Home Innovatie & Strategie De toekomstige werkplek verandert, maar hoe?

De toekomstige werkplek verandert, maar hoe?

26
2019

In mijn vorige blog vertelde ik over de technologische en maatschappelijke veranderingen die ten grondslag liggen aan het nieuwe werken. In dit deel vertel ik meer over hoe onze werkplek veranderingen ondergaat. Maar ook leg ik uit hoe organisaties en werknemers succesvol om kunnen gaan met deze veranderingen.

Als werk een activiteit is in plaats van een locatie moeten we ons afvragen of het kantoor als werkplek wel bestaansrecht heeft. Of tenminste, het kantoor zoals we dat nu kennen. Aangezien flexplekken, colocatie en mobiel werken momenteel de norm zijn, zien we nu al drastische veranderingen in hoe werkgevers naar kantoorruimte kijken. Het kantoor is tegenwoordig meer een plaats om samen te werken dan een afgebakende ruimte. Het is een plek waar mensen elkaar ontmoeten in plaats van een plek waar mensen achter een eigen bureau zitten. We verwachten dat deze trend doorzet en zal leiden tot een radicale heroverweging van de vraag of een kantoor deel uitmaakt van het toekomstige werken of niet.

Kantoor centraal

De vraag is: wat betekent het voor de samenleving als geheel wanneer je het kantoor wegneemt? Het kantoor neemt een centrale plaats in bij het opstellen van een bestemmingsplan. Wegen leiden er naartoe, mensen reizen erheen en eettentjes, parkeergelegenheid en stomerijen worden er omheen gebouwd. Bij het toekomstige werken moeten we ons afvragen of outsourcing, outtasking en korte contracten de norm worden. Organisaties zoeken immers naar kostenefficiëntie en andere manieren om hun klanten te bereiken. Als dit het geval is, is er dan nog steeds behoefte aan een kantooromgeving met vier muren? Of kun je mensen ongeacht hun locatie aan het werk zetten? En als het kantoor verdwijnt, betekent dat dan het einde van de traditionele ondersteunende beroepen, zoals facilitair management, de IT-afdeling, HR en juridische zaken?

En wat gebeurt er in de stad van de toekomst met bedrijventerreinen, stadscentra, infrastructuur en ondersteunende diensten? Het is goed om te onthouden dat mensen sociale dieren zijn. En zolang technologie niet op het punt is beland waarop menselijke interactie niet te onderscheiden is van interactie via technologie, zal het bedrijfsleven mogelijk niet alle behoeftes kunnen vervullen.

Regelgeving

Er zijn twijfels over wie erop toeziet dat de regelgeving die de onderneming van de toekomst vormgeeft, wordt nageleefd. Als ondernemingen overstappen naar een open model, zal een gesloten overheidsmodel dan in staat zijn om gelijke tred te houden – of enige invloed hebben? Zijn alle continenten gelijk – wie is het beste in staat om het nieuwe werk te faciliteren qua openheid van ideeën? Zullen de belangrijkste ‘gouverneurs’ van nu in staat zijn om ook in de dappere nieuwe wereld van de toekomst het voortouw te nemen?

Dit alles biedt kansen voor de bedrijfsidentiteit. Maar het heeft ook belangrijke gevolgen voor de omgang met stakeholders en de opbouw van een bedrijfsidentiteit. Vertrouwen is cruciaal – een systeem van vertrouwen maakt de ontwikkeling van zakelijke ecosystemen mogelijk die leiden tot de toekomstige werkomgeving. Maar we moeten ook andere aspecten meenemen – hoe zit het met privacy? Jongeren vinden het misschien overbodig, maar moet het namens hen wel worden gehandhaafd? Is privacy een voorwaarde voor samenwerking tussen bedrijven?

De toekomst

Wat betekent dit dan voor het toekomstige werken en de werkplek? Bij Verizon denken we dat de meest succesvolle bedrijven de veranderingen moeten herkennen die technologie, demografie, economie en de maatschappij teweegbrengen. Zo kunnen ze zichzelf opnieuw uitvinden voor de toekomst. De meest succesvolle werknemers zullen zich bewust zijn van de kansen en beperkingen die inherent zijn aan de zakenwereld. Ze zullen manieren vinden om de mogelijkheden van technologie in te zetten om hun professionele prestaties te maximaliseren, maar ook om te zorgen voor een goede balans tussen werk en privéleven en om hun leven te ‘managen’. Wat ook duidelijk is, is dat het werk zoals we dat kennen, zich zal blijven ontwikkelen.

Maar het allerbelangrijkste is dat mensen nog steeds met mensen (die ze vertrouwen) willen omgaan. Technologie is eerder een hulpmiddel dan een oplossing, zeker voorlopig. We zullen blijven innoveren en de grenzen van de technologie blijven verleggen ten behoeve van onze eigen zaken en die van onze klanten. Maar we zullen ook onze mensen en onze klanten centraal blijven stellen in alles wat we doen, nu en in de toekomst.

De wereld van het toekomstige werken is spannend. Ik kan niet wachten om te zien wat er gaat gebeuren.

David van den Berg, Associated Director bij Verizon Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here