Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Terug naar ‘business as unusual’: de werkplek van de (nabije) toekomst

Terug naar ‘business as unusual’: de werkplek van de (nabije) toekomst

44
Verizon

Hoe ziet de toekomstige werkplek eruit? Dit is een constante zorg voor bedrijfsleiders over de hele wereld. Vooral als die hun bedrijf vooruit proberen te helpen en de concurrentie een stap voor te blijven. Mijn werkgever is slechts een van de organisaties die ieder jaar zijn visie geeft op de technologische trends waarvan wij denken dat deze de komende twaalf maanden impact zal hebben op consumenten wereldwijd. Historisch gezien zijn wij vrij goed in het voorspellen van de toekomst. Maar dit jaar is in slechts enkele weken alles veranderd.

Noodzaak

Niemand kon de gevolgen van COVID-19 voorspellen. Volledige afdelingen van wereldwijd opererende organisaties werken nu op afstand. En dit zal de manier waarop mensen nadenken over werk voor altijd veranderen. Werken op afstand is niet langer een voordeel, luxe of gemak. Het is een noodzaak. En de manier waarop organisaties ’business as usual’ doen – of beter gezegd ‘business as unusual’ – is iets dat de zakelijke wereld nooit eerder heeft meegemaakt.

Whitepapers

Een collega van mij, Sampath Sowmyanarayan, heeft in samenwerking met Boston Consultanting Group een serie whitepapers uitgebracht. Hierin bespreekt hij waar bedrijfsleiders rekening mee moeten houden als we terugkeren naar het nieuwe normaal. Boston Consulting Group denkt dat “het gemak van werken op afstand onze toekomstige werkplek vorm zal geven”, waarbij flexibele werkafspraken steeds meer de norm worden.

Zes factoren

Het eerste artikel uit de serie van drie whitepapers is gericht op de technologische bouwstenen waar CIO’s rekening mee moeten houden om effectief op afstand te werken. Sampath noemt zes factoren die van belang zijn om succesvol op afstand te werken:

  1. Een schaalbaar, geautomatiseerd netwerk, zoals softwaregedefinieerde netwerktechnologie (SDN) en virtuele netwerkservices (VNS). Hierbij moet het netwerk flexibel zijn om nieuwe gebruikspatronen te ondersteunen aangezien mensen niet alleen vanuit kantoor werken. Daarnaast moet de beschikbaarheid van de applicaties kunnen worden geprioriteerd.
  2. Cloud-applicaties voor samenwerking, de belangrijkste werkzaamheden en ondersteuning
  3. Sterke en veilige mobiele connectiviteit om toegang tot deze applicaties te krijgen en de zakelijke WAN (voor de applicaties die niet via de cloud werken).
  4. Volledige monitoring van de netwerkprestaties om de controle, het gebruik en veiligheid te garanderen.
  5. Strenge implementatie van beveiliging zodat gevoelige informatie ook buiten de fysieke kantoren veilig blijft.
  6. Een veerkrachtig ondersteuningmodel voor eindgebruikers en toeleveringsketen die pieken in de vraag naar telewerken aankunnen, zowel wat betreft eventuele hulp als de vraag naar laptops, tablets en andere mobiele apparaten.

Kans om te leren

Het artikel gaat dieper in op deze zaken, waarbij ook wordt uitgelegd waar de CIO rekening mee moet houden zodat de bovenstaande factoren op de juiste manier samenkomen. COVID-19 zette de wereld in een fractie op zijn kop. Maar alle organisaties hebben nu de kans om te leren van deze situatie en om na te denken over hoe zij hun activiteiten snel kunnen opschalen, aanpassen en toekomstbestendig maken.

David van den Berg, Associated Director bij Verizon Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here