Home Ondernemen & Business Scherp aan de wind

Scherp aan de wind

628

Als fervent (zee)zeiler volg ik natuurlijk de verrichtingen van Team Brunel in de Volvo Ocean Race (we zijn sponsor), waarvan de teams in juni Den Haag aandoen. Het is voor mij dan ook verleidelijk om parallellen te trekken tussen het zeilen en het bedrijfsleven. En voor je weet barst het van de clichés: koers uitstippelen, roer rechthouden, zwaar weer, enzovoort. Die zal ik u besparen. Toch zijn er minder voor de hand liggende vergelijkingen die duidelijk maken waar het om draait. Ook als het om de onderneming gaat waar ik, eh… zelf aan het roer sta.

De dynamiek van het zeilen en die van het zakenleven zijn beslist vergelijkbaar. Als je de zee op gaat ben je natuurlijk afhankelijk van het materiaal van je schip. Maar het gaat vooral om het team. Dat moet bestaan uit specialisten die elkaar goed aanvullen tot een goed uitgebalanceerd geheel. Een schip is zo zeewaardig als de bemanning is!

Informatie van alle kanten
Een andere opmerkelijke parallel is dat je op zee voortdurend van alle kanten informatie krijgt – over je materiaal, het weer, de zee – waar je ook direct op moet reageren. Zo niet, zit je voor je het weet in de problemen. Die informatie is ook belangrijk om beslissingen te nemen over hoe je verder moet. Het liefste zou je in een korte klap naar je bestemming willen, maar de kortste weg is niet altijd de beste. De omstandigheden kunnen je dwingen om je koers te verleggen, zodat je verder kunt varen in de rust van het oog van de storm.

Extra stap
Natuurlijk moet je je materiaal heel zien houden, de grote oceaanraces laten zien hoe moeilijk dat soms is. Temeer omdat, net als in een bedrijf, de resources beperkt zijn. Voor de teamleden betekent het dat zij geregeld extra stappen moeten zetten om de rest voor te blijven, en net als in het bedrijfsleven is dat geen automatisme. Om geen averij op te lopen moet het schip dus een stootje kunnen hebben, maar dat geldt net zo goed voor de bemanning. En dat is ook echt nodig, want je kunt niet altijd voor de wind weglopen. Het is soms veiliger om de storm op te zoeken dan om te proberen met alle risico’s van dien (op de klippen lopen!) een veilige haven op te zoeken.

Weersystemen
Mijn eigen ‘Veenman-schip’ bevindt zich tussen twee weersystemen. We komen uit een redelijk stabiele omgeving en varen een ander gebied binnen waar het er ruiger aan toe gaat. We moeten zeer alert blijven om goed in te inspelen op de bewegingen van de zee. Er is behoorlijk wat zeegang en de bewegingen zijn nog wel eens anders dan we hadden voorzien. Om voor te blijven varen we met Veenman scherp aan de wind: geen comfortabele koers en niet gemakkelijk. En doordat we voorop in het veld varen komen we geregeld dingen tegen die anderen nog moeten ondervinden. En dan komt het aan op ons team! Zij zijn op deze koers berekend. Iedereen weet wat hij of zij moet doen en is niet bang om een keer nat te worden. Essentieel, want uiteindelijk zorgen zij voor onze zeewaardigheid!

Dirk Olivier is Algemeen Directeur van Veenman en is daarnaast actief als zelfstandig interim executive manager met als specialiteit business improvement en route-to-market-vraagstukken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in