Home Internet Web 2.0? Wij lekker niet

Web 2.0? Wij lekker niet

34

M’n twittertijdlijn zit er vol mee. Met al dan niet zelfbenoemde deskundigen op het vlak van SEO, content marketing of social media. Zit er zoveel handel in deze tak van sport? Of juist weinig? Om dat te ‘onderzoeken’ bekeek ik vijf websites van telecomresellers en vijf van IT system integrators. Conclusie: Web 2.0 (met interactie via video, content marketing, fora en social media) is (vooralsnog) totaal niet geland, vooral niet in telecomland. De corporate website als digitale brochure viert, net als in 1996, nog hoogtij. Wat laten we een kansen liggen…

Ik ben door de sites van drie relatief kleine en twee (middel-)grote telecom- respectievelijk IT-jongens gelopen. Ik heb gezocht op zes punten, volledig arbitrair, maar stuk voor stuk ‘hot topics’ waar het anno 2013 gaat om Web 2.0 sites effectiever te maken.
– Biedt de site video, bijvoorbeeld een introductiefilmpje, op de homepage?
– Verwijst de site überhaupt naar videocontent?
– Biedt de site ‘content’ (blogs, whitepapers, testrapporten)?
– Is de site smartphone-ready?
– Beschikt de site over een social media interface of een verwijzing hiernaar?
En punt zes, als eigenwijze, persoonlijke uitzondering, biedt de site iets extra’s voor bestaande klanten (acties, klantenforum, etc.)?

Eerst iets over de toegepaste score. Een website kan volgens deze akelig simplistische analyse maximaal een zes kan scoren. Met een drie zit je rond de voldoende….
– De bekeken telecompartijen scoren gemiddeld 0.8 (!).
– IT land doet het met een 2.0 gemiddeld ruim twee keer zo goed, maar nog steeds ietwat bedroevend.

Echte Web 2.0 items niet aangeboden

Meer en detail: Niemand biedt video op de homepage, maar vaak wel lappen tekst die niemand meer leest. Maar één site verwijst naar video. Terwijl onderzoek aantoont dat sites met video 10x zo lang worden bezocht en 41% meer worden aangeklikt in zoekmachines. Content aanbieden dan: één van de vijf telecomclubs doet dit, tegen vier van de vijf IT-clubs. Het www staat vol met studies over het resultaat van content marketing en onderzoek bewijst dat het bieden hiervan (whitepapers bijvoorbeeld) een directe relatie heeft met hoe men uw bekwaamheid ziet. Toch doet vooral telecomland hier weinig mee. De IT-clubs doen het beter, maar hoofdzakelijk op het gebied van blogs.
Dan: past een site zich aan aan je smartphone? Alleen 2 IT partijen bieden dit. Schaamt u, telecomland! Tot slot, in de serie ‘Vaste klant, je zult het maar zijn’, niemand biedt, buiten een service login, extra’s voor bestaande klanten op z’n site.

Goede uitzonderingen? Jawel, bekijk de sites van Wortell, of e-office eens. Die komen als beste naar voren. Voor de acht anderen en wellicht voor u, strik gerust eens zo’n specialist uit uw of mijn twittertijdlijn om meer waarde (en geld) uit uw site te halen!

Bas Baars, Marketing Manager Europe bij Mitel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here