Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Win de War for talent

Win de War for talent

10
talent

De war for talent winnen: drie manieren om van je bedrijf de ideale werkplek te maken

Een sterke bedrijfscultuur is belangrijk bij het behalen van succes op de lange termijn. Zeker als het gaat om het aantrekken en behouden van het talent dat je nodig hebt voor het uitvoeren van je strategie. Bijna alle managers (94 procent) en een groot deel van de werknemers (88 procent) geloven dan ook dat een specifieke bedrijfscultuur veel bijdraagt aan het succes van een bedrijf.

Uitdaging

Een goede werkomgeving creëren kan een behoorlijke uitdaging zijn. Zeker voor een bedrijf met kantoren verspreid over verschillende landen. Internationale organisaties moeten streven naar een herkenbare en consistente bedrijfscultuur die aansluit bij het lokale karakter van een land om zo het hele personeelsbestand betrokken te houden.

Deze praktische voorbeelden laten zien hoe je dit kunt bereiken:

Internationale betrokkenheid is de winnende formule

Wat is een betere manier om je personeel betrokken te houden dan een internationale wedstrijd? Dit wakkert creativiteit aan, vergroot motivatie en kan een aanjager zijn van innovatieve activiteiten waar zelfs de deelnemers zelf niet van wisten dat ze ertoe in staat waren.

In samenwerking met de Tour de France lanceerde Dimension Data dit jaar zijn ‘Le Code to France’-wedstrijd. Dit initiatief combineerde ’s werelds grootste wielerwedstrijd – waar Dimension Data al vijf jaar lang partner van is – met Dimension Data’s eigen Learn to Code-programma. Het programma is een intern sourcing-project waarmee de 28.000 werknemers van het bedrijf wereldwijd toegang hebben tot code en deze kunnen delen op een gemeenschappelijk platform, waar ter wereld zij zich ook bevinden.

Voor Le Code to France kregen deelnemers de taak om nieuwe en spannende manieren te bedenken om in te spelen op de verbeeldingskracht van fans en volgers van de Tour de France. Inschrijvingen kwamen vanuit de hele wereld, waaronder een team uit Nederland, een team van afgestudeerden uit Zuid-Afrika en bijvoorbeeld een solo-deelnemer uit Taiwan. Het winnende team – met de toepasselijke naam Mark Codendish – leverde een op gamification gebaseerd concept wat fans de strijd aan laat gaan met Dimension Data’s beroemde machine learning #DDPredictor.

Hoewel veel deelnemers aan ‘Le Code to France’ niet specifiek over technische vaardigheden beschikten, vergrootte de wedstrijd de bewustwording over interne tools die voor een technische drive kunnen zorgen. Door de barrières tot samenwerking weg te nemen, kunnen bedrijven de vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om met de markt mee te gaan en hun organisatie te transformeren.

De beste investering is in mensen

Alle vier de leden van het winnende ‘Le Code to France’-team hadden één ding gemeen. Het waren jonge en gemotiveerde afgestudeerden. Investeren in de toekomst klinkt logisch, maar wordt verrassend nog vaak over het hoofd gezien door ’s werelds ‘grootste’ bedrijven.

Veel bedrijven maken zich schuldig aan focussen op de kortetermijndoelen. Maar HR kan een belangrijke rol spelen in juist de doelen die op de lange termijn het meeste verschil gaan maken. Namelijk: investeren in de juiste mensen. Het Graduate Programma van Dimension Data selecteert de slimste mensen van over de hele wereld. En geeft ze toegang tot het complete spectrum van een internationale organisatie. Jonge werknemers moeten zich niet in een hoek gedreven voelen als ze er na een paar jaar achter komen dat hun passie niet bij marketing, maar bij coderen ligt. Respecteer die beslissing en steun ze daarin door ze alles te bieden wat je hebt – of riskeer hen te verliezen.

Talent

Creëer initiatieven om jong talent niet alleen te behouden, maar ook om hun bijdrage aan de organisatie actief te vieren. Dimension Data stuurt elk jaar tien van zijn best presterende jonge werknemers vanuit de hele wereld naar het hoofdkantoor van moederbedrijf NTT Group in Tokyo. Dit, om te netwerken met collega’s van andere NTT-bedrijven. Bovendien krijgen ze daar de kans om hooggeplaatste managers te ontmoeten. En om te leren over hoe internationale organisaties effectief samenwerken. En om de diverse bedrijfscultuur in levende lijve mee te maken.

Vind de HR-functie opnieuw uit

Om een topwerkgever te zijn, moeten bedrijven zich richten op het transformeren van alle HR-aspecten van het bedrijf. Van talentmanagement tot leiderschap en van training en ontwikkeling tot initiatieven die talent aantrekken, behouden en betrekken bij het bedrijf.

Overweeg om een certificaat te behalen van het Top Employers Institute.Dit is een organisatie die ’s werelds beste werkgevers erkent en certificeert. Het programma is pittig en de criteria zijn streng. Maar het dwingt je als bedrijf om de lat steeds hoger te leggen om het benodigde talent te blijven aantrekken en behouden. Het maakt je werknemers trots. Het vergroot het vertrouwen van klanten. En – misschien wel het meest interessante – creëert een marketingmentaliteit binnen HR.

Social media heeft het aantrekken van talent ontzettend transparant gemaakt. Vandaag de dag gebruiken mensen hun sociale netwerken. En websites zoals Glassdoor om een indruk te krijgen van een organisatie. Kandidaten hebben hun mening over het bedrijf al klaar. Dit nog voordat je de kans hebt gekregen om ze te vertellen wat je te bieden hebt. Dat is de wereld waarin HR tegenwoordig moet concurreren.

Marketingmentaliteit in HR

Het is nog lastiger als je je in een branche bevindt zoals de onze. Waarin een war for talent woedt. En dat is precies waarom er een marketingmentaliteit nodig is in de HR. Alleen dan kunnen we omgaan met de verwachtingen wat betreft snelheid en urgentie die social media met zich meebrengen. Het is tijd om de mensen die we willen aantrekken, te bereiken. Dit, via gerichte, één-op-één strategieën.

Uiteindelijk moet HR zijn echte doel erkennen. Het bedrijf een dienst verlenen. En dat het om dat te kunnen doen een breder begrip moet hebben van de organisatorische uitdagingen. Alleen dan kan het hele bedrijf er zeker van zijn dat het de vaardigheden in huis heeft om klanten hun doelen te helpen bereiken.

Marilyn Chaplin, Group Executive – People and Culture voor Dimension Data

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here