Home Innovatie & Strategie Connectiviteit draait om maatwerk

Connectiviteit draait om maatwerk

205

Een MKB-ondernemer is niet geïnteresseerd in WiFi of het Internet of Things. Dat geldt eveneens voor bijvoorbeeld zorg- en onderwijsinstellingen. Het management van dergelijke organisaties heeft heel andere behoeften. Zoals bijvoorbeeld nieuwe klanten binnenhalen of de klanttevredenheid verhogen. Dat de oplossingen voor die wensen veelal in technische innovaties zitten, vinden ze prima. Als het hun uitdagingen maar oplost.

Toekomstbestendig

Bij Ruckus Networks ontvangen we met grote regelmaat delegaties. Laatst kregen we bijvoorbeeld bezoek van een Duitse gemeente: een gemêleerd gezelschap van onder meer technici, wethouders, ondernemers, schooldirecteuren en mensen uit de zorg. Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat ze expert zijn in hun eigen business. Om die business toekomstbestendig te maken, zijn ze afhankelijk van slimme technologische oplossingen. Daarvoor ontbreekt (meestal) de kennis. Wat ze daarentegen wel zeker weten, is dat ze een oplossing op maat willen voor de wensen en behoeften die ze hebben.

Om dat als technologiebedrijf voor elkaar te krijgen, is het van eminent belang dat we de taal van de klant spreken. Pas als je de klant – en de ontwikkelingen in zijn sector – daadwerkelijk begrijpt, kun je tot maatwerkoplossingen komen. Dat geldt des te meer in de wereld van connectiviteit, waar one size fits all niet bestaat. Elke uitdaging vereist immers een andere aanpak. Daarom werken we binnen een ecosysteem van digitalisering en connectiviteit samen met partners met specialistische kennis. Door deze kennis te bundelen kun je geïntegreerde oplossingen voor uiteenlopende uitdagingen realiseren.

Digitaal lesmateriaal

Tijdens het bezoek van zo’n delegatie praat je daarover. Zoals met die schooldirecteur van een bijzonder grote scholengemeenschap, met vragen over de verdergaande digitalisering in het onderwijs. Een van de grootste uitdagingen binnen deze sector is de grote hoeveelheid apparaten die allemaal tegelijk gebruik willen maken van WiFi op bepaalde plekken in de school, zoals in collegezalen en aula’s.

Niet alleen de duizenden leerlingen, maar ook de honderden docenten maken gebruik van diverse devices. Daarnaast wordt ook steeds meer digitaal lesmateriaal gebruikt. Dat vraagt om een snelle, betrouwbare, maar bovenal een betaalbare WiFi- verbinding, omdat de budgetten over het algemeen klein zijn en er bij scholen relatief weinig IT-personeel loopt. 

Beter voor minder

Voor zo’n directeur is het aantrekkelijk om met een WLAN-managementplatform te werken dat de implementatie en het beheer van het WiFi netwerk een stuk eenvoudiger maakt. Hogescholen en universiteiten kunnen daardoor sneller inspelen op nieuwe behoeften, terwijl het aanwezige IT-personeel een stuk minder tijd kwijt is aan beheer. Maar je hebt het ook over de vele bewegingen binnen de schoolgebouwen en hoe je ervoor zorgt dat iedereen verbinding houdt.

Het is een behoorlijke uitdaging om complete WiFi-dekking te bieden op elke meter van elke faculteit, zonder dat er een enorme hoeveelheid access points nodig is. Het is mooi om zo’n schooldirecteur te kunnen vertellen dat het ook anders kan. Dat er slimme technologieën bestaan die interferentie vermijden en een optimale verbinding realiseren, waardoor je een twee tot vier keer betere dekking krijgt met minder access points. Oftewel: betere prestaties voor minder geld. Dat spreekt zo’n directeur aan. Die snapt dat voor zijn behoeften een oplossing is, die uiteindelijk ook nog minder blijkt te kosten.

WiFi en klantbeleving

In de zorg heb je weer heel andere gesprekken. Bergman Clinics heeft bijvoorbeeld op de locatie in Hilversum een nieuw cliënt entertainment systeem op iPads geïntroduceerd. Een app om de klantbeleving te verbeteren, maar ook een app die een betrouwbaar, snel en volledig dekkend WiFi-netwerk vereist. Daar hebben we ervoor gekozen drie WiFi-netwerken aan te leggen: voor de medewerkers, voor de cliënten en voor de devices. Daarnaast bieden we met onze partner Allinco Wireless-as-a-Service aan, zodat Bergman Clinics zelf niets meer aan beheer en monitoring hoeft te doen.

Uitdagingen

In mijn vorige blog heb ik al aangestipt wat we voor de retail met smart technology kunnen doen. Zo heeft elke sector en elk bedrijf z’n eigen uitdagingen. Het is de kunst al die uitdagingen te signaleren, zodat je kunt adviseren en voor ieders behoefte oplossingen kunt vinden. Het gaat namelijk niet om wat je hebt, maar wat je kunt. Goede spullen maken is één ding – kunnen uitleggen hoe die technologie mensen werkelijk verder helpt, is waar het uiteindelijk om draait.

Spencer Hinzen, EMEA Director Business Development bij Ruckus Wireless

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in