Home data & storage Wet op Privacy of weg met de Privacy?

Wet op Privacy of weg met de Privacy?

36
service

Sinds de rechtszaak, aangespannen door de Belgische privacycommissie tegen Facebook, vorig jaar rommelt het binnen het sociale media-landschap op het internet.

Sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram, maar ook Google+, plegen systematisch inbreuken op de Belgische wetgeving, zo meldt de FOD Economie.
De grootste problemen vinden we, nog steeds, bij de privacy-overeenkomst. In het advies van de FOD staat dat gebruikers met de platformen een overeenkomst sluiten, maar die is niet transparant genoeg, waardoor gebruikers niet voldoende beseffen waartoe ze zich verbinden en welke rechten ze de sociale media geven.

Verder mogen de gebruikers geen collectieve rechtszaak aanspannen tegen het medium. En daarbovenop stelt de gemiddelde overeenkomst dat sociale media niet aansprakelijk zijn voor eventuele schadeclaims, en dat is in strijd met de Belgische en Europese wetgeving.

‘We bekijken of we een bijkomende rechtszaak tegen Facebook beginnen om de rechten van de gebruikers te vrijwaren’ aldus de Privacy Commissie.

Maar zouden we niet moeten oppassen dat de bemoeienissen van onze overheid te zwaar zullen overhellen naar een verder isolement van onze bevolking op het internet? De meeste gebruikers zien namelijk helemaal geen kwaad in al deze veelal gratis sociale media-diensten en tokkelen er lustig op los, goed wetende dat hun informatie te grabbel ligt maar eerder onder het motto: ‘we hebben toch niets te verbergen’.

Als onze overheid geleid door de Privacy commissie zo door gaat, is België straks ‘Terra Non Grata‘ bij Google of Facebook die niet kijken op 11 Miljoen potentiële leden meer of minder op wereldwijde schaal. Een van de gevolgen is nu al merkbaar, want als je geen Facebook-account hebt en je logt aan vanuit België dan kom je niet (meer) op hun platform.

privacy

Maar dat het ook helemaal anders kan bewijst het voorbeeld van de start-up Salesflare die hun e-mail telefoonboek spontaan off-line hebben gehaald na vraagtekens bij de privacy van hun dienst.

Op basis van de naam, achternaam en het bedrijf kan de software het bedrijfs-mailadres en de bijbehorende sociale media-kanalen achterhalen. Het zegt een zekerheid van 70 procent te hebben. De informatie wordt verzamelt op basis van open data. De start-up heeft na twee dagen de tool offline gehaald. Dit vanwege een (on-line) discussie over de legaliteit van de dienst. ‘Hoewel de tool over het algemeen positief werd onthaald, ontstond er een dispuut tussen de voorstanders van open data en voorvechters van privacy.
De ondernemers waren van mening dat ze wettelijke niks verkeerd doen, maar spelen het liever op het zekere, en daarom hebben ze contact met een jurist opgenomen om meer duidelijkheid te krijgen over het wettelijk kader. De start-up weet momenteel nog niet wanneer de tool weer online zal worden gezet.

“Bezint voordat je digitaal begint”
Hieruit blijkt dat een beetje gezond verstand en een zekere vorm van zelfregularisatie tot de juiste beslissing kan leiden, zonder dat hier de overheid heeft moeten ingrijpen. Het valt mij op dat vooral de jongere start-ups denken ‘het nieuwe goud gevonden te hebben in de vorm van persoonlijke informatie’ die men dan door middel van slimme technieken wil gaan doorverkopen aan derden. Vaak noemen zij dit dan ‘Big Data’ maar niets is minder waar. Mijn advies voordat je een bedrijf opstart zoals in het voorbeeld van Salesflare is om toch eerst te kijken wat er wel of niet past volgens de Privacy-wetgeving in ons land.

En voor de rest zal het allemaal wel niet zo een vaart lopen zeker op de diverse sociale media-platformen met onze likes en het delen van elkaars famille prentjes? Tenminste als we nog mogen aanloggen van Facebook, want als het van onze overheid afhangt is het bittere ernst en zal mighty Google of Facebook toch eerst op de knieën moeten voor Big Belgium.

Peter Witsenburg – CloudMakelaar

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here