? Best logisch om dit te denken, maar externe expertise blijkt vaak geen overbodige luxe. In tegendeel: je kunt er veel tijd, geld en frustratie mee besparen.
Kijk welke kennis je nodig hebt en welke er ontbreekt in je organisatie en zoek vervolgens een deskundige en ervaren partner bij wie je kunt aankloppen met vragen en problemen. Zo’n partner helpt je om valkuilen te vermijden. Waarom zou je risico’s nemen met een nieuwe ICT-infrastructuur als dat niet nodig is?

  1. Kijk niet verder dan nu

Nu is nu, straks is straks en alles verandert continu, dus waarom naar de toekomst kijken? Klinkklare onzin, dat is duidelijk. Al gaan de ontwikkelingen in een heel hoog tempo, om je nieuwe infrastructuur optimaal te laten renderen, moet je toch wel vier of vijf jaar vooruit kunnen.
Bereid je IT-omgeving dus voor op de toekomst. Houd rekening met eventuele groeiplannen en denk na over het beheer. Wil je dit zelf doen of laat je het beter over aan een externe partij? Het kan goed zijn om al bij de start van een project de rollen te scheiden: wie zich op de processen richt en wie op het beheer. Zeker bij een groot project is dat raadzaam. Het zorgt ervoor dat aan beide aspecten genoeg aandacht wordt besteed.

  1. Voer de verandering direct door

Je hebt vooraf goed nagedacht over je nieuwe IT-omgeving en met alle factoren rekening gehouden. Dus waarom uitgebreid testen? Kinderziektes heb je altijd, daar hoef je het niet voor te doen. Laten we hopen dat geen enkele IT-manager het daarmee eens is, want het spreekt voor zich dat intensief testen van cruciaal belang is.
Neem daarom de tijd: zet een realistische testomgeving op en laat een aantal sleutelfiguren ermee werken. Op die manier komen fouten snel boven water en loop je tegen dingen aan die je niet had voorzien. Vergeet ook niet dat meten weten is. Voorkom onaangename verrassingen en onderzoek hoeveel serverkracht, bandbreedte en opslagcapaciteit nodig zijn. Uitgebreid testen maakt dat je op tijd je koers kunt verleggen. Je vermijdt dat je project op de klippen loopt doordat je bij de start niet de juiste keuzes hebt gemaakt.

Edwin de Ron, Sales Manager IGEL Technology Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in