Home Innovatie & Strategie Wie wordt de Google van de betaalmarkt?

Wie wordt de Google van de betaalmarkt?

65

Steeds meer traditionele bedrijfsmodellen gaan over de kop door harde concurrentie van jonge technologiebedrijven. Denk aan Uber, dat de taximarkt op zijn kop heeft gezet, of AirBNB dat hetzelfde deed voor de hotelmarkt. Ik denk dat volgende slagveld wel eens de bankwereld zou kunnen zijn, en dan met name op het gebied van mobiele betaalsystemen.

De officiële apps van banken krijgen steeds meer concurrentie van nieuwe betaaldiensten als Paypal. Banken hebben het moeilijk, omdat ze het vertrouwen van de consument moeten terugwinnen. Daarnaast zijn ze niet gewend om hun dienstverlening snel en op een klantgerichte manier te vernieuwen. Als reactie lezen we in de media veel over Bitcoin, maar daarnaast zijn zowel gevestigde als nieuwe technologiebedrijven druk bezig om de ultieme mobiele betaaldienst te bedenken.

Rollen in de betaalketen
In het landschap van de betalingsmethoden wordt de rol van banken en creditcardnetwerken als Mastercard steeds kleiner. Hun primaire rol in de betalingsketen is dat zij bedrijven helpen bij het accepteren van betaalmiddelen als bankpassen en creditcards. In deze beperkte rol van ontvanger en verzender van geld, hoeft de bank zelf niet veel diensten te ontwikkelen en te leveren om de transactie uit te voeren. Banken zijn traditiegetrouw traag bij het vernieuwen van hun dienstverlening, waardoor ze mijlenver achterlopen op dit gebied. En als ze proberen te bewegen, zoals ING onlangs, dan wordt dat niet geaccepteerd door het publiek. Maar waar komt de vernieuwing dan wel vandaan als de banken en creditcardmaatschappijen dit niet doen?

Online apps en kassa’s
Uit onderzoek van Businessinsider.com blijkt dat banken en creditcardbedrijven voorlopig niet zullen verdwijnen in de context van het betalingsverkeer. Zij blijven onmisbaar, omdat ze de motor zijn waarop het betalingsverkeer draait. Maar de dienstverleners er omheen moeten zich wel zorgen gaan maken. Vodafone lanceerde in maart samen met Visa SmartPass en Apple en Google zijn uiteraard ook druk bezig. Gaat dit werken?  Ik heb mijn twijfels, omdat ze eigenaar proberen te worden van het kanaal. Toch zie je ook nu al dat online providers zoals het Nederlandse Adyen bezig zijn om online betalingen naar de offline wereld te brengen. Als zij de volgende stap zetten en die twee werelden met elkaar verbinden door middel van universele en gebruiksvriendelijke apps, dan opent dit de weg voor allerlei extra diensten en loyalty-programma’s. De vraag is: welk systeem gaat marktleider worden in de betaalmarkt?

Kansen voor startups
Steeds meer bedrijven verdringen zich op de mobiele betaalmarkt, maar zelfs grootheden als Google en Apple hebben problemen om het vertrouwen van de consument te winnen. Aan de andere kant hebben banken moeite te veranderen, deels door onvermogen, maar zeker ook omdat het ten koste zou gaan van de bestaande business. Voor jonge technologie-startups biedt de betaalmarkt daarom enorme kansen. Met het juiste idee en een goede implementatie hebben zij immers de mogelijkheid om het betalingssysteem van de toekomst te ontwikkelen en daarmee de Google van de betaalmarkt te worden. Als dat geen motivatie is om aan het ontwikkelen te slaan!

Erik Seveke is medeoprichter van GlobalOrange

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in