Home Internet Websites en apps toegankelijk vanaf 2025? Dan moet je nu beginnen!

Websites en apps toegankelijk vanaf 2025? Dan moet je nu beginnen!

Humanoids -
10
dainamics

Het World Wide Web had als oorspronkelijk doel om informatie voor iedereen toegankelijk te
maken. Helaas is dit door de groeiende digitalisering lang niet altijd het geval. Voor veel mensen met
een beperking kost het vaak erg veel moeite om online uit de voeten te kunnen.
Eindelijk is dit besef nu doorgedrongen bij de overheid, nu nog bij bedrijven. In 2025 wordt nieuwe
wetgeving van kracht die websites en apps verplicht om te voldoen aan internationaal geldende
richtlijnen voor toegankelijke online content. Niet alleen Nederland, maar de hele Europese Unie
moet hieraan geloven. Het is belangrijk om hier zo snel mogelijk aan te beginnen als bedrijf, niet
alleen om aan de wet te voldoen maar om je doelgroep te verbreden, op te vallen in de markt en
jouw product en/of dienst gewoon beter te maken voor iedereen. Maar wat is nu precies
toegankelijkheid en waarom is het zo belangrijk? Humanoids laat zien waarom je nu moet beginnen.
En vooral waar.

Wetgeving

28 juni 2025. Dat is de dag dat de nationale wetgeving voor toegankelijkheid live gaat en bedrijven
hieraan moeten gaan voldoen. En dat lijkt verder weg dan het daadwerkelijk is. Bij Humanoids zien
we dat bedrijven pas focussen op toegankelijkheid wanneer ze hiertoe verplicht zijn. Zonde. Een
website of app wordt namelijk niet vanzelf toegankelijk. Een website toegankelijk maken is een
verandering maken in je ontwerp- en ontwikkelproces. Dit traject heeft veel onderzoek nodig om je
doelgroep beter te begrijpen.

Een toegankelijke website

Wat is nu precies een toegankelijke website? Een toegankelijke website betekent dat deze bruikbaar
is voor zoveel mogelijk mensen, doordat bij het bouwen rekening is gehouden met uiteenlopende
capaciteiten van doelgroepen. Oók voor mensen met een beperking. Denk hierbij aan blinden en
slechtzienden, of mensen met een motorische handicap. Maar ook laaggeletterden of minder
digitaal vaardigen vallen onder deze doelgroep. Dat staat alles bij elkaar in Nederland alleen al gelijk
aan een groep van 4 miljoen gebruikers. Daarnaast kan iedereen wel eens beperkt zijn door tijdelijke
omstandigheden. Denk aan gewond zijn, stressvolle situaties, fel zonlicht of te veel herrie om je
heen. De grenzen van beperkt zijn, verschuiven door de digitale innovaties. Er wordt steeds meer
gevraagd van mensen.
Uiteindelijk moet iedereen de content van een website makkelijk bereiken, navigeren en gebruiken.
Inclusiviteit is belangrijk, offline én online.

Iedereen profiteert

Het grootste voordeel van een toegankelijke website is dat iedereen je website kan gebruiken. Zelfs
mensen zonder beperking, ervaren je website als prettiger. Maar er zijn meer voordelen. Een
toegankelijke website maakt je sneller vindbaar, geeft je groter bereik, is kostenbesparend op lange
termijn en je onderscheidt jezelf van je concurrenten. Een win-win situatie dus, als je het ons vraagt.
Maar het valt eigenlijk ook onder de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een organisatie.
Eerste signalen van een niet-toegankelijke website
We zien op dit moment dat veel bedrijven geen idee hebben dat hun websites en apps onvoldoende
toegankelijk zijn, met name voor mensen die blind, slechtziend, kleurenblind of laaggeletterd zijn.
Daardoor wordt het websitegebruik als onprettig ervaren. Het is voor hen haast onmogelijk om via
een webshop een product te kopen of tekst te kunnen lezen. Bedrijven zijn zich hier vaak niet
bewust van. Hoe herken je dat je website niet toegankelijk is?
Begin met kijken naar je klantenbestand, de producten en diensten die je aanbiedt en verzamel data
over huidig gebruik. Zie je dat mensen vastlopen of afhaken en kun je deze groep identificeren? Kijk
dan of deze gelijkenissen botsen met wat je vraagt van je klanten om je producten en diensten te
kunnen gebruiken. Daarnaast is het belangrijk om de markt, social media en maatschappij in de
gaten te houden. Mensen met beperkingen of kwetsbaarheden zijn een stuk mondiger dan vroeger
en geven genoeg signalen waar ze tegenaan lopen. Hou ontwikkelingen binnen online
toegankelijkheid goed in de gaten en beoordeel continu of je website en apps hieraan voldoen.

Een continu en multidisciplinair proces

Hoe zorg je ervoor dat je website toegankelijk is? Eén simpel antwoord bestaat niet.
Toegankelijkheid is namelijk een proces waarbij continuïteit en multidisciplinariteit centraal staat.
Bovendien is wat wel en niet toegankelijk is, heel erg afhankelijk van de producten en diensten waar
het om gaat. Wat vragen die voor capaciteiten en vaardigheden van de gebruiker? Het is dus
belangrijk is om onderzoek te blijven doen. Daarmee krijg je inzicht in je online landschap.
Vaak wordt gedacht dat het toegankelijk maken van een website de taak is voor webdevelopers.
Niets in minder waar. Er zijn heel veel teams verantwoordelijk. Denk maar aan developers en

UXdesigners

maar ook marketeers, product owners, data analisten, software architecten en managers.
Elke functie draagt wat bij. Een goede toegankelijke website maken kost tijd. Begin er bovendien zo
snel mogelijk mee, al helemaal als je een nieuwe website bouwt. Achteraf aanpassen naar
maatregelen kost meer energie, tijd en geld.

Rowan Verbraak, UX Designer & Research Lead bij Humanoids

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here