Home Internet Elektriciteit, water, IT, WiFi? – abonneren in plaats van kopen

Elektriciteit, water, IT, WiFi? – abonneren in plaats van kopen

79

Niemand kan vandaag de dag nog zonder WiFi. Bedrijven moeten hun infrastructuur altijd op orde hebben om medewerkers, klanten en gasten van internettoegang te kunnen voorzien. Vaak is het een behoorlijke uitdaging voor de IT-afdeling om de nodige infrastructuur ter beschikking te stellen voor veilige, betrouwbare en makkelijk te gebruiken netwerkaansluitingen, veelal WiFi. Maar is WiFi en netwerk in het algemeen vandaag de dag überhaupt nog iets dat de IT-afdeling hoofdpijn hoeft te bezorgen? Water en stroom komen bijvoorbeeld gewoon uit de kraan dan wel het stopcontact. Waarom zou je netwerken en WiFi niet ook op die manier gebruiken en aanbieden?

Operationele betrouwbaarheid

Er bestaan daadwerkelijk al enige tijd een paar modellen om WiFi net als stroom uit het stopcontact te gebruiken: WiFi as a Service (WaaS). Hierbij nemen bedrijven WiFi-diensten af op basis van een maandelijks abonnement. Dit model is geschikt voor organisaties van elke omvang. Met name het midden- en kleinbedrijf (MKB) profiteert ervan omdat daar vaak gebrek aan specialisten is en een behoefte om zich op zijn kerncompetenties te concentreren.

Bij WiFi as a Service zorgt een managed services-leverancier tegen een vast, maandelijks bedrag voor het permanente werken van de infrastructuur, de kwaliteit van de dienst en de beveiliging. Het abonnementsmodel omvat niet alleen de levering van hardware. Maar ook de volledige configuratie, monitoring, patching in de zin van probleemoplossing en veiligheidsoptimalisatie. En zo nodig vervanging van hardware in geval van een fysiek defect.

Software-defined Networking als uitbreiding op WaaS

Wat voor de klant zo eenvoudig is, biedt veel kansen voor dienstverleners. Het vraagt wel veel van de techniek. Want op de achtergrond van een WiFi-abonnement draait meestal een state-of-the-art cloud-dienst. En er zijn verschillende smaken cloud-diensten. Interessant wordt het echter pas als WiFi as a Service wordt aangeboden op basis van Software-defined Networking (SDN), waarbij ook switches, firewalls en WAN aansluitingen worden gecombineerd binnen het abbonement.

Met SDN worden de voorheen handmatige configuratie en onderhoudsprocessen overgenomen en sterk geautomatiseerd door een centrale software-instantie. Dit zorgt voor procesverbeteringen en tijdwinst. Met name complexe netwerken, waarvan de configuratie vroeger enkele dagen in beslag nam, profiteren er enorm van. Beheerders kunnen ze binnen enkele minuten met een klein aantal muisklikken opzetten en vervolgens flexibel uitbreiden of aanvullen met nieuwe diensten. De managed services-leverancier ontwikkelt de netwerkinfrastructuur op basis van klantspecificaties en kan deze vervolgens centraal aanpassen en uitrollen. De foutgevoelige en tijdrovende configuratie van afzonderlijke componenten is niet meer nodig.

Met de juiste cloud-oplossing valt er nog meer winst te behalen. Hoeveel gebruikers zijn er geregistreerd? Welke firmware is geïnstalleerd? Waar zijn mogelijke knelpunten? Al deze vragen zijn eenvoudig te beantwoorden met dit soort oplossingen. Automatische firmware-updates en centrale controle zijn andere voordelen. Bovendien verhoogt de transparantie van alle configuraties, inclusief beveiligingsanalyses, de veiligheid van het netwerk. Een voorbeeld van een SDN-oplossing waarbij deze zaken zijn gewaarborgd is de LANCOM Management Cloud (LMC).

Vertrouwelijk partnerschap

Natuurlijk heb je een betrouwbare partner nodig, want er ontstaat een zekere afhankelijkheid. De voordelen wegen echter duidelijk op tegen de nadelen: Eigen personeel bijvoorbeeld heeft de neiging om vaak te wisselen. Een externe leverancier daarentegen kan je over een lange periode stabiliteit bieden. In tijden waarin de eisen aan veiligheid en gegevensbescherming voortdurend toenemen, is het praktisch onmogelijk om de bijbehorende interne knowhow te garanderen. De juiste externe dienstverlener kan de ontwikkelingen wel voorblijven omdat dit binnen zijn kerncompetentie valt. Hij zal er ook op letten dat er bijvoorbeeld netwerkcomponenten zonder achterdeurtjes worden gebruikt. En voor een goede locatie voor de cloud servers zorgen om naleving van de AVG te waarborgen.

Een samenwerking op basis van vertrouwen tussen klant en managed services-leverancier vormt de basis voor succes. Beide partners moeten zich ervan bewust zijn dat dit geen eenmalig project is, maar een langdurige samenwerking.

De volgende stap bij WiFi

Draadloze netwerken staan niet op zichzelf. Ze zijn gekoppeld aan switches, firewalls en routers, die voor verbinding onderling en met het internet zorgen. Wat vandaag de dag als WiFi-abonnement beschikbaar is, dient zodoende ook voor de hele netwerkinfrastructuur. Dit wordt Network as a Service (NaaS) genoemd. Maar dat is een ander spannend verhaal voor een ander moment.

Jan Buis, Vice President Business Development Lancom Systems

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in