Home Internet Is WiFi het geheim om je gasten gelukkig te houden?

Is WiFi het geheim om je gasten gelukkig te houden?

129

De mobiele revolutie gaat door. Sommige mensen zeggen zelfs dat hij versnelt – en hotels blijven in de frontlinie. De introductie van de iPhone in 2007 en de iPad in 2010, maakte het voor hoteliers noodzakelijk om zich te verdiepen in WiFi. Ze moesten hun hotel voorzien van de nieuwste standaarden. Het ging om nieuwe ontwerpen van access points. En ze moesten alle beschikbare spectra te omarmen. Ook krijgen zij steeds vaker te maken met een breed scala aan diensten. Denk aan spraak- en videostreaming, maar ook wearables en Internet of Things (IoT)-apparaten. De mobiele revolutie wordt steeds meer gevoed door de groeiende vraag van de klant en zal hierdoor naar verwachting alleen maar toenemen.

Gasten die in toenemende mate altijd en waar ze zich ook bevinden online werken en spelletjes spelen, hebben grote behoefte om altijd verbonden te zijn. Of het bij een strandresort is, in casino’s of in stedelijke conferentiehotels. Gasten willen 24/7 verbonden zijn. Het is een tweede natuur geworden om online te zijn. Steeds vaker wordt hiervoor gebruik gemaakt van WiFi, aangezien dit betaalbare toegang tot e-mail, spraak, tekst, mobiele applicaties en sociale media biedt. Volgens de Atmosphere Research Group, dragen consumenten op reis gemiddeld drie apparaten bij zich waarmee ze gebruik kunnen maken van WiFi. Sommige van deze apparaten zijn zelfs compleet afhankelijk van WiFi omdat er geen data-abonnement voor is afgesloten.

Reserveringen aannemen voor WiFi

‘Gewoon’ WiFi installeren is al lang niet meer voldoende. De verwachting van de gast is groot. Die komt voort uit de WiFi-ervaring bij hen thuis en de WiFi mogelijkheden in cafés, luchthavens, winkelcentra en binnensteden. Hotels moeten daarom professionele WiFi toegang bieden, die niet alleen gericht is op hoge prestaties, maar ook opgewassen is tegen de hoge bezettingsgraad van meerdere apparaten en met het bedieningsgemak waar gasten op rekenen.

Best practices voor WiFi in hotels zijn door de jaren heen veranderd om te kunnen voldoen aan de stijgende verwachtingen. Het begint bij de WiFi standaard, die elke drie tot vier jaar verandert. De grootste impact op hotels was de komst van 5GHz WiFi in combinatie met 2.4GHz. Hierdoor moesten hotels de plaatsing van access points (AP) herinrichten, AP’s toevoegen en deze dichter bij de klant plaatsen om het bereik van het 5GHz-signaal dichtbij te kunnen houden. Het goede nieuws is dat zodra een hotel de juiste aanpassingen heeft gedaan voor 5GHz, het gemakkelijk wordt om de end points te kunnen upgraden, vooral in vergelijking tot een totaal nieuw ontwerp.

Zo hebben de meeste hotelketens gekozen voor een -65 dBm signaal in 5GHz WiFi voor alle gastenruimtes, publieke ruimtes en conferentieruimtes. Het Sheraton Gateway LAX, een luxe hotel in Los Angeles met 15 verdiepingen en meer dan 800 kamers, ontdekte al snel de noodzaak van WiFi door de groeiende stroom aan zakenreizigers met WiFi apparaten. Ze hebben de best practices omarmd en zagen de klanttevredenheid snel verbeteren.

WiFi is alleen om te surfen? Vergis je niet.

WiFi in een hotel moet, naast de top service die je er verwacht, een high-speed internet service (HISA) bieden. Denk maar aan hotelpersoneel dat gebruikmaakt van WiFi vanaf elke ruimte in het hotel voor reserveringen en administratieve mobiele toepassingen. Draadloze verkooppunten (POS) bieden hotelmedewerkers de mogelijkheid om bestellingen voor drankjes of snacks op te nemen bij het zwembad of in een van de andere ruimtes. Draadloze spraakcommunicatie tussen hotelmedewerkers kan helpen om alles soepel te laten verlopen. Draagbare apparaten kunnen worden gebruikt om bijvoorbeeld voertuigen in te checken voertuigen bij de parkeerservice.

De IP-en netwerkinfrastructuur, waar WiFi een onderdeel van is, zijn van cruciaal belang voor de technologische vooruitgang in hotels. Net als gasten- en personeelstoegang. En apparatuur voor IoT-apparaten in de kamers, IPTV, IPVoIP en andere interessante nieuwe diensten op switch en AP-netwerken. Sommige hotels experimenteren met virtual reality en bieden gasten virtuele tours aan van de kamers. Die zijn daartoe uitgerust met Google Cardboard. Ook hiervoor is een netwerk en WiFi-systeem met uitstekende prestaties steeds belangrijker en een aanwinst voor ieder hotel.

Kimpton Hotels, een van de grootste boetiekhotels in de Verenigde Staten, kampte onlangs met de uitdaging om betrouwbaar high speed netwerk via WiFi te bieden, om zo de gasten te voorzien van HD video on demand op de televisies in de hotelkamers.

Wanneer een pepermuntje niet genoeg is

Het is duidelijk dat hotels steeds meer een verlengstuk worden van iemands huis. Dit, vooral voor gasten die op een wekelijkse of maandelijkse basis reizen. Een schoon bed en een pepermuntje op het kussen zijn dan niet meer genoeg. In de concurrentiestrijd die hieruit volgt, doen hoteliers er alles aan om hun gasten het beste van het beste te kunnen bieden. Of het nu gaat om kortere inchecktijden, extra voorzieningen op de kamer of gepersonaliseerde promoties. Uiteraard kunnen niet alle hotels het zich veroorloven om een onbeperkt aantal voorzieningen te bieden. Het is dus van essentieel belang om te bieden waar alle reizigers naar op zoek zijn. Dit zijn voedsel, onderdak, elektriciteit en betrouwbare WiFi.

Mensen die onderweg zijn hebben vaak meerdere apparaten bij zich. Denk aan een telefoon, tablet en laptop. Ze verwachten een naadloze verbinding, vooral wanneer ze niet thuis zijn. Hotels die draadloze connectiviteit met betrouwbare service kunnen bieden, zullen uiteindelijk de plaats zijn waar gasten besluiten te verblijven.

Spencer Hinzen, Regional Sales Director Southern Europe bij Ruckus Wireless

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in