Home Innovatie & Strategie Pokémon, of: wie zoekt die vindt

Pokémon, of: wie zoekt die vindt

65

Een ander blogger is me hier al voorgegaan maar ik kom er niet onderuit: Pokémon Go! Een hype van het zuiverste water. Een hype waarvoor mensen zelfs bereid zijn hun leven in de waagschaal te stellen. En een Japanse aandeelhouder die in no-time miljarden meer waard werd en waarvan die waarde direct weer verdampte. Een positieve kant is dat mensen nu massaal in beweging komen. Pokémon als obesitasbestrijder. Belangrijk, want uit allerlei onderzoek zou blijken dat we door onze smartphones steeds slechter gaan eten, vanwege de afleiding die het apparaat veroorzaakt. Daar tegenover staat dat we met die smartphone kunnen vinden waar we naar op zoek zijn!

Verbinding

Het zijn allemaal vermakelijke en hier en daar ook verontrustende verhalen. Maar ik vind iets heel anders opmerkelijk aan deze hype. Het laat zien hoe intensief we vandaag de dag met elkaar verbonden zijn. Een plein vol met mensen zien we wel vaker bij evenementen. Maar nu zag ik foto’s van pleinen vol mensen, allemaal met een smartphone in de hand en op zoek naar iets wat alleen zij konden zien. Dit geeft toch wel de enorme aantrekkingskracht aan van het zoekspelletje.

Minder spannend dan Pokémon

Om dat zoeken is het mij nu te doen. Waarom zouden we ooit nog iets kwijt hoeven zijn. Het is een van de beloftes van het Internet der Dingen. Voorzie de dingen van een minuscuul chipje zodat ze kunnen worden verbonden. Die dingen zijn dan altijd weer terug te vinden. Met een smartphone of smartwatch. Dat zal natuurlijk heel wat minder spannend zijn dan Pokémon Go, maar wel bijzonder praktisch. Nooit meer iets kwijt!

Schadepost

Nu zullen de meeste mensen niet zo vaak iets kwijt zijn, maar in het bedrijfsleven verdwijnen veel spullen. Verkeerd opgeborgen, helemaal niet opgeborgen of gewoon gestolen, het komt veelvuldig voor. Juist hier voorkomt terugvinden niet alleen ergernis, maar ook een enorme schadepost. Denk bijvoorbeeld aan peperdure medische producten die ‘verdwijnen’. Producten voorzien van een of andere tag – of dat nu RFID is, of een chip die met een IoT-netwerk verbinden is – vormt de basis van location based services. Die diensten zijn natuurlijk niet alleen nuttig voor spullen, maar ook voor mensen – wie is waar in kantoor of fabriek. Of voor vergaderruimtes die kunnen laten ‘weten’ dat ze vrij zijn.

Innovatie

Er zijn zeker bedrijven te vinden die al van location based services gebruik maken, maar op grote schaal gebeurt dat nog niet. Ik denk dat dit ook een voorbeeld is van een toepassing waarvoor een aantal technologieën moeten samenkomen en dat we dat nu zien gebeuren. De IoT- en RFID-tags zijn beschikbaar, net als draadloze netwerken speciaal voor IoT én iedereen heeft een smartphone, die we, zoals nu blijkt, maar al te graag gebruiken om iets te zoeken. Alle voorwaarden voor location based services zijn dus aanwezig. Nu nog een paar innovatieve partijen die hier daadwerkelijk mee aan de slag gaan!

Michel Schaalje, Technisch Manager, Cisco

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in